تابناک: معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: خود مراقبتی مهمترین شکل مراقبت اولیه چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه است.
کد خبر: ۳۳۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰ 17 November 2016

به گزارش تابناک مرکزی، جواد نظری معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته خود مراقبتی اظهار داشت: با توجه به گذار بیماری ها از واگیر به غیرواگیر و حرکت از درمان قطعی بیماری ها به مراقبت مادام العمر، نقش مردم در مراقبت از سلامت فردی و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی های جزئی، مدیریت بیماری های حاد و مزمن روز به روز در حال افزایش است، به گونه ای که طبق برآوردها 65 تا 85 درصد تمام مراقبت ها از نوع خود مراقبتی است.

نظری افزود: هر انسانی به طور ذاتی توان و استعداد مراقبت از خود را داراست و با برنامه های خود مراقبتی می توان به بیدار کردن استعدادها و پرورش توانمندی های بالقوه افراد پرداخت.

وی اظهار کرد: خود مراقبتی مهمترین شکل مراقبت اولیه چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه است.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: چهار بیماری دیابت، فشار خون بالا، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهمترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر است که احتمال مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیر را افزایش می دهند.

نظری عنوان کرد: به همین دلایل سازمان جهانی بهداشت کنترل این بیماری ها و عوامل زمینه ساز آن ها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش 25 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال 2025 تعیین کرده است.

وی خاطر نشان کرد: بیماری های غیرواگیر مسئول بیش از 53 درصد از بیماری های جهان است و بیش از 76 درصد کل بار بیماری های در ایران به بیماری های غیرواگیر اختصاص دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی اضافه کرد: پایه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، شناسایی عوامل خطر اولیه و پیشگیری و کنترل این عوامل است.

انتهای پیام/ش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار