در دانشگاه خوارزمی مطرح شد
رهبری معظم انقلاب اسلامی به خوبی پاسخ این پرسش را تشریح و تبیین فرموده و تاکید دارند که مقصر اصلی حکمرانان فاسدی بودند که به منافع ایران توجهی نداشتند.
کد خبر: ۳۱۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸ 04 May 2015
به گزارش تابناک – البرز: همایش روز ملی خلیج فارس با هدف بررسی فرصت‌های نهفته سواحل مکران بعد از ظهر امروز به میزبانی دانشگاه خوارزمی مستقر در استان البرز برگزار شد.
در این همایش امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر دریادار آل‌احمد معاون پژوهشی و مطالعات راهبردی نیروی دریایی، فریدون رحیم‌زاده مدیر‌کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، سردار بخشعلی کامرانی‌صالح فرمانده نیروی انتظامی استان البرز و جمعی از مدیران استانی حضور داشتند.
در بخشی از این مراسم امیر سیاری به بیان رهنودهای و تشریح دیدگاه های مقام عظمای ولایت در خصوص ضرورت توسعه و پیشرفت ایران اسلامی در همه حوزه‌ها پرداخت.
وی اظهار داشت: بارها رهبری معظم انقلاب تاکید می‌فرمودند که باید نیروی دریایی ارتش در شان ملت ایران باشد و بتواند از حیثیت و آبروی مردم ایران دفاع کند.
این فرمانده ارشد نظامی تصریح کرد: روزی از محضر ایشان پرسیدم که شان و جایگاه ملت ایران تا چه اندازه‌ای است و نیروی دریایی باید تا کجا پیشرفت کند.
سیاری بیان داشت: معظم‌له از من سوال فرمودند که به نظر شما شان ملت ایران چه اندازه‌ است که پاسخ دادم خیلی بالا است و ایشان نیز تاکید فرمودند که توان نیروی دریایی هم باید بسیار بالا و فراتر از تفکر امروز باشد.
وی در ادامه به سابقه تاریخی خلیج فارس و دریای عمان و نقش این 2 آب‌راه مهم در معادلات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: براساس تمام اسناد و مدارک و نقشه‌های تاریخی و قدیمی، در طول تاریخ نام این خلیج، فارس بوده است.
وی تصریح کرد: خلیج فارس در طول تاریخ با نام فارس شناخته شده و این نام از قدیم بوده، اکنون هم هست و تا ابد خواهد ماند.
این بخش سخنان فرمانده نیروی دریایی ارتش با تشویق‌ها مکرر دانشجویان دانشگاه خوارزمی همراه بود و حبیب‌الله سیاری در واکنش گفت: آینده را شما جوانان می‌سازید و باید خود را برای آینده آماده کنیم.
وی در ادامه به اهمیت دسترسی کشورها به آب‌های آزاد و نقش فناوری‌های دریایی در توسعه کشورها و جوامع گفت: در کلام‌الله مجید، خداوند تاکید می‌فرمایید که ما دریاها را آفریدیم تا انسان دریاها را به تسخیر درآورده و با کشتیرانی از نعمات گسترده دریاها استفاده کند.
این فرمانده ارشد نظامی بیان داشت: اما متاسفانه ما تاکنون نتوانستیم از نعمت دسترسی به آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها به درستی بهره‌مند شده و در جهت منافع و مصالح کشور از این نعمت استفاده کنیم.

* هر چه می‌کشیدیم از دست حکمرانان فاسد بود

سیاری با طرح این پرسشی مبنی بر اینکه چه کسی در این حوزه مقصر است، خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه گفت: رهبری معظم انقلاب اسلامی به خوبی پاسخ این پرسش را تشریح و تبیین فرموده و تاکید دارند که مقصر اصلی حکمرانان فاسدی بودند که به منافع ایران توجهی نداشتند.
وی تصریح کرد: مقام عظمای ولایت تاکید فرمودند که حکمرانان فاسد نتوانستند حیثیت و آبروی ملت ایران را به درستی حفظ کنند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سپس به آمارهایی که نشان‌دهنده اهمیت دسترسی به دریا و همچنین اهمیت جغرافیایی خلیج فارس و دریای عمران بود اشاره کرد و گفت: به غیر از ایران تمام شهرهای مهم دنیا در کنار دریاها بنا شده و این امر نشان می‌دهد که دسترسی به دریا تا چه‌اندازه در توسعه جوامع موثر است و در مجموع 90 درصد تجارت و صادرات و واردات در اکثر جوامع از طریق راه‌های دریایی انجام می‌شود.

* باید ایران را به یک قدرت دریایی تبدیل کنیم

سیاری ادامه داد: تاکنون برای تبدیل شدن به یک کشور و قدرت دریایی غفلت‌هایی را داشتیم، اما در سال‌های گذشته و با رهنمودهای ارزشمند مقام عظمای ولایت در این حوزه گام‌های بلندی برداشته شده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر 9 آب‌راه مهم در سراسر جهان وجود دارد که 4 آبراه در محدوده‌ای است که نیروی دریایی ایران در آنجا حضور دارد، بنابراین باید از موقعیت جغرافیایی حساس و مهم کشورمان به درستی استفاده کنیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به رهنمودهای مقام عظمای ولایت در حوزه ضرورت توسعه توان دریایی ایران گفت: ایشان تاکید دارند که باید ما از یک نیروی دریایی راهبردی سود ببریم و گام‌های خوبی طی 7 سال اخیر در این حوزه برداشته شده است.
سیاری اظهار داشت: در این مدت 34 ناوگروه اعزامی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد حضوری قدرتمند داشته و تا مدار 10 درجه و باب‌المندب و سپس خلیج عدن، اقیانوس آرام، سواحل چین و عبور از کانال سوئز پیشروی کرده‌اند.
وی تصریح کرد: در این مدت بیش از 2900 کشتی را اسکورت کرده و حتی توانستیم 2 کشتی خارجی را از دست دزدان دریایی نجات دهیم.
وی با اشاره به نقشه شوم استعمارگران به ویژه انگلیس برای کشورهای مستقل گفت: انگلیسی‌ها 2 استراتژی مهم در دوران استعمار داشتند که یکی تسخیر دریاها و دیگری دور کردن جوامع از ساحل دریا بود که این 2 اتفاق برای کشور ما افتاد.
سیاری در پایان تاکید کرد: به فضل الهی و با هدایت‌های مقام عظمای ولایت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مقتدرتر از گذشته بوده و برای حفظ منافع کشور و تامین امنیت ایران اسلامی لحظه‌ای درنگ و غفلت نخواهیم کرد.
لازم به توضیح است، در حاشیه این همایش تفاهمنامه همکاری میان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه خوارزمی به امضا رسید.
بر اساس این تفاهمنامه دانشگاه خوارزمی مستقر در استان البرز برای نخستین‌بار پژوهش‌های علمی برای شناسایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سواحل مکران را انجام خواهد داد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار