مدير باغبانی سازمان جهاد كشاورزی مازندران از تولید یک‌هزار و 550 تنی انار در استان خبر داد.
کد خبر: ۵۰۹۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴ 15 October 2017
به گزارش تابناک : محمدتقی شکوهی امروز درباره وضعیت تولید انار در مازندران اظهار کرد: انار یکی از میوه‌های قدیمی است که سابقه کشت آن به سال‌های قبل از میلاد بر‌می‌گردد و در قرآن کریم، تورات و انجیل به این میوه اشاره شده است.
وی ادامه داد: مناطق نیمه گرمسیری با زمستان‌های خشک و معتدل و تابستان‌های گرم و خشک، آب و هوای ایده‌آل برای رشد خوب درختان انار است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه درخت انار سرمای زمستان را از 12 تا 15 درجه سانتیگراد زیر صفر درجه تحمل می‌کند، گفت: دمای صفر درجه در زمان رشد در فصل اسفند و یا پیش از خواب زمستانی هم می‌تواند به این درخت صدماتی وارد کند.
این مسؤول عمر اقتصادی درخت انار را تا 70 سال اعلام کرد.
شکوهی با بیان اینکه سالانه یک و نیم میلیون تن انار در دنیا تولید می‌شود، افزود: ایران با سطح زیرکشت 75 هزار هکتار و تولید 750 هزار تن به عنوان اولین تولیدکننده میوه پاییزی شناخته شد.
وی اظهار کرد: استان‌های فارس و مرکزی به ترتیب با سطح زیرکشت 20 و 10 هزار هکتار رتبه اول و دوم سطح زیرکشت انار را در کشور به خود اختصاص داده است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مازندران با دارا بودن سطح باغی یک‌هزار و 500 هکتار رتبه یازدهم سطح زیرکشت انار کشور را داراست، ادامه داد: با احتساب 12 هزار هکتار سطح اراضی درختان خودرو و انار ترش در خلیج میانکاله، مازندران رتبه دوم را در کشور دارا است.
این مسؤول از تولید یک‌هزار و 550 تنی انار در مازندران خبر داد.
شکوهی بیان کرد: با توجه به فرآوری صددرصدی انارهای ترش مازندران و تبدیل به رب، انار دان و پودر، سبب ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی فراوانی می‌شود.
وی گفت: صادرات انار ایران 8 هزار تن است که به کشورهای عراق، هلند، ارمنستان، افغانستان، امارات، ترکمنستان و روسیه صادر می‌شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره ارزش غذایی این محصول ادامه داد: میوه انار منبع با ارزش ویتامین‌ها و عناصر غذایی مانند پتاسیم، فسفر و کلسیم و سرشار از آنتوسیانین است که در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد.
شکوهی با بیان اینکه جوشانده و دم کرده برگ، گل، ریشه و ساقه انار در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: از پوست میوه انار در صنایع رنگرزی نخ‌های قالی و چرم‌سازی و هسته انار در صنایع روغن‌کشی استفاده می‌شود.






منبع : فارس 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار