نیروهای محیط زیست و ماموران اطفای حریق می‌ایستند و مامورانی که با کمترین امکانات آتش را خاموش می‌کنند را به تمسخر می‌گیرند و می‌خندند. حتی این افراد در مقابل رییس محیط زیست استهبان که خوب کار می‌کند هم می‌ایستند.حتی هلال احمر که در سال‌های گذشته همراهی می کرد برای در اختیار گذاشتن بالگرد در ازای هر دقیقه ۵۰۰ هزار تومان می‌خواست و کمبود امکانات در این شرایط به گسترش آتش سوزی دامن می‌زد.
کد خبر: ۳۶۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵ 18 May 2015

تابناک فارس:رئیس سازمان محیط زیست فارس با اشاره به اینکه در چند روز گذشته این سومین حریق در منطقه حیات وحش بختگان است، اظهار داشت: آتش‌سوزی حیات وحش بختگان در شهرستان استهبان منشا انسانی دارد و بررسی‌ها برای عمدی یا سهوی بودن این موضوع پس از اطفای حریق آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه شدت آتش‌سوزی و صعب‌العبور بودن منطقه اطفای سریع حریق را امکان‌ناپذیر می‌کند، گفت: میزان دقیق خسارت ناشی از آتش‌سوزی پس از پایان یافتن حریق امکان دارد و در حال حاضر هرگونه اظهارنظری در این باره غیرکارشناسی است.

ابراهیمی کارنامی خاطرنشان کرد: تمامی یگان‌ها ونیروهای محیط زیست به منطقه اعزام شده‌اند و در صورت کسب اطلاعات جدید به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل بحران استانداری از اعزام نیروهای سپاه انصارالحجج فسا و سپاه فجر استان فارس برای کمک به خاموشی حریق خبر داد.

آتش ادامه دارد

آتش سوزی بزرگی که از دو روز پیش در منطقه «خانه کت» شهرستان استهبان و حیات وحش بختگان اتفاق افتاده بود همچنان ادامه دارد.


یک فعال محیط زیست استان فارس با اعلام این خبر گفت: آتش سوزی از دو روز پیش در روستای خانه کت شروع شد و با تلاش ماموران و فعالان محیط زیست تا حدودی مهار شده است اما احتمال گسترش آتش سوزی وجود دارد.


رسول حاجی باقری با اشاره به اینکه ظاهرا آتش سوزی عمدی بوده می‌گوید: به نظر می‌رسد آتش سوزی عمدی بوده اما هنوز ثابت نشده است.


او با بیان اینکه این اتفاق هر سال به دلایل مختلف رخ می‌دهد می‌گوید: یکی از اتفاقات ناگواری که امسال رخ داده سوزاندن درختان و از بین بردن منابع طبیعی توسط مردم و گسترش باغ‌های انجیر است .


به گفته این فعال محیط زیست براساس اخبارمنابع غیر رسمی بیش از هزار هکتار از منطقه «خانه کت »کاملا سوخته و به دلیل عدم دسترسی به منطقه «رونیز »که در ارتفاعات قرار دارد خسارت زیادی به منابع طبیعی وارد شده است .

مسئولان کمک نمی کنند

حاجی باقری از عدم همکاری مسئولان استان فارس انتقاد دارد و می‌گوید: نیروها و ماموران اطفای حریق برای رسیدن به خانه کت باید یک ساعت و نیم پیاده می رفتند تا آتش را خاموش کنند و مسئولان استان از کمک کردن دریغ کردند حتی هلال احمر که در سال‌های گذشته همراهی می کرد برای در اختیار گذاشتن بالگرد در ازای هر دقیقه ۵۰۰ هزار تومان می‌خواست و کمبود امکانات در این شرایط به گسترش آتش سوزی دامن می‌زد.


او می‌گوید: در استان فارس 2 میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل داریم اگر محاسبه کنیم می‌بینیم این میزان از مجموع جنگل‌های سه استان شمالی کشور که حدود 1/9 دهم میلیون هکتار برآورده شده هم بیشتر است اما ماموران اطفای حریق با وسایل ساده مانند بیل و آتش کوب حریق‌ها را خاموش می‌کنند و چه بسا اگر بودجه ای برای این کار اختصاص می‌دادند آتش سوزی درساعات اولیه خاموش می‌شد و تا امروز که روز دوم اتش سوزی است ادامه نداشت .


حاجی باقری آموزش نیروهای بومی و مردم محلی را ضروری می‌داند و می‌گوید:آموزش نیروها و مردم محلی و بومی را باید جدی گرفت و متاسفانه تاکنون حرف های زیادی زده شده اما در حد حرف مانده و عملی نشده است و اگر مردم بدانند که با سوزاندن درخت و اراضی ملی و منابع طبیعی چه فاجعه ای رخ می‌دهد این کار را نمی‌کنند.

این تازه شروع ماجراست

به اعتقاد این فعال محیط زیست این تازه شروع آتش سوزی‌هاست و این اتفاق ادامه خواهد داشت .


او می‌گوید: منطقه فارس تراکم گیاهی مناسبی دارد و سودجویان برای نفع شخصی درختان و عرصه های منابع طبیعی را می‌سوزانند و به جایش درختان انجیر می‌کارند ، در مقابل نیروهای محیط زیست و ماموران اطفای حریق می‌ایستند و مامورانی که با کمترین امکانات آتش را خاموش می‌کنند را به تمسخر می‌گیرند و می‌خندند. حتی این افراد در مقابل رییس محیط زیست استهبان که خوب کار می‌کند هم می‌ایستند اما فرماندار که دیروز از منطقه بازدید کرد خواستار شناسایی و مجازات کسانی شد که منابع طبیعی را تخریب می‌کنند.


به گزارش تابناک فارس؛استان فارس دارای بیشترین پهنه جنگل در کشور می باشد و منطقه یاد شده یکی از مناطق چهارگانه حفاظت شده حیات وحش است .

پناهگاه حیات وحش بختگان ۲ در محدوده حفاظتی شهر استهبان در استان فارس قرار دارد و تنها نقطه حفاظت شده زیر مجموعه محیط زیست منطقه همین پناهگاه است که اگر آن را از دست بدهیم خسارت زیادی به محیط زیست وارد می‌شود و در این فصل که زمان تخمگذاری پرندگان است فاجعه بزرگی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار