کلنگ مرحله دوم پالایشگاه شیراز در حالی به زمین زده شد که هیچگونه مجوز محیط زیستی برای آن صادر نشده است؛ این پروژه سال قبل هم با مخالفت هایی روبرو بود اما با پیگیریهای نماینده شیراز و استاندار فارس عملیات اجرایی آن آغاز شد .
کد خبر: ۳۴۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹ 12 May 2015
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از پیک بامدادی ، قدیم ها صف زیاد می ایستادیم برای قند و شکر ، نفت ، مرغ ، سیلندرهای گاز مایع ، پنیر ، شیر ، گوشت ، تاید ؛ چیزی که بیشتر از همه حرص صف نشینان را در می آورد زنبیل هایی بود که می گذاشتند و می رفتند تا برگردند، شاید باورتان نشود هنوز هم همان زنبیل ها هست البته نه برای خرید نان ، مرغ ، نفت و مایحتاج روزمره .
قبل از آنکه مطمئن شوند چه چیزی می خواهند آن طرف صف گیرشان بیاید کلنگش را می زنند بعد می روند برای رو به راه کردن مجوزها و ملاحظات ، مثل کلنگ زنی احداث پالایشگاه زرقان در استان فارس .
کلنگ پالایشگاه شیراز در حالی به زمین زده شد که فعالان محیط زیست معتقدند هرگونه صنعت آلاینده دیگر خارج از توان ریه های مردم منطقه است.
بگفته علی اکبر کاظمینی، 21 درصد از صنایع استان در کنار شهر زرقان و دشت زرقان است و هرگونه ساخت پالایشگاه و هرگونه توسعه صنعت در کنار این شهر آلودگی بیشتر و مضاعف تری به مردم اضافه می کند.
ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست فارس نیز کلامش همان ارزیابی هایی است که هنوز کارشناسی نشده است .
بگفته وی ، از هیات دولت نظریه آوردند که چون طرح توسعه محسوب می شود طرح توسعه مشمول محدودیت 30 کیلومتری نمی شود در کمیته استانی تصمیم گرفتیم دوستان مدل انتشار آلودگی را تهیه کنند تا در تهران بررسی شود دفتر ارزیابی هنوز نظرش را رسماً در تایید و رد این طرح نداده است.
سال گذشته در چنین روزهایی مخالفت ها با تصمیم مسئولان استانی فارس برای احداث پالایشگاه دوم شیراز پر رنگ بود آقای احمدی استاندار فارس بارها از پاسخگویی طفره رفته بود .
در این حال حمید گشتاسب میگونی مدیر کل جدید دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت از محیط زیست می گوید هیچ گونه مجوزی برای پالایشگاه دوم شیراز صادر نشده است .
جعفر قادری نماینده شیراز می گوید: مخالفت ها شخصی است.
بگفته وی، از قبل تردیدهایی وجود داشت که آیا این دقیقا واحد جدید است یا طرح بهینه سازی و توسعه جدید؛ گفته شد برای اینکه این ابهام ها برطرف شود مصوبه دولت بگیرید، که مصوبه دولت گرفته شد؛‌ نگاه کنید یک کسی یک آقایی در محیط زیست مشکل شخصی دارد .
دفتر اداره کل سازمان محیط زیست حالا منتظر شکایت های مردمی و نهادهای حافظ محیط زیست است تا پیگیری کند، قبل از آن اما حمید جلال وندی مدیر کل دفتر ارزیابی و اثرات زیست محیطی می گوید مدیر کل استانی از طریق مراجع قانونی می تواند جلوی کار را تا بررسی کامل بگیرد .
رعایت نکردن ملاحظات زیست محیطی تاکنون آسیب های جبران ناپذیری روی دستمان گذاشته ، تخریب هایی که از دور زدن قوانین نصیبمان شده قانون طبیعت اما دور نمی خورد، صبر می کند ما هر کاری خواستیم بکنیم آنوقت تاوان تخریب هایش را روانه زندگی آدمی می کند مثل ریزگردها ، برداشت های غیر مجاز آبهای زیر سطحی ، فرونشست های زمین ، آلوده شدن آبها و سیل و موارد دیگر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار