کد خبر: ۳۰۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶ 25 September 2016

به گزارش تابناک یزد،رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اقدامات این صندوق برای راه‌اندازی صندوق‌های خطرپذیر گفت: این اقدام که با همکاری صنایع بزرگ صورت می‌گیرد به منظور توسعه و تامین بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا خواهد بود.

دکتر بهزاد سلطانی در نشست خبری امروز با اشاره به مقاومت‌های صورت گرفته در زمان دفاع مقدس افزود: پل خیبر از جمله نوآوری‌های جوانان کشور بوده که در جزایر مجنون مستقر شد. همچنین پهپادهایی که در زمان دفاع مقدس طراحی شده است موجب شده که با تکامل آن امروزه حرف‌هایی در دنیا داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان کنونی استمرار جانفشانی‌های دوره دفاع مقدس است، اظهار کرد: با بسیج عموم مردم تا 10 سال آینده از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان دست یابیم که برای تحقق این هدف لازم است با خام‌فروشی و اقتصاد نفتی مقابله و این اقدام را باید فرهنگسازی کنیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با ارائه چندین نمونه در این زمینه خاطرنشان کرد: در حال حاضر انجمن‌های دانشجویی زیادی شکل گرفته است که اگر هر کدام از این انجمن‌ها یک شرکت دانش‌بنیان تاسیس کنند در هر سال سه تا چهار هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجاد خواهد شد و این اقدامی است که انتها ندارد چرا که هر ساله نیروهای جوان جدیدی به انجمن‌های دانشجویی اضافه می‌شود.

وی دومین مصداق را ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی اساتید دانشگاه‌ها دانست و اظهار کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته 10 درصد اساتید دانشگاه‌های کشور علاقه به توسعه فناوری و کاربردی کردن نتایج تحقیقات و پایان‌نامه‌ها دارند که با تشویق اساتید به سمت ایجاد شرکت‌های دانشگاهی گام بزرگی در جهت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برداشته می‌شود.

سلطانی سومین مصداق برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را همکاری صنایع بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا ذکر کرد و گفت: براساس قوانین صندوق نوآوری و شکوفایی، صنایع بزرگ می‌توانند با 10 شرکت دانش‌بنیان نوپا در زمینه محصولات مرتبط همکاری داشته باشند که در این حالت صندوق نوآوری و شکوفایی با اکتساب 49 درصد سهام اقدام به ایجاد صندوق خطرپذیر (cvc) کنند.

به گفته وی، این اقدام موجب تضمین بازار برای شرکت‌های نوپا و همکاری به صورت بردبرد خواهد بود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: در این راستا تنها یک شرکت بزرگ صنعتی فعال در حوزه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی گیاهی از صندوق درخواست معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای فعال در این حوزه کرده است.

عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی

سلطانی با تاکید بر اینکه تعداد شرکت‌هایی که موفق به احراز دانش‌بنیان شدند 2655 شرکت است، گفت: از این تعداد 2500 طرح به صندوق ارائه داده‌اند که از این تعداد طرح، 2000 طرح تعیین‌تکلیف شدند.

به گفته وی، 1300 طرح به تصویب صندوق رسیده و 700 طرح یا رد یا در حال اصلاح است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه از 1300 طرح مصوب 812 میلیارد تومان حمایت شده است که این مقدار به غیر از حمایت‌های ضمانت‌نامه و یا تامین دفاتر کاری است.

وی با بیان اینکه بررسی 523 طرح در دستور کار صندوق نوآوری و شکوفایی قرار دارد، اظهار کرد: این تعداد طرح 870 میلیارد تومان تقاضای دریافت تسهیلات کرده‌اند ضمن آنکه تا شش ماه آینده حدود 600 طرح به این صندوق ارائه می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد طرح درخواست دریافت تسهیلات هزار میلیارد تومانی را دارند.

سلطانی اضافه کرد: در حال حاضر 100 میلیارد تومان برای صدور ضمانت‌نامه در بانک‌ها بلوکه شده و 200 میلیارد تومان نیز برای تامین دفاتر کاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است. بر این اساس مجموعاً 1112 میلیارد تومان مصوب صندوق نوآوری و شکوفایی است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از صندوق‌های پژوهش و فناوری یادآور شد: براین اساس 1187 میلیارد تومان از صندوق‌های پژوهش و فناوری حمایت شده است.

صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک‌ها برای صدور ضمانت‌نامه خاطرنشان کرد: صدور ضمانت‌نامه از طریق بانک‌ها در حال انجام است و این امر نیز در کمیته اعتباری توسعه بازار صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور نمایندگان بانک‌ها در حال پیگیری است و طرح‌های ارسال شده به صورت مشترک با بانک‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی زمان صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را بیش از 2 هفته دانست که به گفته وی صندوق نوآوری در تلاش است تا این زمان را به دو هفته نزدیک کند.

سلطانی با تاکید بر اقدامات انجام شده در زمینه توسعه بازار افزود: 8 میلیارد تومان در بخش ضمانت‌نامه هزینه کردیم تا ریسک عقد قرارداد شرکت‌های دانش‌بنیان را پوشش دهیم که با این رقم 470 میلیارد تومان حجم قرارداد شرکت‌های دانش‌بنیان را تحت پوشش قرار دادیم.

به گفته وی، توسعه بازار شامل صدور ضمانت‌نامه و لیزینگ محصولات دانش‌بنیان می‌شود که در حال حاضر لیزینگ برای فروش محصولات دانش‌بنیان برای 136 محصول اجرایی شده است.

سلطانی در زمینه صدور ضمانت‌نامه توضیح داد: در حال حاضر با 12 بانک در حال تعامل هستیم و از این تعداد پنج بانک فعالیت عملیاتی برای صدور ضمانت‌نامه را آغاز کرده‌اند.

6 حوزه فناوری مهم کشور

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به بیان حمایت‌های صورت گرفته از محصولات دانش‌بنیان پرداخت و گفت: تسهیلات اعطا شده به شرکت‌های دانش‌بنیان از لحاظ تعداد شرکت‌ها به ترتیب شامل الکترونیک و کنترل با 208 شرکت، محصولات پیشرفته شامل نفت و گاز با 198 شرکت، فناوری زیستی با 194 شرکت، فناوری ارتباطات و نرم‌افزار با 190 شرکت، تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی ساخت داخل با 170 شرکت و داروهای پیشرفته و مهندسی پزشکی با 192 شرکت می‌شود.

سلطانی با تاکید بر اینکه از لحاظ ریالی بیشترین تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به محصولات پیشرفته (23 درصد) اعطا شده است، ادامه داد: پس از فناوری زیستی (22.6 درصد)، الکتروکنترل (12.7 درصد)، فناوری اطلاعات (12.5 درصد)، تجهیزات پیشرفته (10 درصد) و مهندسی پزشکی (8.5 درصد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

تامین دفاتر کاری

سلطانی با بیان اینکه 200 میلیارد تومان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین دفاتر کاری شرکت‌های دانش‌بنیان هزینه شده است، گفت: بخشی از این اعتبارات مربوط به ایجاد شتاب‌دهنده‌ها و مرکز متمرکز خدمات‌دهی به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود که بر این اساس تاکنون 100 میلیارد تومان برای حدود 50 تا 60 شرکت دانش‌بنیان دفاتر کاری پرداخت شده است.

به گفته وی، این دفاتر کاری برای دانشگاه‌های شریف و مدرس بوده و دفاتر کاری برای دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، مشهد یزد و شاهرود در حال پیگیری است.

تلاش برای افزایش سرعت کار در صندوق نوآوری و شکوفایی

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه 80 درصد فعالیت‌های این صندوق برون‌سپاری شده است، افزود: این فعالیت‌ها از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری و کارگزاران بخش خصوصی پیگیری می‌شود و براساس بررسی‌های صورت گرفته از زمان دریافت تا تصویب طرح‌ها حدود چهار ماه به طول می‌انجامد که این زمان زیادی برای بررسی طرح‌ها است.

وی با بیان اینکه این زمان در بانک‌ها 45 روز است، یادآور شد: بر این اساس ما درصدد هستیم تا با تفکیک مراحل ارزیابی سرعت بررسی طرح‌ها را افزایش دهیم که به زودی این روند عملیاتی خواهد شد به گونه‌ای که در ابتدا از شرکت‌های متقاضی درخواست می‌شود مدارک طرح‌های خود را تکمیل کرده و زمان ارزیابی طرح‌ها از زمان تکمیل مدارک آنها محاسبه می‌شود.

مشارکت و سرمایه‌گذاری

سلطانی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد: از این شرکت‌ها خواسته می‌شود تا به جای اینکه به دنبال دریافت وام باشند به دنبال سرمایه‌گذاری باشند.

به گفته وی، در سه سال گذشته 40 شرکت درخواست مشارکت در سرمایه‌گذاری را داشتند در حالی که تعداد 2000 شرکت تقاضای وام خود را به این صندوق ارائه کرده‌اند.

حمایت از طرح‌های مناطق محروم

سلطانی با اشاره به جدیدترین مصوبات هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: براساس جدیدترین مصوبات هیات امنای این صندوق، طرح‌هایی که 70 درصد آنها در مناطق محروم اجرایی شده باشد نرخ وام آنها 20 درصد از نرخ ترجیحی صندوق نوآوری و شکوفایی خواهد بود.

به گفته وی، در حال حاضر نرخ ترجیحی صندوق نوآوری و شکوفایی 11 درصد است که این تسهیلات به طرح‌های مناطق محروم با نرخ 9 درصد اعطا می‌شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از تهیه بسته صادراتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر صادرات محصولات فناورانه خود هستند که با بسته صادراتی تهیه شده تسهیلاتی با نرخ ترجیحی 11 درصد به شرکت‌های صادرکننده دانش‌بنیان اعطا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: محصولات دانش‌بنیان شرکت‌ها به کشورهایی چون سوریه، چین، کشورهای اروپایی، تاجیکستان، اسپانیا، مصر، عراق، روسیه، ارمنستان، پاکستان، عمان و قزاقستان صادر می‌شود.

سلطانی اضافه کرد: محصولات صادراتی شامل مواردی چون داروی ضدسرطان، پماد زخم بستر، مصالح ساختمانی پیشرفته سبک، بادامک ماشین‌آلات بافندگی، داروی ام‌اس، افشانه‌ها و داروهای گیاهی و سیستم موتور برق می‌شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، تعداد شرکت‌های صادرکننده دانش‌بنیان را 10 شرکت دانست و بسته حمایتی شامل انواع حمایت‌ها برای صادرات دانش‌بنیان است.

توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری در صندوق نوآوری و شکوفایی مستقر شده است، گفت: براساس مصوبات رئیس این دبیرخانه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است و این کارگروه از هفت ماه گذشته فعال شده است.

سلطانی ادامه داد: تاکنون 7 صندوق پژوهش و فناوری جدید ایجاد شده که با احتساب 16 صندوق پژوهش و فناوری موجود، مجموعا 23 صندوق پژوهش و فناوری در کشور ایجاد شده که شامل صندوق‌های پژوهش و فناوری افلاک در لرستان، کرمان، اترک در گلستان، توسعه همکاری‌های بین‌المللی فناورانه، توسعه صادرات و انتقال فناوری وابسته به معاونت علمی و فناوری، استان خراسان جنوبی و توسعه نوآوری ویستا را شامل می‌شود.

به گفته وی، سه صندوق پژوهش و فناوری کردستان، گیلان و توسعه فناوری و گردشگر در تصویب است ضمن آنکه مدارک 9 صندوق پژوهش و فناوری نیز تکمیل شده است و 19 صندوق جدید نیز درخواست‌های خود را به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه کرده‌اند.

سلطانی با بیان اینکه در مجموع 38 پرونده برای ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری تشکیل شده است، گفت: هفت مورد از این تعداد تصویب و سه صندوق در حال تصویب و مابقی در دست بررسی قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تعداد صندوق‌های پژوهش و فناوری به 18 مورد برسد.

ارزیابی و رتبه‌بندی صندوق‌های پژوهش و فناوری

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه آیین‌نامه ارزیابی، نظارت و رتبه‌بندی صندوق‌های پژوهش و فناوری در دستور کار قرار دارد، افزود: این آیین‌نامه در کارگروهی به ریاست وزیر علوم در حال بررسی است که بر این اساس فعالیت‌های این صندوق‌ها در سطح استانی و کشوری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه صندوق‌هایی که در یک استان فعالیت دارند حداقل باید سه میلیارد تومان آورده داشته باشند، اظهار کرد: به تازگی سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی 2433 میلیارد تومان افزایش یافته است که براساس تصویب هیات امنای این صندوق 75 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری اختصاص می‌یابد.

سلطانی با تاکید بر اینکه تسهیلات این صندوق مشمول کلیه شرکت‌های فعال در حوزه دانش‌بنیان می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر 2655 شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که از این تعداد 500 شرکت در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند.

وی با اشاره به آمار اعلام شده از سوی وزارت علوم درخصوص استقرار 4 هزار واحد فناور و شرکت در پارک‌های علم و فناوری ادامه داد: تسهیلات صندوق‌های پژوهش و فناوری علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول شرکت‌های غیردانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری نیز می‌شود.

سلطانی یادآور شد: دستورالعمل مشارکت با صندوق‌های پژوهش و فناوری در صندوق شکوفایی و نوآوری در حال تدوین است که براساس آن در صورت تمایل صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی تا سقف 49 درصد با آنها مشارکت خواهد داشت.

پاسخ صندوق نوآوری و شکوفایی درخصوص برخی ادعاها

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به ارائه پیشنهاداتی در زمینه ارائه تسهیلات بلاعوض توضیح داد: ارائه پول بلاعوض به صندوق‌های پژوهش و فناوری در اسناد بالادستی این صندوق دیده نشده است و از سوی دیگر پول بلاعوض به این صندوق‌ها که باید در فضای رقابت مالی به فعالیت بپردازد منجر به هدایت آنها به سمت اقتصاد رانتی و نفتی می‌شود.

سلطانی مشخصه بارز این صندوق را مقاومت در برابر شرکت‌ها و صندوق‌ها خصولتی دانست و ادامه داد: اگر این مقاومت وجود نداشته باشد اقتصاد دانش‌بنیان به سرنوشت اصل 44 دچار خواهد شد که این امر منجر به شکست اقتصاد دانش‌بنیان خواهد شد.

وی همچنین به برخی پیشنهادات در زمینه دولتی شدن این صندوق اشاره کرد و یادآور شد: از نظر ما ساختار دولتی این صندوق برای کشور مناسب نیست چراکه هم از نظر اسناد بالادستی این صندوق باید به صورت غیردولتی و هیات امنایی اداره شود و هم سرمایه‌های این صندوق باید صرف شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی شود.

سلطانی اضافه کرد: این امر برای هیچ دستگاه دولتی مجاز نیست و اسناد این صندوق نشان می‌دهد که مسوولان کشور درصدد راه‌اندازی صندوق مالی به دور از مقررات دست و پا گیر دولتی بوده‌اند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار