اروپا تروریسم تکفیری را تهدید مشترک می داند و قاطعانه در برابر آن می ایستد
کد خبر: ۳۴۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹ 24 December 2016
دوشنبه گذشته راننده یک کامیون که گفته می شود انیس امری با ملیت تونسی بوده است در یک اقدام تروریستی با زیر گرفتن مردم در یکی از بازارهای ایجاد شده به مناسبت کریسمس در برلین، 12 نفر را به قتل رساند و دهها نفر دیگر را زخمی کرد. متعاقب این اقدام تروریستی، داعش مسوولیت این عملیات را به عهده گرفت و اروپایی ها بسیج شدند تا عامل اجرا را که از صحنه گریخته بود دستگیر کنند.
انگلا مرکل صدراعظم آلمان  در پی این اقدام تروریستی بلافاصله تاکید کرد تروریسم چالش دائم برای کشورهای اروپایی است و از همه مقام های اروپایی خواست تا همه مسایل مربوط به پرونده انیس  امری را اعلام کنند و نیروهای امنیتی کشورهای اروپایی به سرعت بسیج شدند تا عامل عملیات برلین را دستگیر کنند و فقط پس از گذشت سه روز انیس در ایتالیا به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.
 
پس از این عملیات مرکل ضمن تشکر از همکاری اروپا برای حل این پرونده و تاکید بر اینکه تروریسم اسلام گرا  اروپا را به چالش کشیده است برررسی همه جزئیات این مسئله را که چگونه پای انیس امری به آلمان باز شده را خواستار شد.
البته مر کل در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به اقدامات قاطعانه در برابر چالش های تروریستی، تاکید کرد حداکثر تلاش خود را بکار خواهد بست که دولت و کشور آلمان قوی و امنیت و سلامت شهروندان تضمین شود.
وزیران کشور،  کشورهای اروپایی نیز پس از  اقدام تروریستی در برلین، نشست فوری برگزار و در این نشست توماس دِمِزیره وزیر کشور آلمان گفت: اروپا باید در مساله مبارزه با تروریسم و مسائل مهاجرت و آوارگان، رویکرد اشتراکی داشته باشد، به طور حتم اروپا با رویکرد اشتراکی بهتر می تواند با تروریسم مبارزه کند و در ارتباط با مساله آوارگان نیز به هیچوجه نمی توان به تنهایی عمل کرد. بنابراین منافع ملی کشورهای اروپایی نیز ایجاب می کند که به دنبال راه حلهای اروپایی باشند. برونو لورو وزیر کشور فرانسه هم گفت:« طبیعی است که فرانسه با نیروهای امنیتی و اطلاعاتی آلمان همکاری کامل، تنگاتنگ و فشرده ای داشته باشد.» وی افزود:« به منظور شناسایی و دستگیری فرد مظنون به دست داشتن در حادثه تروریستی برلین، ما با سرویس های اطلاعاتی-امنیتی آلمان همکاری کامل داریم.» وی ادامه داد:« بسیار عادی است کنترل مرزهای مان را تشدید کنیم و نیروهای ویژه خود را در مرزهای شرقی و شمالی دو برابر کنیم.»
پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا هم  بر تشدید کنترل مرزهای کشورهای اروپایی و توسعه همکاری بین نیروهای امنیتی و نیروهای نظامی به منظور مقابله با تروریسم تاکید کرد.
از این مسئله که بگذریم که اروپایی ها از چنین اقدامات تروریستی و در برخی موارد مشکوک، بهره برداری چند وجهی در جهت اسلام هراسی و اخراج آوارگان و .... می کنند چنانچه پس از این حادثه شماری از مهاجران  از المان اخراج شدند و دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب امریکا هم حادثه برلین را "بازتاب یک تهدید صرفا مذهبی" قلمداد کرد  برخورد اروپا با حادثه برلین چند نکته را روشن کرد: 1/  تحمل نکردن کمترین تهدید. 2/ اقدام مشترک در برابر تهدید مشترک اعم از همکاری نظامی، اطلاعاتی،  امنیتی تا بستن مرزها 3/ تقویت دولت و تضمین سلامت شهروندان.
   
اما در خاورمیانه عربی چه می گذرد؟ یک رژیم جعلی با نام اسراییل با کوچاندن اجباری فلسطینی ها در منطقه تشکیل شده و میلیونها فلسطینی را  در درصد کمی از خاک فلسطین در مناطق نوار غزه و کرانه باختری رود اردن به محاصره در آورده  و در چند جنگ توسعه طلبانه بخش هایی از خاک چند کشور عربی دیگر را نیز ضمیمه دیگر بخش های اشغالی کرده و هنوز هم با گسترش شهرک سازی به دنبال تشکیل دولت نژادپرستانه صهیونیستی است،  اما در مقابل این تهدید مشترک، کشورهای عربی چه کرده اند؟ اقدام مشترک یا سکوت مشترک؟  اوضاع سوریه را که مشاهده می کنیم می گوییم کاش این کشورها سکوت کرده بودند اما آنها اقدام مشترک نکردند، سکوت هم نکردند بلکه مجری طرح های رژیم اشغالگر  برای فروپاشی کشور عربی دیگری به نام سوریه  شدند که در خط مقدم مبارزه با این رژیم قرار داشت.
طی این پنج سال گذشته کشورهایی چون عربستان، قطر و اردن از کشورهای عربی و ترکیه با حمایت های مالی وتسلیحاتی و تسهیل ورود تروریست ها به خاک سوریه، مسبب خونریزی ها و اعمال وحشتناکی در دنیای مدرن امروز شدند که حتی نیاکان آنها هم در عصر جاهلیت چنین اقداماتی را مرتکب نشده بودند و اینجاست که تفاوت المان، فرانسه و ایتالیا در اروپا با عربستان، قطر، اردن و ترکیه در خاورمیانه در برابر تهدید مشترک بهت آور است!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار