تابناک زنجان بررسی می کند;
جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی جای خود را به صالحی امیری سپرد که یکی از مهمترین انتقادات طیف حامیان دولت و اصلاح طلبان مساله عقب نشینی وی از برگزاری کنسرت در شهرهایی مانند مشهد و قم بود لذا با آمدن وزیر جدید آیا باید منتظر برگزاری کنسرت در مشهد و قم باشیم؟
کد خبر: ۳۲۲۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳ 03 November 2016
این روزها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی جابجایی راس هرم خود را تجربه می کند که وضعیت فرهنگی کشور حال و روز مطلوبی ندارد و اگر منصفانه به هر یک از شاخص های سنجش وضعیت فرهنگی جامعه رجوع کنیم قادر نخواهیم بود نتایج مطلوبی را استخراج نماییم.

بدون شک یکی از نشانه های اوضاع نابسامان فرهنگی در سالهای اخیر را می توان در افزایش بی سابقه انحرافات و معضلات اجتماعی مشاهده کرد که برخی از نمونه ها آن عبارتند از رشد تصاعدی طلاق، رشد بیکاری، افزایش اعتیاد به مواد مخدر و افزایش بیماری های روحی و روانی که هر یک از آنها به تنهایی می توانند یک کشور و تمدن را با چالش های اساسی و حیاتی روبرو نمایند.
 
با این حال شاهدیم که وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی گرچه در حوزه مطبوعات و سینما گامهای مثبتی را برداشته است اما در حوزه فرهنگ عمومی تاکنون نتوانسته است آنگونه که باید در جامعه تاثیرگذار باشد و تنها با تمرکز بر مسائل پر حاشیه ای مانند برگزاری کنسرت در شهر های مذهبی جامعه را به سوی دوقطبی شدن در مواجه با کلام علما و مراجع پیش برده است.

باید بپذیریم در شرایطی که اقتصاد ایران روزگار ناخوشی دارد تنها عده معدودی از مردم توان توجه به موسیقی و کنسرت را دارند و طبعا برگزار نشدن کنسرت در یک یا دو شهر دغدغه و مطالبه اصلی فعالین فرهنگی و اجتماعی در کشور ما نیست.

البته نباید از این نکته نیز غافل شد که هنر در تمامی ابعاد آن از موسیقی گرفته تا خطاطی و نقاشی و دیگر اقسام آن در نزد جامعه و تمدن اسلامی و ایرانی از ارزش والایی برخوردار است و برخوردهای سلبی و غیر ایجابی و بدون منطق مشخص نمی تواند موجب حذف یا تضعیف آنها گردد زیرا  به گواه تاریخ سابقه هنر و هنر دوستی در سرزمین ایران به قرنها پیش از اسلام بر می گردد که خوشبختانه با ورود اسلام به این سرزمین شاهد رشد و شکوفایی و تعالی بیش از پیش اقسام هنر بوده ایم.

حال که تنها کمتر از هشت ماه به پایان دولت یازدهم باقی مانده است وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی با چالشی اساسی روبرو است که آنهم چیزی نیست جز پر کردن خلاء هایی که از جانب هم طیفان سیاسی اش دارای اولویت ویژه بر شمرده می شوند که طبعا یکی از جساس ترین آنها تلاش برای پیشروی در مقابل خواست علما و مراجع ساکن شهرهای مشهد و قم است زیرا از دریچه نگاه این طیف تندروی سیاسی باز کردن جبهه جدال با علما و تشدید فضای دو قطبی در جامعه می تواند منافع انتخاباتی مفیدی برای ایشان به همراه داشته باشد!

البته بدون شک در صورت تحقق این تحلیل و ورود وزیر ارشاد جدید به بازی از پیش باخته جدال با علما بر سر برگزاری کنسرت در مشهد و قم می توان انتظار داشت که صالحی امیری اولین و آخرین تجربه وزارت خود را دولت یازدهم به ثبت خواهد رساند و طبعا اگر اندکی احتمال موفقیت در این جدال قابل تصور بود حتما علی جنتی پیش از اینها برای انجام آن اقدام می کرد و به راحتی از صندلی وزارت بر نمی خواست.

حال باید منتظر بود و دید که دومین وزیر ارشاد دولت حسن روحانی در انتخاباتی ترین ماههای عمر دولت یازدهم چه راهبردی را برای پیشبرد اهداف حزبی و سازمانی خود بر خواهد گزید!

نظرات، یادداشت ها و تحلیل های خود را برای انتشار در تابناک زنجان به ما بسپارید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار