یکی از موضوعات مطرح در این روزها، بحث استخدام‌های متروی تهران است که عده ای آن را بی ضابطه و رانتی خطاب می‌کنند. مطرح کنندگان این مساله به گزارش ۹۳ صفحه ای سازمان بازرسی کشور استناد می‌کنند که بر اساس آن ۴۲۰۰ نفر در مترو استخدام شده اند که ۴۰۰ نفر از آنها بالای چهل سال، سن دارند یا برخی دیگر از این ۴۲۰۰ نفر به افرادی خاص منسوبند.
کد خبر: ۳۹۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳ 07 March 2017

به گزارش تابناک : آنچه می‌خوانید گفت وگوی «آرمان امروز» با محمد حقانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران در رابطه با استخدام‌های جنجالی متروی تهران است.

آیا اینکه گفته می‌شود نرخ پیشنهادی شهرداری برای افزایش قیمت سفر با مترو با مازاد نیروی این بخش در ارتباط است، صحت دارد؟

چون این اتفاق بین سال‌های ۹۰ تا ۹۲ افتاده، آنهایی که در بودجه‌های سال قبل آمده، متمرکز شده است، بنابراین اینها در سال ۹۲ پرداخت شده و این روند تا سال ۹۵ هم ادامه داشته و پرداخت شده است. آنچه ما در مورد بلیط مترو بر آن تاکید داریم، این است که قیمت‌ها با نرخ تورم هماهنگ باشد و افزایش یابد؛ در صحن شورا هم همین را مطرح کردیم که برای برخی ۱۰ درصد و برای برخی دیگر ۱۵ درصد تصویب و اضافه شد. سعی ما در شورا به ویژه در دو سه سال اخیر بر این بود که تاکید خود را بر بحث مترو متمرکز کنیم، اما متاسفانه از نظر توسعه مترو به آن هدف مورد نظر نرسیدیم. بین سال‌های ۹۰ تا ۹۲ بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور که در خرداد سال ۹۳ به این موضوع پرداختند، حدود سه هزار نفر تغییر وضعیت دادند و ۴۲۰۰ نفر نیز جدید الورود هستند و به استخدام مترو درآمده اند. این ۴۲۰۰ نفر بدون اینکه هیچ گونه آزمون، مصاحبه، شاخص، معیار، آگهی و... را گذرانده باشند یا از سوی شرکت بهره برداری متروی تهران مورد توجه باشند، استخدام شده اند. جالب است بدانید ۴۰۰ نفر از این افراد، بالای چهل سال سن دارند، یعنی بالاتر از آنچه در قانون آمده است. از این ۴۰۰ نفر، ۵۰ درصد آنها دارای تحصیلات دیپلم و ۳۰ درصد بی سواد هستند، طوری که سواد مورد نیاز استخدام و به کارگیری در مشاغل عمومی یا دولتی را ندارند. این مساله کاملا خلاف قانون است. ۲۰ درصد مابقی هم تحصیلات زیر دیپلم دارند. بنابر آماری که به ما گزارش شده است، ۳۰۰ نفر از کسانی که جدید الورود بودند، منتسب به افراد خاص هستند که استخدام آنها با سفارش انجام شده است. به هرحال ما به دنبال توزیع عادلانه و برقراری عدالت در شهر هستیم، اما چنین موضوعی نشان می‌دهد برخی از افرادی که کسانی را دارند، استخدام می‌شوند و افرادی که کسی را ندارند، استخدام نمی‌شوند. تا جایی که به من گزارش شده است، این افراد از جاهای مختلفی همچون هیات مدیره خود مترو تا افراد دیگر را شامل می‌شوند. در این میان برخی افراد هم بودند که بیش از یک یا دو نفر را برای استخدام معرفی کرده اند. باید توجه داشت که این افراد به کار گرفته شدند، اما فاقد شرایط احراز بوده اند؛ شرایط احراز برای هر شغلی به ما می‌گوید که برای مثال فردی که قرار است استخدام شود باید دارای مدرک لیسانس و حدی از سابقه کار باشد. در استخدام‌ها، به دنبال تجربه و علم، توقف در رده‌های شغلی وجود دارد. این موضوع یکی از اصول اولیه است و برای مثال کسی که کار می‌کند و علاقه دارد در رشته خود پیشرفت کند، در رده‌های پایینی توقف داشته است تا رشد او صورت بگیرد.

آیا شهرداری یا شرکت بهره برداری متروی تهران، پاسخی به این مسائل مطرح شده داده اند؟

خیر، تا به حال پاسخی از آنها دریافت نکرده ایم. متاسفانه باید بگوییم ما در بخش‌هایی مشکل داریم و پاسخی نه در صحن شورا نه از طرف شهرداری به ما داده نمی‌شود. می‌توان گفت که امور به نحوی مهندسی شده پیش می‌رود، وگرنه چه دلیلی دارد که مملکت ما با این تعداد فارغ التحصیل بیکار با چنین مساله ای روبه رو شود. من منکر داشتن شغل برای افراد جامعه نیستم، چون حق اولیه هرشهروند ایرانی است که شغل داشته باشد، اما همیشه باید اولویت‌ها و ضرورت‌هایی وجود داشته باشد. توسعه آن هم از نوع پایدار آن، بر اساس شاخص‌ها و معیارهایی صورت می‌گیرد که اصلی ترین آن توسعه انسانی است. اگر ما این شاخص‌ها و معیارها را زیر پا بگذاریم، باید قبول کنیم که آن هدف نهایی که توسعه پایدار کشور است، محقق نخواهد شد.

عده ای بر این باورند که مطرح کردن استخدام‌های مترو در راستای حاشیه‌سازی برای شهرداری انجام گرفته است. با توجه به گزارش سازمان بازرسی که این استخدام‌ها را به چالش می‌کشد، می‌توان از حاشیه‌سازی در این باره سخن گفت؟

ما همیشه بر این موضوع تاکید داریم؛ حداقل خود من که جنسم از نوع شهرداری است، سعی بر آن داشته ام که غلط‌ها و اشتباهات را مطرح کنم. با توجه به تحصیلات، تجربیات و حضور ۴۶ ساله ای که در مدیریت شهری دارم، بر این باور هستم که شهرداری و شورای شهر باید دست در دست هم داشته باشند و شهر را به سمت تعالی پیش ببرند، به ویژه در شرایطی که امروز داریم. ما به دنبال همدلی هستیم و این حاشیه‌سازی نیست؛ غلط‌ها و اشتباهات باید گفته شود تا از تکرار آنها جلوگیری شود. این مساله اتفاق افتاده و از سوی بازرسی کل کشور هم مطرح شده است، بنابراین ما نه از خودمان حرفی می‌زنیم و نه اینکه رفته و این افراد را تک تک شمرده ایم.

با توجه به نرخ بالای بیکاری در جامعه و تاکیدی که در برنامه ششم بر شفاف‌سازی آزمون‌های استخدامی شده است، مسائلی مانند استخدام‌های مترو، چه پیامدهایی دارد؟ آیا اعتماد مردم خدشه دار نمی‌شود؟

قطعا همین طور است. متاسفانه اکثر مردم بر این نظرند که تا پارتی نباشد، توصیه یا سفارشی انجام نگیرد یا معرفی در کار نباشد، استخدامی وجود ندارد و در روی یک پاشنه می‌چرخد. ما باید یک مبارزه با فساد بر اساس آنچه مردم می‌خواهند داشته باشیم. در گذشته وضع به این صورت بود که برای استخدام‌ها آگهی داده می‌شد، از افراد در خواست یا در روزنامه‌ها اعلام می‌کردند که افراد دارای فلان شرایط برای استخدام مراجعه کنند. ظاهرا امروزه این نوع کارها قدیمی شده اند؛ اینها باید مورد ساماندهی قرار بگیرند تا بتوان به رضایت مردم رسید که به دنبال آن هستیم. موضوع دیگری که به دنبال آن هستیم، عدالت اجتماعی است. برای رسیدن به این خواسته باید به سازوکار درست امور توجه کرد تا هرکسی بر اساس تحصیلات و تجربیاتی که دارد، به نقشی که باید در جامعه ایفا کند، برسد. متاسفانه شاهد این امر در کشور هستیم که افراد کار نابلد در جایگاه‌هایی قرار می‌گیرند که باعث متوقف شدن امور نیز می‌شود.

با توجه به اینکه این تخلف صورت گرفته است، حال چه باید کرد؟ آیا مردمی که منتظر رسیدگی به این موضوع هستند، شاهد پیگیری شورای شهر خواهند بود یا قوه قضائیه به این مساله ورود می‌کند؟

بازرسی کل کشور، همیشه گزارشات خود را حداقل در حوزه مدیریت شهری که من خبر دارم، ارائه می‌کند تا مدیریت شهری به مشکلات حوزه خود پایان دهد. اگر این مشکات رفع و رجوع نشد، این وظیفه بازرسی کل کشور است که گزارش خود را به محاکم قضائی و دادگستری یا قوه قضائیه ارسال کند. باید به این مساله توجه داشت که هرجا جلوی ضرر گرفته شود، نفع است. ما باید به دنبال این سازوکار باشیم و ببینیم شیوه به کارگیری ما در مورد نیروی انسانی تحصیل کرده در مقاطع مختلف به چه صورت باشد و بر اساس همان سازوکار عمل شود. متاسفانه باید بگویم بنا به اذعان مسئولان شهرداری، همین حالا هزاران نیروی اضافی در شهرداری هستند. این افراد زندگی خود را بر این اساس تطبیق داده اند و نمی‌توان آنها را اخراج کرد، اما باید سازوکاری در نظر گرفته شود که نیروی انسانی تلنبار نشود.



منبع : فارس

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار