معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه سال گذشته 67 نقطه از استان همدان برای توزیع‌کنندگان مواد مخدر صنعتی ناامن شد، تصریح کرد: این برنامه امسال با قوت هر چه بیشتر نیز ادامه خواهد داشت و محیط را برای توزیع‌کنندگان مواد مخدر بیش از گذشته ناامن خواهد شد.
کد خبر: ۴۴۹۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 29 June 2017
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان از وجود 200 هزار حاشیه‌نشین در همدان خبر داد و گفت: 127 پرونده انتخاباتی در همدان تشكيل شده است.

به گزارش فارس، سعید گلستانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در کشور باید با جدیت دنبال شود موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی و دستور مقام معظم رهبری باید در این زمینه همه دستگاه‌ها همکاری لازم را با یکدیگر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه جلسات متعددی با همه دستگاه‌های متعدد در استان در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی برگزار شده است، افزود: باید این آموزش‌ها برای همه سنین و برای طبقات مختلف برگزار شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه دادگاه خانواده برای این مهم اقدام به تاسیس بنیاد خیرین صیانت از خانواده و تاسیس مرکز مشاوره در جهاد دانشگاهی کرده است، گفت: با چنین رویکردی توانستیم درصد قابل قبولی از نرخ طلاق را در استان کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در استان همدان نرخ طلاق در سال گذشته به 6 درصد تقلیل یافت، خاطرنشان کرد: امید است با برنامه‌ریزی‌های صحیح بتوانیم این روند را در سال جاری ادامه دهیم تا آمارها در بخش آسیب‌های اجتماعی کاهش داشته باشد.

*وجود 200 هزار حاشیه‌نشین در همدان

گلستانی با اشاره به اینکه با همکاری سایر نهادها و سازمان‌ها در یک دوره کوتاه‌مدت و بلندمدت و بر اساس یک برنامه مدون باید برنامه‌های فرهنگی برای مناطق حاشیه‌ای شهر داشته باشیم، افزود: در همدان 200 هزار نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که باید برای آنها از لحاظ فیزیکی و فرهنگی خدمات ارائه شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی در پادگان‌های شهید قهرمان و پایگاه شهید نوژه برنامه‌ها و کلاس‌های مناسب برای آموزش سربازان در نظر گرفته شده است، یادآور شد: خوشبختانه به دلیل استقبال از این طرح‌ها تقاضا شده تا برنامه‌هایی نیز برای خانواده‌ها و پرسنل نیز گذاشته شود.

*انعقاد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه معاونت پیشگیری از وقوع جرم اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش در بخش مقابله با آسیب‌های اجتماعی کرده است، تصریح کرد: این برنامه برای آموزش خانواده‌ها و دانش‌آموزان طراحی شده است.

وی با بیان اینکه برای 18 هزار فرهنگی کارگاه‌های پیشگیری برگزار شد، خاطرنشان کرد: 4 هزار و 500 جلد کتاب در این رابطه توزیع شد.

گلستانی با بیان اینکه در سال گذشته اقدام به تشکیل سه اتاق داوری در همدان کردیم، افزود: این برنامه با همکاری اتاق بازرگانی و واحدهای کشاورزی در همدان صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید سطح آگاهی عمومی را گسترش داد، افزود: در بخش دانش‌آموزی با عنوان «همیار پیشگیری» دانش‌آموزان سازماندهی شدند و امسال نیز این برنامه گسترش و ادامه خواهد داشت.

*67 نقطه از همدان برای توزیع‌کنندگان مواد مخدر ناامن شد

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه سال گذشته 67 نقطه از استان همدان برای توزیع‌کنندگان مواد مخدر صنعتی ناامن شد، تصریح کرد: این برنامه امسال با قوت هر چه بیشتر نیز ادامه خواهد داشت و محیط را برای توزیع‌کنندگان مواد مخدر بیش از گذشته ناامن خواهد شد.

وی اشاره‌ای به آمارهای سرقتی در استان کرد و گفت: سال گذشته با همکاری نیروی انتظامی و بر اساس آمارها 10 درصد کاهش سرقت داشتیم که این روند کاهشی در استان باید همچنان ادامه داشته باشد.

گستانی با بیان اینکه همدان یکی از استان‌های موفق در امر مبارزه با حفر چاه‌های غیر مجاز در کشور معرفی شده است، افزود: سال گذشته از حفر 325 حلقه چاه غیر مجاز جلوگیری به عمل آمد.

وی با تاکید بر اینکه اگر به همین میزان از آب‌های زیرزمینی آب برداشت شود دشت‌های استان همدان در سال‌های آینده خشک و تبدیل به بیابان می‌شود، تصریح کرد: با نصب کنتورهای هوشمند و طرح‌های جایگزین برای کشت مناسب از این آسیب می‌توان جلوگیری کرد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه با ایجاد سامانه هوشمند و شناسنامه‌دار کردن انبارها می‌توان از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری کرد، افزود: با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا استان و همراهی استاندار به دنبال شناسنامه‌دار کردن انبارهای استان هستیم که کار آن از بهمن آغاز و تا چند ماه آینده نیز ادامه دارد.

*تشکیل 127 پرونده انتخاباتی در همدان

وی در ادامه اشاره‌ای به تخلفات انتخاباتی در استان کرد و گفت: در زمان انتخابات 129 جلسه در استان برگزار شد و در این رابطه 127 پرونده تخلفاتی گزارش و پیگیری شد که عمده این تخلفات مربوط به تبلیغات زودهنگام بود.

گلستانی با بیان اینکه در بخش تصادفات جاده‌ای با همکاری سازمان حمل و نقل و ترافیک جاده‌ای 106 نقطه حادثه‌خیز در همدان توسط کمیته‌های تخصصی شناسایی و به مراجع مربوطه معرفی شد، اظهار کرد: در صورت تامین بودجه کافی نیز روند کار برای سایر نقاط حادثه‌خیز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در استان 160 پایه دوربین پلاک‌خوان خودرو نصب شده که در بخش کاهش تصادفات و فوتی‌ها اثرگذار بود، افزود: آمار کشته‌شدگان در این حوزه از 800 نفر به 500 نفر تقلیل داشت ولی این آمار همچنان بدون کاهش و افزایش در جای خود متوقف باقی مانده که باید اقداماتی برای کاهش این آسیب داشته باشیم.

*عامل انسانی مهمترین علت تصادفات در کشور

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه عامل انسانی مهمترین علت در تصافات شناخته می‌شود، یادآور شد: باید نکات لازم به رانندگان آموزش داده شود تا از بروز تصادفات و آمار زیاد فوتی‌ها جلوگیری شود.

وی اشاره‌ای به اجرای صحیح قانون پیش‌فروش ساختمان‌ها کرد و افزود: بر اساس آیین نامه اجرایی جدید هیچ فردی حق تنظیم پیش فروش ساختمان را ندارد و این مهم باید در دفاتر اسناد رسمی کشور انجام و به ثبت برسد تا خریدار در آینده با مشکل مواجه نشود که در این رابطه برای شخص مجرم قانونگذار حبس در نظر گرفته است.

گلستانی با بیان اینکه در واحد پژوهش جلساتی برای جلوگیری از علل و عوامل طلاق برگزار شده است، گفت: بر اساس یافته‌ها کارگاه‌هایی در این زمینه تشکیل شد و موفقیت‌هایی به دست آمد.

*توهین به اشخاص بیشترین پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است

وی با اشاره به اینکه براساس اطلاعات به دست آمده در همدان توهین به یکدیگر بیشترین آمار تشکیل پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: تعداد پرونده‌های مربوط به این حوزه بیش از 13 هزار پرونده است که نشان از تحمل پایین افراد در برخورد با یکدیگر دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه در جرح عمدی دو درصد نسبت به سال 94 کاهش داشتیم، افزود: توهین افراد به یکدیگر، ممکن است منجر به ضرب و جرح عمدی نیز شود بنابراین باید کاری کنیم که آستانه تحمل افراد در برخورد با مشکلات بیشتر شود.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته در مطالبه مهریه 35 درصد، اعسار از هزینه دادرسی 70درصد، تامین خواسته و اعسار از پرداخت مهریه 28 درصد کاهش داشتیم، خاطرنشان کرد: در بخش مزاحمت‌های تلفنی 20 درصد و جرح افراد سه درصد پرونده‌ها تقلیل را نشان می‌دهد.

گلستانی اشاره‌ای به پرونده‌های طلاق توافقی در کشور کرد و گفت: از 600  پرونده ارجاع داده شده به مجمع خیرین 400 مورد به سازش و از 180 پرونده  به مرکز مشاوره جهاد دانشگاهی 21 مورد به سازش و 200 پرونده در دادگاه خانواده منتهی به صلح و سازش شده است.

*عدم مهارت ارتباط کلامی مهمترین عامل طلاق

وی عدم مهارت ارتباط کلامی بین زوجین را از عوامل اصلی طلاق دانست و خاطرنشان کرد: 32 درصد از پرونده‌های طلاق‌ها به این حوزه اختصاص دارد که باید آموزش‌های لازم در این زمینه به زوجین داده شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان اشاره‌ای به شمارش دوباره صندوق‌های رای در انتخابات شورای شهر و روستا کرد و ادامه داد: برخی از کاندیداها در این زمینه اعتراض داشتند ولی از هیات نظارت شورای شهر و روستا جرمی به ما گزارش نشده است.

وی در خصوص آبیاری سبزی‌ها با آب فاضلاب کرد و افزود: متاسفانه در برخی از مکان‌ها حتی از آب فاضلاب بیمارستانی نیز استفاده می‌شود که می‌تواند مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کند.

گلستانی با تاکید بر اینکه آبیاری با آب فاضلاب منجر به رشد سریع سبزی شده و این موضوع برای کشاورزان سود فراوانی دارد، اظهار کرد: باید در این زمینه بررسی‌های دقیق از طریق استان‌ها صورت گیرد چراکه ما هر مقدار که سبزی استان را کنترل کنیم به دلیل آنکه بخشی از نیازها از بیرون از استان تامین می‌شود باید موضوع به شکل ویژه در همه استان‌ها پیگیری شود.

وی با بیان اینکه با در نظر گرفتن مکان‌های مناسب برای سبزی‌کاری می‌توان سبزی سالم به دست شهروندان رساند، تصریح کرد: کاشت گلخانه‌ای می‌تواند به عنوان سالم‌ترین مکان برای این محصول باشد چرا که باید همه در حوزه سلامت و غذا همه دستگاه‌ها اقدام جدی داشته باشند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه خودکشی یکی از آسیب‌های اجتماعی به حساب می‌آید که عوامل مختلف دارد، افزود: یکی از عوامل اصلی این آسیب ایجاد حس ناامیدی در فرد است که او را به این سمت هدایت و فرد اقدام به خودکشی می کند.

وی با بیان اینکه ازدواج‌های تحمیلی که در برخی از شهرستان‌ها باعث شده تا افراد بعد از ازدواج به دلیل تامین نشدن نیازهای عاطفی اقدام به خودکشی و خودسوزی کنند، افزود: باید آموزش‌های اجتماعی گسترش یافته و جلوی هیجانات کاذب افراد گرفته شود.

گلستانی با تاکید بر اینکه باید شرایط اجتماعی به گونه‌ای باشد که فرد در مقابل آسیب‌ها توانمند شود، یادآور شد: در صورت توانمند شدن افراد ما شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار