یکی از جذاب‌ترین و پرافتخارترین ورزش‌های جانبازان و معلولین استان قم با وجود کسب مدال طلای پارالمپیک، در قم حامی و دلسوز ندارد.
کد خبر: ۳۳۴۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸ 24 November 2016
به گزارش تابناک قم، رشته طلایی ورزش جانبازان و معلولین استان قم در بازی‌های پارالمپیک 2016 جانبازان و معلولین به میزبانی ریودوژانیرو برزیل، رشته والیبال نشسته بود که برای نخستین بار قم را صاحب نشان طلای این رویداد بزرگ جهانی کرد.

والیبال‌نشسته یکی از رشته‌های شاخص ورزشی در هیأت‌ ورزش‌های جانبازان و معلولین استان قم به شمار می‌رود و جالب این است که موفقیت‌های متعددی را در سال‌های گذشته برای ورزش قم به ارمغان آورده و اکنون مهیای درخشش در پیکارهای والیبال‌نشسته قهرمانی سال 1395 کشور است.

رشته موفق و شاخص ورزش‌های جانبازان و معلولین استان قم در حالی برای این رقابت‌ها آماده می‌شود که اگر چه در چند سال اخیر به دلیل مواجهه با مشکلات مالی نتوانسته در لیگ‌های والیبال‌نشسته کشور نماینده قم باشد اما هم اکنون دارای بازیکنان بسیار خوبی در والیبال‌نشسته است که در تیم‌های مطرح لیگ بازی می‌کنند.

سپری شدن 5 سال از آخرین قهرمانی قم در والیبال‌نشسته ایران

از آخرین قهرمانی والیبال‌نشسته استان قم در مسابقات باشگاه‌های کشور نزدیک به پنج سال می‌گذرد زیرا در اسفند ماه سال 1390 بود که تیمی متشکل از چهره‌های بومی این رشته در قالب تیم هیأت‌ جانبازان و معلولین قم در لیگ دسته اول باشگاه‌های ایران به میدان رفت و قهرمان شد.

در آن سال تیم والیبال نشسته هیأت‌ ورزش‌های جانبازان و معلولین قم با عبور از سد تمامی حریفان خود بر سکوی نخست رقابت‌های لیگ دسته اول والیبال نشسته باشگاه‌های کشور ایستاد و همزمان مجوز راهیابی به دسته بالاتر یعنی لیگ برتر ایران را کسب کرد.

در آن سال بود که تیم بسکتبال با ویلچر ایثار قم نیز به عنوان نایب‌قهرمان لیگ دسته اول کشور، نخستین حضور خود در مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور را تجربه می‌کرد و همگان انتظار داشتند تیم والیبال نشسته نیز در کنار تیم بسکتبال با ویلچر قم حضوری قدرتمند در لیگ برتر داشته باشد اما این اتفاق رخ نداد.

انصراف از حضور در لیگ برتر بعد از قهرمان شدن در والیبال نشسته ایران

تیم والیبال نشسته هیأت‌ قم در آن سال همراه با تیم شهرداری تبریز مجوز صعود به مسابقات لیگ دسته برتر والیبال نشسته جانبازان و معلولین باشگاه‌های ایران را کسب کرد اما در اقدام و تصمیمی غیر منتظره، این تیم از حضور در بازی‌های لیگ برتر کناره‌گیری کرد.

وقتی پیگیری‌ دقیق از علل حضور نیافتن تیم والیبال نشسته مردان قم در پیکارهای لیگ برتر ایران صورت گرفت، تمامی اهالی این رشته و مسوولان هیأت‌ جانبازان و معلولین قم یک موضوع، یعنی مشکلات و محدویت‌های مالی را بهانه اصلی انصراف والیبال نشسته قم از لیگ برتر عنوان کردند.

در آن سال پیکارهای لیگ دسته اول والیبال نشسته مردان باشگاه‌های ایران با برنامه‌ریزی انجمن این رشته در فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین با رقابت تیم‌های شرکت کننده در سه مرحله به انجام رسید و نماینده قم از تمامی این مراحل با موفقیت عبور کرد و لیگ برتری شد.

حضور والیبالیست‌های معلول قم در تیم‌های سایر استان‌ها

در راه کسب مقام قهرمانی رقابت‌های لیگ دسته اول والیبال نشسته مردان ایران، نماینده قم در مرحله نخست با تیم‌های هیأت‌ گیلان، مازندران، سمنان و خوزستان به رقابت پرداخت و بدون هیچ حرف و حدیثی از سد تمامی آنها گذشت تا اقتدار خود را برای کسب مجوز صعود به لیگ برتر به خوبی نشان بدهد.

اما حیف که مشکلات مالی مانع از حضور آن تیم در لیگ برتر والیبال نشسته کشور شد و از آن سال به بعد هرگز والیبال نشسته قم اهالی این رشته قادر به تشکیل تیمی به قدرت آن تیم، برای حضور در مسابقات لیگ باشگاه‌های کشور نشده‌اند و اگر چه بازیکنان قمی این رشته در تیم‌های دیگر استان‌ها موفق هستند اما قم هرگز رنگ موفقیت را از آن موقع به خود ندیده و طعم آن را نچشیده است.

برخورداری والیبال‌نشسته قم از تعداد زیادی بازیکن ملی‌پوش

این در شرایطی است که قم والیبالیست‌های معلول توانمندی همچون حسین گلستانی، سیدحسین حسینی‌جد، حسن حسین‌لو، مرتضی جعفری و چندین چهره موفق دیگر را هم اکنون در سطح اول والیبال نشسته ایران دارد که برای تیم‌های سایر استان‌ها در لیگ‌های برتر و دسته اول ایران به میدان می‌روند.

اما هیچ کس در والیبال نشسته قم پیدا نشد که قدرت تشکیل تیمی به نمایندگی از این استان برای حضور در مسابقات باشگاه‌های کشور را با قدرتی شبیه به تیم سال 90 داشته باشد، هر چند والیبالیست‌های معلول قم در رقابت‌های قهرمانی کشور به میدان می‌روند اما از این رقابت‌ها نیز چیزی نصیب ورزش قم نشده است.

حتی سال گذشته وقتی نماینده قم در مسابقات والیبال نشسته قهرمانی کشور به میدان رفت یک مرحله را از رقبای خود میزبانی کرد اما به دلیل محدودیت‌های مالی به رقابت‌های دور برگشت آن اعزام نشد و به سادگی از ادامه رقابت با حریفان خود کناره‌گیری کرد.

والیبال نشسته قم یارای کسب عنوان ندارد

تمام این ضعف‌ها در والیبال نشسته قم در حالی به چشم می‌خورد که این رشته در چند سال اخیر موفقیت‌های بسیار زیادی از میادین مختلف برای ورزش قم به ارمغان آورده است اما گویا هنوز هیچ کس قرار نیست فریاد بی‌پولی و حمایت نشدن از این رشته ورزشی را بشنود.

البته یک نکته هم قابل توجه فعالان این رشته و چهره‌های قدیمی والیبال نشسته قم باشد که یک نفر از بین آنها هم پیدا نشد که پیگیر رفع مشکلات و محدودیت‌های این رشته باشد، به جز ملی‌پوشان و والیبالیست‌های مطرح قم، سایر ورزشکاران این رشته گویا با این شرایط کنار آمده‌اند و چندان برایشان مهم نیست و با حضور در مسابقات قهرمانی کشور یک سرگرمی هر ساله در والیبال نشسته قم دارند و هیچ یارای کسب عنوان از این رقابت‌ها را هم ندارند.

موفقیت والیبال نشسته قم در کسب مدال‌های آسیایی و جهانی

والیبال نشسته قم کسب موفقیت از رقابت‌های جوانان جهان با درخشش حسن حسین‌لو، قهرمانی در بازی‌های پاراآسیایی جوانان توسط حسین گلستانی مرتضی جعفری، سپس درخشش گلستانی در راه به دست آوردن مقام قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان، قهرمانی جام بین‌قاره‌ای، کسب سهمیه المپیک و مدال پارالمپیک و چندین عنوان ارزشمند دیگر را در سال‌های اخیر برای ورزش قم رقم زده است.

اوج موفقیت‌های این رشته امسال رخ داد و حسین گلستانی به عنوان تنها ملی‌پوش والیبال نشسته قم در ترکیب نهایی تیم ملی ایران راهی رقابت‌های والیبال نشسته بازی‌های پارالمپیک 2016 در شهر ریودوژانیرو برزیل شد و همراه با این تیم از سد تمامی حریفان گذشت و مدال طلا و عنوان قهرمانی را کسب کرد.

مدال طلای گلستانی علاوه بر اینکه ویترین افتخارات این ملی‌پوش والیبال نشسته قم را کامل کرد، بعد از سال 1986 و پارالمپیک سئول کره جنوبی که قم از رشته دوومیدانی برنز گرفته بود، یک بار دیگر صاحب مدال کرد اما برای نخستین‌بار قم را به مدال طلای این رویداد بزرگ ورزش جهان رساند تا نخستین طلای پارالمپیک برای همیشه به نام گلستانی در تاریخ ورزش قم به ثبت برسد.

نخستین طلای تاریخ ورزش قم در پارالمپیک ثمره درخشش والیبال نشسته

بدین‌ترتیب والیبال نشسته به رشته طلایی ورزش قم در بازی‌های پارالمپیک 2016 تبدیل شد ولی همچنان توانایی داشتن یک تیم در مسابقات لیگ برتر این رشته را ندارد و اهالی این رشته و ورزشکاران حرفه‌ای آن تنها به حضور در مسابقات قهرمانی کشور دل‌خوش هستند.

این در حالی است که انجمن والیبال نشسته فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین ایران امسال بیست و نهمین دوره مسابقات قهرمانی والیبال نشسته مردان ایران را به میزبانی هیأت‌ خراسان‌رضوی و در مشهد مقدس برگزار می‌کند و تیم قم نیز قصد حضور در این بازی‌ها را دارد.

در شرایطی که برای حضور در این مسابقات تیم‌هایی از 26 استان اعلام آمادگی کرده‌اند، مردان والیبال نشسته قم نیز به این رقابت‌ها اعزام می‌شوند تا از دوازدهم تا هفدهم آذر ماه در تلاش برای یکی از عناوین برتر این دوره از بازی‌ها با حریفان خود به رقابت بپردازند.

تیم‌های حاضر در این دوره از بازی‌ها پس از انجام قرعه‌کشی در هشت گروه مقدماتی به شکل دوره‌ای به رقابت خواهند پرداخت تا در پایان بازی‌های گروهی، دو تیم برتر هر گروه راهی مرحله پلی‌آف شوند و بدین‌ترتیب مراحل بعدی بازی‌ها تا نیمه نهایی و فینال به انجام برسد و تیم‌های برتر مشخص شوند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار