کد خبر: ۳۹۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵ 10 March 2017
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هشت هزار رسانه در کشور یارانه دریافت می کنند گفت: 760 میلیارد ریال (76 میلیارد تومان) از ابتدای امسال تاکنون یارانه به اصحاب رسانه کشور پرداخت شده و بقیه نیز پرداخت می شود.

به گزارش ایرنا سید رضا صالحی امیری پنجشنبه شب در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سیستان و بلوچستان در مجتمع فرهنگی و هنری زاهدان اظهار داشت: سالانه 860 میلیارد ریال (86 میلیارد تومان) یارانه به اصحاب رسانه کشور پرداخت می شود.
وی با قدردانی از استاندار سیستان و بلوچستان گفت: 17 میلیارد ریال (یک میلیارد و 700 میلیون تومان) جدای از حدود 10 میلیارد ریال (یک میلیارد تومان) بودجه وزارت فرهنگ برای این استان در سال 95 در مباحث فرهنگی تخصیص یافته است.
وی گفت: اصحاب رسانه سرمایه های بزرگ فرهنگی کشور هستند.
وی با تاکید بر اهمیت مباحث فرهنگی گفت: نفت ما را به هدف متعالی توسعه همه جانبه نرساند اما اگر بتوانیم ریل توسعه را از مقصد و ایستگاه فرهنگ آغاز کنیم مطمئن باشید که ابتدا انسان توسعه می یابد و در ذیل انسان، اقتصاد و سیاست جامعه توسعه می یابد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: محصول توسعه فرهنگی، توسعه انسانی و اخلاقی است و جامعه ای می تواند توسعه یافته شناخته شود که در آن انسان ها با فضیلت، معرفت و اخلاق باشند.
صالحی امیری ادامه داد: جامعه ای را توسعه یافته می نامیم که در آن همنوایی و همگرایی محسوس باشد.
وی گفت: جامعه ای که اعتیاد، فقر و فساد، طلاق و حاشیه نشینی و نا امنی در آن وجود داشته باشد به طور قطع توسعه یافته نیست.

** سیستان و بلوچستان ظرفیت قطب فرهنگی شدن را دارد
وی افزود: سیستان و بلوچستان می تواند قطب فرهنگی توسعه ملی در دهه آینده باشد و قطعا این ظرفیت در این استان وجود دارد.
وی گفت: این استان به لحاظ تمدنی، تاریخی و هویتی قدمتی بسیار عظیم دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی سیستان و بلوچستان گفت: این استان به عنوان پاره تن ایران اسلامی، نگین درخشان و پیشانی ملت و جزو افتخارات ایران محسوب می شود. 
صالحی امیری افزود: بسیار جای افتخار است از فرهنگ غنی و تمدن چندین هزار ساله مردم دین دار و اخلاق گرای سیستان و بلوچستان در منابع اصیل و ارزشمند جهان نام برده شده است.
وی گفت: هر ایرانی بخاطر وجود سیستان و بلوچستان باید احساس غرور و هویت کند زیرا بخشی از غرور ایران متعلق به این جغرافیاست.

** سیستان و بلوچستان گنج ناشناخته در جغرافیای کشور است
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان گنج ناشناخته در جغرافیای کشور است و ایرانیان باید به داشته های فرهنگی و هنری این استان افتخار کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسالت اصحاب رسانه برای شناساندن تصویر زیبای سیستان و بلوچستان در کشورهای منطقه و دنیا بیش از دیگران است.

** اعتدال فرهنگی، مبنای گفتمان فرهنگی در دولت تدبیر و امید 
صالحی امیری افزود: در دولت تدبیر و امید مبنای گفتمان فرهنگی را بر اعتدال فرهنگی گذاشته ایم.
وی با بیان اینکه اعتدال فرهنگی دارای شاخص هایی است که کانون های اعتدال را تعریف می کند گفت: عقلانیت نخستین گام در رسیدن به اعتدال فرهنگی است و برای اینکه بتوانیم به اعتدال برسیم باید با یکدیگر گفت و گو کنیم.
وی تصریح کرد: گفت و گوی فرهنگی شعاری است که از روز نخست دادیم و آغاز کردیم و گفت و گوی اصحاب فرهنگ و هنر با مسئولان دولتی را برگزار کردیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: ما نیازمند انسجام فرهنگی هستیم و مرزهای فرهنگی باید تعریف شود.
صالحی امیری گفت: مرزهای فرهنگی باید تعریف شوند اما مهمتر از همه به رسمیت شناختن همه نیل های فرهنگی در جامعه است.
وی افزود: ما در جامعه متکثری با افزون بر 6 هزار گویش و قوم زیست می کنیم.
وی اظهار داشت: در حوزه صنعت فرهنگ نیازمند ایجاد ظرفیت های جدید هستیم، صنعت فرهنگ به تنهایی قابلیت جایگزینی صنعت نفت را دارد.

** زیرساخت های فرهنگی سیستان و بلوچستان باید تقویت شود
وی تاکید کرد: زیر ساخت های فرهنگی سیستان و بلوچستان باید تقویت شود که در این زمینه مذاکراتی با استاندار این استان صورت گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مذاکراتی میان استانداری سیستان و بلوچستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان برنامه و بودجه انجام شده تا مجتمع بزرگ فرهنگی با سرسراهای متعدد تخصصی برای استقرار انجمن ها و نهادهای صنفی در مرکز این استان به منظور برگزاری جشنواره ها و همایش ها ملی و استانی ایجاد شود.
صالحی امیری ادامه داد: ما تلاش می کنیم فیلمی مستند از جذابیت های سیستان و بلوچستان تولید و در همه پرده های سینمای کشور به نمایش گذاشته شود.
وی گفت: درخواست های هنرمندان سیستان و بلوچستان در مساله بیمه، چاپخانه، درجه های هنری و غیره بعد از بازگشت به تهران مورد بررسی قرار می گیرد.
** 47 هزار نفر عضو صندوق هنر هستند
وی اظهار داشت: هم اینک 47 هزار نفر شامل روزنامه نگاران، هنرمندان، نویسندگان و خادمان قرآن عضو صندوق هنر هستند که 12 هزار نفر آنان بهمن امسال به این لیست اضافه شده اند.
وی گفت: در مذاکراتی که با وزیر صنعت معدن و تجارت داشتیم تفاهم نامه ای به امضا رسید تا صنعت چاپ در ایران به عنوان یک صنعت شناخته شود تا بتواند از تسهیلات صنایع برخوردار شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: صنعت چاپ نیازمند تسهیلات است و ما با مذاکراتی که خواهیم داشت سعی می کنیم در این خصوص گام هایی برداریم.
وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به رسانه های سیستان و بلوچستان در حوزه مجوزها و یارانه ها نگاه ویژه ای خواهد داشت.
وی گفت: تمام مطبوعات دولتی را از دریافت یارانه محروم کردیم و فقط به مطبوعات خصوصی یارانه پرداخت می شود.
نمایندگان صنعت چاپ، اصحاب رسانه و سرپرست دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد سیستان و بلوچستان در این نشست به بیان مشکلات هنرمندان استان در بحث بیمه، یارانه، توزیع حقوق و مزایا و نبود زیرساخت های فرهنگی و هنری پرداختند. 
به گزارش ایرنا در پایان این نشست از خانواده شهید مدافع حرم محسن خزایی و 6 نفر از هنرمندان سیستان و بلوچستان تجلیل شد.
همچنین حبیب الله قادر آتشگر استاد موسیقی سیستان و بلوچستان نشان درجه 2 هنری را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.
سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راس هیاتی امروز /پنجشنبه/ وارد زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان شد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار