کد خبر: ۳۲۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۷ 31 October 2016
دانشگاه های غیر دولتی و غیر انتفاعی با هر هدفی که ایجاد شده باشند اکنون با مشکلاتی مواجه اند که اگر به زودی برای برطرف کردن آن ها اقدام نشود در چرخه رقابت نخواهند توانست با دیگر دانشگاه ها قدم بردارند. این مسائل و مشکلات  در همه کشور عمومیت دارد و برخی خاص استان است و نتیجه جزیره ای عمل کردن برخی سازمان ها و ادارات. سفر وزیر علوم به مرکز استان بهانه ای شد تا پای درد دل های مسئولان این دانشگاه ها بنشینیم و مشکلات آن ها را بشنویم.مشکلاتی که برخی عمومیت دارد و برخی نتیجه جزیره ای عمل کردن و کاغذ بازی های اداری خاص برخی دستگاه های دولتی در خراسان شمالی است.
توسعه متوازن آموزش عالی
اگر چه برخی از صاحب نظران عقیده دارند هدف از ایجاد و تأسیس دانشگاه های غیر انتفاعی توسعه متوازن و ایجاد عدالت آموزشی است اما  به عقیده یک کارشناس مطالعات اجتماعی این دانشگاه ها نتوانسته اند آن طور که باید و شاید به وظیفه اصلی خود عمل کنند. «سرحدی» می‌گوید:در حالی که تب کنکور در سال های قبل فراگیر شده و خانواده ها و دانش آموزان را درگیر سدی به نام کنکور کرده بود و ظرفیت دانشگاه های دولتی هم کفاف پاسخگویی به این نیاز نسل جوان را نمی داد، دانشگاه آزاد و سپس برای ارتقای علمی کارمندان دولت دانشگاه پیام نور ایجاد شد. وی ادامه می دهد:صرف نظر از این که این دانشگاه از هدف اصلی خود که آموزش مجازی و از راه دور بود دور شده اما پاسخگوی نیاز کارکنان دولت است و در این بین درحالی که هم دانشگاه رایگان و هم دانشگاه پولی داریم تصویب و ارائه مجوز به نهاد ها و افراد حقیقی و حقوقی برای تأسیس دانشگاه با سیاست های آموزشی روز جهان همخوانی ندارد. وی با بیان این که کم بودن این موسسات در خراسان شمالی امتیاز مثبتی برای آموزش عالی است، بیان می کند: نداشتن هیئت علمی و وجود اساتید حق التدریس بزرگترین مشکل دانشگاه های غیرانتفاعی است. وی با بیان این که کیفیت آموزشی در برخی از این موسسات فدای کمیت می شود بیان می کند:یکی از معضلاتی که در دانشگاه های غیرانتفاعی با آن مواجه هستیم، نوع برخورد دانشجو با استاد و حمایت دانشگاه از دانشجو است و همین موضوع موجب کم شدن انگیزه اساتید برای تدریس و دانشجو برای درس خواندن است.
مشکل هیئت علمی نیست
در خراسان شمالی دو موسسه آموزش عالی غیر دولتی فعالیت می کنند که در طی مسیری که پیموده اند با مشکلات مختلفی مواجه اند.
عضو هیئت موسس دانشگاه حکیمان مشکلات این دانشگاه را خاص توصیف می کند و می گوید: در مورد هیئت علمی مشکلی نداریم زیرا کمتر هیئت موسسی داریم که همه آن ها هیئت علمی باشند و ترکیب 3 استاد تمام، 3 دانشیار و بقیه اعضا که در رتبه استادی هستند امتیاز مثبتی برای این دانشگاه است اما متأسفانه با دانشگاه آزاد که به معنای واقعی آزاد و خارج از هر قید و بند و نظارتی است و در هر رشته ای با هر گرایشی بدون ضوابط دانشجو می گیرد رقابت می کنیم.
لطفعلی پور ادامه می دهد: در حالی که دانشگاه های غیر انتفاعی این شهرستان در مسافتی طولانی با شهر قرار گرفته اند و با حداقل امکانات در این محل دورافتاده و با رعایت همه ضوابط  شهرداری شروع به کار کرده اند و حداقل 600 میلیون تومان بابت نظارت ساختمان و دیگر ضوابط پرداخت شده، برخی از دستگاه ها حتی به وظایف بدیهی خود عمل نکردند. وی تصریح می کند:  اگر در تخته ارکان پردیس تعریف شد راه دسترسی به آن را باید خودمان می ساختیم و فیبر نوری را هم که باید خودمان فراهم کنیم. وی ادامه می دهد: برای این امور و گاز و برق هم 600 تا 700 میلیون تومان هزینه شده است اما همه این ها به یک سو حداقل آن مواردی که به وزارت علوم و دولت مربوط است انجام شود.
وزارت علوم کمک کند
لطفعلی پور ادامه می دهد: اکنون که به کمک وزارتخانه نیاز داریم باید به ما کمک شود و حداقل جلوی گسترش بی رویه و ایجاد رشته هایی را که در این موسسات دانشجو می گیرند در دیگر دانشگاه ها بگیرد و اجازه ندهد که موسسات و دانشگاه ها به چیزی جز ماموریت ذاتی خودبپردازند و در این بخش و برای جلوگیری از افت دانشجو حداقل دراین مورد ازما حمایت شود.
وی ادامه می دهد: رشته هایی که در این دانشگاه ها دانشجو می گیرند باید محدود به همین دانشگاه ها باشند و حداقل از ایجاد این رشته ها در دیگر دانشگاه ها جلوگیری شود.
 دکتر گلیانی قائم مقام موسسه آموزش عالی اشراق  نیز بر این باور است که  گسترش دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی باید با مطالعه انجام شود. وی خاطرنشان می کند:هنگامی که بنا را بر این می گذاریم که موسسه ای ایجاد و هیئت موسس تشکیل شود،باید ادامه کار و آینده این موسسات هم دیده شود. وی با بیان این که رقابت دانشگاه هایی مانند پیام نور و آزاد که در مقطعی حتی در روستاها هم ایجاد شد بر جذب دانشجو در دانشگاه های غیر انتفاعی تأثیر گذاشت و الان در حالتی هستند که گویا نفس های آخر را می کشند. وی با بیان این که در سال 91، 3 هزار و 700 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کردند، بیان می کند: در سال جاری این رقم با افت مواجه شده و به 650 دانشجو رسیده  و این در حالی است که اگر رشته های ما توسعه پیدا نمی کرد همین تعداد دانشجو را هم نداشتیم. وی اذعان می کند:بسترهایی که فراهم کرده ایم با وجود این که مطابق با استانداردهای روز وزارت علوم است و حتی 27 عضو از اعضای هیئت علمی ما که 57  نفر را شامل می شود تمام وقت به کار گرفته شده اند و دولت هم برای ما یک ریال هزینه نمی کند تعجب آور است که چرا باید از هر سو تحت فشار باشیم.
وی با بیان این که ما را دست و پا بسته در استخری انداخته اند و می گویند شنا کنید اما چگونه ممکن است، ادامه می دهد: با دارا بودن 11 رشته کارشناسی ارشد و 41 رشته کاردانی و کارشناسی و در حالی که استانداردهایمان مطابق  با آن چه که وزارت اعلام کرده، است اما هزینه هایی روی دست ما می گذارند که باید خدمات شهری ارائه کند و این اتفاق نمی افتد.
وی بیان می کند: انتظار داریم وزارت علوم سیاست کلی خود را در رابطه با این دانشگاه ها اعلام کند و اجازه جذب دانشجو بدون کنکور به ما داده شود.مدیر دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان در مورد وضعیت مراکز آموزش عالی استان می گوید: 39 دانشگاه،موسسه و مرکز آموزش عالی در استان داریم. دکتر عباسی با تأیید افت دانشجو در دانشگاه های آزاد و موسسات غیر دولتی بیان می کند: در مجموع 32 هزار دانشجو داریم و طبق وظیفه ای که برای نظارت و ارزیابی دانشگاه ها داریم در طول سال در چندین مرتبه با روسای دانشگاه ها نشست داریم و فعالیت های دانشگاه ها ارزیابی می شود./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار