داریوش دارابی دانشجوی کارشناسی ارشدبرنامه ریزی گردشگری دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است و در سفر دانشجویی خود،یک روز چوپانی را به همراه چوپان هایی از شهرستان بدره انتخاب کرده است.
کد خبر: ۴۰۸۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹ 16 April 2017

تابناک ایلام::چوپانی از قدیمی ترین شغل های بشر است و هم اکنون نیز در تمام نقاط دنیا گسترش داردکه نگاه های متفاوتی به آن وجود داردوماجراجویی آن می تواند برنامه کاری یک روز هر گردشگرباشد.

داریوش دارابی دانشجوی کارشناسی ارشدبرنامه ریزی گردشگری دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است و در سفر دانشجویی خود،یک روز چوپانی را به همراه چوپان هایی از شهرستان بدره انتخاب کرده است.

وی که یک روز کامل را هم صحبت چندچوپان بوده است در مورد تجربه هایش از یک گردشگری متفاوت می گوید:از دو منظر به این قضیه نگاه کردم که یکی نگاه منفی به چوپانی است و دومی هم نگاه انسانی به چوپان.

این گردشگر اضافه نمود :در برخورد با چوپان ها به نوع انسان هایی برخورد کردم که مدت های زیادی بود فکر می کردم شاید دیگر نباشند،به غایت مهربان ،ساده و راستگو.

وی درمورد انگیزه خود از اختصاص یک روزش به چوپانی گفت :خواستم خودم را محک بزنم و همچنین با توجه به رشته تحصیلی ام که گردشگری است بتوانم تجربه بکر و دست اولی را کسب کنم چرا که چوپانی شغلی است که برخلاف خیلی از مشاغل دیگر پویا ،غیر کلیشه ای ومتغیر است.

این دانشجوی گردشگری افزود :چوپان ها از عمق آگاهی زیادی برخوردارندو ریاضت های آگاهانه آنها را دارای فهم دقیق می کند ،امری که در مشاغل بسیار کمی می توان مشاهده نمودو سروکار داشتن هرروزه آنها با طبیعت ،باعث شده که از بهترین آموزگار برخوردارباشندو در اشعار مولانا هم نمود آنها را می بینیم

در بهاران کی شود سرسبزسنگ خاک شوتا گل برویی رنگ رنگ

و در بیت دیگراز مولانا که به یکی از مهمترین درس های طبیعت اشاره می شود

این جهان کوه است و فعل ما ندا سوی ما آید نداها را صدا

دارابی با اشاره به ابیات فوق یا آور شد:در کلام چوپان ها نموداری از اشعار مولانا جاری است و آنها با تمام وجود به پاسداشت طبیعت و عدم تخریب منابع مختلف زیست محیطی اعتقاد دارند.

این دانشجوی برنامه ریزی گردشگری جوانب چهارگانه ماتریس سوات را در یک روز کاری چوپان ها جمع دانسته و گفت :چوپان ها در مدل swot که چهار عامل قوت ،ضعف ،فرصت و تهدید را تحلیل می کندبا همه این جوانب در یک روز کاری سروکار دارند و تلاش آنها در حفظ دام ها و نگهداری از طبیعت در مقابل عوامل مخرب ، بیماری زا و حتی حیوانات وحشی ،زندگی پویا و پیوسته ای را برایشان رقم می زند.

وی اظهارکرد :جامعه به شدت به این شغل نیازمند است و برخی نگاه های نادرست به شغل چوپانی باید اصلاح گرددو با پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه مناسب دام ها ،امنیت شغلی خوبی برای آنان ایجاد گردد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار