حضور روستاییان در سرزمین آبا و اجدادی خود نفع چندگانه‌ای هم برای خود آنها و هم برای دولت دارد. این حضور برای روستاییان می‌تواند کاهش میزان بیکاری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، حفظ فرهنگ بومی و محلی، افزایش درآمد و غیره را به همراه داشته باشد که مستلزم نگاه ویژه مسئولین به روستاهاست.
کد خبر: ۵۰۵۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸ 08 October 2017
به گزارش تابناک : استان مازندران یکی از مهم‌ترین استان‌ها در سطح کشور از نظر تعداد روستاییان است که حدود 45 درصد از جمعیت این استان در روستاها زندگی می‌کنند.

هم‌اکنون مازندران در جمعیت ساکن روستا در سطح کشور رتبه سوم را داراست. این در حالی است که حدود 3 هزار و 346 پارچه آبادی در استان وجود دارد.

اغلب این روستاییان در کار تولید محصولات کشاورزی و دامداری بوده و سهم به‌سزایی در ایجاد اشتغال و افزایش تولید داخلی در استان و کشور دارند.

روستاییان در این استان بیش از 70 نوع محصول کشاورزی تولید می‌کنند که بالاترین سرانه موجود در کشور است، از این رو نیازمند حمایت‌های جدی متولیان امر هستند تا بتوانند محصولات بیشتری تولید کنند و باید مورد توجه ویژه، در تعیین سیاست‌های کلان در کشور قرار گیرند.

امروزه مهم‌ترین آسیب موجود در روستاهای مازندران پدیده مهاجرت به شهرها و حاشیه‌نشینی آنها در شهرهای بزرگ استان و کمبود امکانات رفاهی در روستاهاست. برای جلوگیری از این امر باید اقداماتی توسط دولت در روستاها انجام گیرد تا این مشکلات حل شود.

در زمینه مهاجرت باید گفت خوشبختانه در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت محصولات کشاورزی به خصوص برنج، این مهاجرت‌ها کمتر شده و افرادی که قبلا مهاجرت کرده بودند به دلیل بیکاری گسترده در شهرها و بالا رفتن هزینه‌های زندگی در آنجا به روستاهای خود بازگشته‌اند.

اما مهم‌ترین اقدام حمایتی دولت از روستاییان می‌تواند در عرصه کشاورزی باشد تا با حمایت از این کشاورزان روستایی، زمینه اشتغال‌آفرینی و تولید بیش از پیش فراهم شود.

همچنین صادرات محصولات کشاورزی تولید شده توسط روستاییان و حضور آنها در بازارهای جهانی می‌تواند انگیزه‌های بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان در استان ایجاد کند که این امر مستلزم آشنایی با بازارهای جهانی و رقابت با آنهاست.

از دیگر اقدامات فرهنگی دولت در جهت تقویت فرهنگ روستانشینی است. لزوم احیای ارزش‌های روستاییان و معرفی زندگی آنها در سطح عموم جامعه باید توسط رسانه‌ها و به خصوص رسانه استانی در دستور کار قرار گیرد تا روستانشینی یک ارزش تلقی شود.

رسانه می‌تواند با معرفی فرهنگ‌های مختلف در روستاهای مازندران، ساخت سریال و مستند از زندگی آنها، معرفی بناهای تاریخی و باستانی موجود در این روستاها نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ روستانشینی داشته باشد.

افزایش امکانات در روستاها و ارائه خدمات برای ساخت مسکن و تغییر کاربری زمین در حد محدود برای ساخت منزل نیز از جمله اقداماتی است که می‌تواند زمینه حضور بیشتر روستاییان در دیار خود را فراهم آورد و از مهاجرت‌های بی‌رویه آنها به شهرها جلوگیری کند.

همچنین در زمینه حمایت‌های کشاورزی باید گفت که متاسفانه امسال این امر بسیار ضعیف صورت گرفته است.

با توجه به اقبال بسیار گسترده کشاورزان به انجام کشت دوباره برنج و افزایش تولید در استان، از دادن سوخت کشاورزی در جهت تامین آب از منابع زیرزمینی به آنها امتناع شده که موجب شد بسیاری از زمین‌های کشت شده و تحت کشت رتون رها شده و هزینه‌های زیادی که در ابتدا امر این کشاورزان متقبل شدند با بازدهی مناسبی همراه نباشد و هزینه‌های اضافی به آنها تحمیل شود.

همچنین بیمه محصولات کشاورزی و تلاش برای معرفی آن به کشاورزان از دیگر اقداماتی است که می‌تواند مشوق خوبی برای افزایش درآمد و پرداخت خسارت‌های احتمالی به آنها باشد.

در پایان باید گفت که حضور روستاییان در سرزمین آبا و اجدادی خود نفع چندگانه‌ای هم برای خود آنها و هم برای دولت دارد. این حضور برای روستاییان می‌تواند کاهش میزان بیکاری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، حفظ فرهنگ بومی و محلی، افزایش درآمد و غیره را به همراه داشته باشد که مستلزم نگاه ویژه مسئولین به روستاهاست.





منبع : تنکابن 24 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار