رئیس‌کل دادگستری فارس گفت: احداث پالایشگاه دوم شیراز در دل پارک ملی بمو، برای محیط انسانی و طبیعی منطقه خطرآفرین است.
کد خبر: ۳۸۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵ 23 May 2015

تابناک فارس به نقل از فارس:علی القاصی‌مهر در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل قدیم و جدید حفاظت محیط ‌زیست فارس، اظهار داشت: موضوع پالایشگاه بررسی شد و گزارش نشان‌دهنده این است که فاز دوم پالایشگاه قرار است در دل پارک بمو احداث شود، اما بر اساس نقطه نظرات کارشناسی، حداقل فاصله آن با محدوده حفاظت‌شده باید دو کیلومتر باشد و ازاین‌رو با احداث این طرح اقتصادی هم پارک ملی بمو و هم سلامت مردم منطقه و حتی شیراز به مخاطره خواهد افتاد.

وی افزود: پالایشگاه فعلی فیلترهایی دارد که اگر این فیلترها برداشته شود، شرایط منطقه حتی به لحاظ تنفس مردم با مشکلاتی مواجه می‌شود.

رئیس‌کل دادگستری فارس ادامه داد: اگر امروز زندگی سالم و پاک و به‌دوراز تهدیدات مختلف را می‌خواهیم، باید مسئولان به وظایف خود کاملاً واقف بوده و به آن‌ها عمل کنند،‌ اگر مدیری به وظیفه‌اش عمل کرد باید از او دفاع کنیم، نه اینکه به دنبال خارج کردن او از صحنه باشیم.

این مقام قضایی با بیان اینکه هنوز اهمیت محیط‌زیست هنوز برای بسیاری افراد شناخته‌نشده یا به شناخت آن التزام عملی کافی ندارند، خاطرنشان کرد: دست‌یابی به توسعه اقتصادی و صنعتی به هر قیمتی قابل‌قبول نیست.

وی بیان کرد: امروز به بهانه طرح‌های اشتغال‌زا و با این بهانه که قرار است نیازهایی برطرف شود، شرایطی ایجادشده که محیط‌زیست را دستخوش تغییراتی کرده است.

القاصی مهر ابراز داشت: عده‌ای که در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی فعال هستند برای رونق سرمایه‌گذاری تلاش می‌کنند اما غافل هستند که رفع مشکل اقتصادی به چه قیمتی باید انجام شود و چه اثرات مخربی بر محیط‌زیست خواهد داشت.

این مقام قضایی یادآور شد: سازمان حفاظت محیط‌زیست دستگاهی است که به شکل مستقیم با این موضوعات درگیر است اما حفظ و حراست از محیط‌زیست تنها وظیفه آن سازمان نیست و وظیفه همه انسان‌هایی است که در یک محیط باهم سهیم هستند.

ایستادگی در مقابل دخل و تصرف‌های زیست‌محیطی تکلیف شرعی است

القاصی مهر تصریح کرد: این یک وظیفه شرعی، قانونی و انسانی است که مقابل دخل و تصرف‌ها ایستادگی کنیم.

وی ورود مسائل سیاسی و جناحی به عرصه وظایف محیط‌زیست را بزرگ‌ترین تهدید و آسیب دانست و عنوان کرد: محیط‌زیست یک سازمان سیاسی نیست، بلکه سیاست و وظایف مشخصی دارد و این وظایف با تغییر دولت‌ها تغییر نخواهد کرد.

القاصی با تأکید چندباره بر لزوم پرهیز از قضاوت سیاسی در مورد عملکرد مسئولان محیط‌زیست، ادامه داد: دولت‌ها و تغییر و تعویض آن‌ها نباید در انجام مأموریت این سازمان تأثیرگذار باشد و شاید در ساختارهای تشکیلاتی این سازمان تجدید‌نظر ضروری باشد اما حفاظت محیط‌زیست یک دستگاه حاکمیتی است که مأموریتی مشخص دارد و نباید رویکرد و نگرش ما به‌ آن جناحی باشد.

وی متذکر شد: یک کارشناس و مسئول در سازمان محیط‌زیست نباید به دلیل ارائه یک نظریه کارشناسی موردانتقاد و ایراد قرار گیرد، بلکه این نظرات را باید به‌عنوان یک ارزش پذیرفت.

این مقام قضایی اضافه کرد: ریشه بسیاری از تخریب‌ها و تصرف‌ها در عرصه‌های طبیعی و اراضی ملی، زیاده‌خواهی‌های انسان‌ها است و مطالب طرح‌شده از سوی مقام معظم رهبری باید به‌عنوان یک سند ملی در این زمینه موردتوجه همگان قرار گیرد.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس بابیان اینکه در این استان همواره شاهد مشکلاتی در عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی بوده و هستیم، گفت: در منطقه بهرام گور شاهد بودیم افرادی بانفوذ در مجاری قدرت دنبال این بودند که یک عرصه طبیعی را تخریب کنند، به بهانه اجرای یک طرح اقتصادی و اکتشافات در معادن، قصد چپاول داشتند، بررسی‌ها نشان داد که افرادی سودجو پشت قضیه بودند که اگر شورای پیشگیری ورود نمی‌کرد، شاهد از بین رفتن منطقه بودیم.

وی با قدردانی از تلاش‌های ابراهیمی‌ کارنامی، مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست استان فارس به‌واسطه ایستادگی در مقابل برخی زیاده‌خواهی‌ها، گفت: آقای ابراهیمی علی‌رغم آنکه مسئولان وقت با فشارهایی که آورده بودند موافقت رئیس سازمان را هم در کشور گرفته بودند و شخصاً نیز تحت‌فشار بود، اما منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح داد و ما شاهد ایثار و فداکاری وی بودیم.

به گزارش فارس، در این مراسم با قدردانی از حسینعلی ابراهیمی کارنامی که 5 سال عهده‌دار مدیریت حفاظت محیط‌زیست فارس بود، ولوی به‌عنوان مدیرکل جدید این اداره معرفی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار