در فهرست کوتاه، پنج فیلم منتخب به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: «ایستاده در غبار» (محمد حسین مهدویان)، «دختر» (سیدرضا میرکریمی)، «فروشنده» (اصغر فرهادی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان) و «ناهید» (آیدا پناهنده) قرار دارند. برخی از اعضای هیات انتخاب در گفت‌وگوها با «تابناک» تاکید داشتند، شماری از اعضا بر روی «فروشنده» به عنوان گزینه نهایی به جمع بندی رسیده‌اند و برخی نیز درباره «دختر» اثر رضا میرکریمی نظر مثبتی دارند.
کد خبر: ۲۹۶۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴ 16 September 2016
هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، فهرست کوتاه پنج فیلم برای بررسی در مراحل نهایی را اعلام کرد که در میان این لیست در طول هفته آینده گزینه نهایی انتخاب می‌شود؛ گزینه‌ای که می‌تواند «فروشنده» اثر اصغر فرهادی یا «دختر» ساخته رضا میرکریمی باشد.

به گزارش «تابناک»، هیأت معرفی فیلم ایرانی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا چندی پیش نشستی با عضویت پوران درخشنده (کارگردان)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، محمد حیدری (دبیر جشنواره فیلم فجر)، سعید عقیقی (فیلمنامه نویس و منتقد سینمایی)، امیر حسین علم الهدی (دبیرشورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه)، شهرام مکری (کارگردان)، تورج منصوری (مدیر فیلمبرداری)، اکبر نبوی (تهیه کننده و منتقد سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی) برگزار کرد و درباره فیلم‌ها تصمیم‌گیری کرد.
 
در این نشست لیست بلندی از فیلم‌های حائز شرایط تهیه شده بود که همه فیلم‌ها دارای شرایط را در بر می‌گرفت. در نهایت این هیأت «ابد و یک روز» (سعید روستایی)، «اژدها وارد می شود» (مانی حقیقی)، «ایستاده در غبار» (محمد حسین مهدویان)، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» (وحید جلیلوند)، «دختر» (سیدرضا میرکریمی)، «فروشنده» (اصغر فرهادی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان) و «ناهید» (آیدا پناهنده) را به عنوان هشت فیلم نامزد معرفی به اسکار انتخاب کرد. 
 
اکنون هیات انتخاب به لیست کوتاه‌تری رسیده که فیلم نهایی از میان این لیست انتخاب خواهد شد. در فهرست کوتاه، پنج فیلم «ایستاده در غبار» (محمد حسین مهدویان)، «دختر» (سیدرضا میرکریمی)، «فروشنده» (اصغر فرهادی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان) و «ناهید» (آیدا پناهنده) قرار دارند و در ابتدای هفته آینده نماینده در ایران برای رقابت در بخش اسکار غیرانگلیسی زبان رسماً از سوی فارابی معرفی خواهد شد.
 
در همین ارتباط امیر اسفندیاری سخنگوی این هیات با اشاره به اینکه اعضاء هیات با تمرکز بر هشت عنوان فهرست قبلی، به دقت سوابق حضور در مجامع  ملی و بین المللی و بازخوردهای مطبوعاتی و عمومی در نمایش های داخلی و خارجی آن عناوین را مورد بررسی قرار داده اند، گفت: هیات در ادامه جلسات ضمن بررسی اهمیت نقش پخش کننده بین المللی از دیدگاه خود ویژگی های حرفه ای و فرهنگی فیلمی شایسته برای نمایندگی سینمای ایران در این رویداد جهانی را تشریح نمودند. اعضاء همچنین آثار معرفی شده توسط سایر کشورها را ارزیابی نموده و در نهایت، به فهرستی کوتاه رسیدند که نماینده ایران در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان از میان فیلم های این فهرست انتخاب خواهد شد.

برخی از اعضای هیات انتخاب در گفت‌وگوها با «تابناک» تاکید داشتند، شماری از اعضا بر روی «فروشنده» به عنوان گزینه نهایی به جمع بندی رسیده‌اند و برخی نیز درباره «دختر» اثر رضا میرکریمی نظر مثبتی دارند. «فروشنده» در جشنواره کن خوش درخشید و «دختر» در جشنواره مسکو جوایز اصلی را به دست آورد.
 
زمان رأی‌گیری از اعضای آکادمی برای انتخاب نامزدها از 5 ژانویه آغاز می‌شود و تا 13 ژانویه ادامه خواهد داشت و نامزدهای نهایی این رویداد سینمایی نیز روز 24 ژانویه (5 بهمن) اعلام خواهند شد. مراسم اعطای جوایز فنی و علمی اسکار روز 11 فوریه 2017 (23 بهمن) برگزار خواهد شد و دو روز بعد یعنی از دوشنبه 13 فوریه (25 بهمن) رأی گیری نهایی برای انتخاب برندگان جوایز کلید می‌خورد و اعضا، حداکثر تا سه‌شنبه 21 فوریه (سوم اسفند) فرصت دارند برگزیدگان خود را در شاخه‌های گوناگون انتخاب کنند. مراسم نهایی اعطای جوایز هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز 26 فوریه 2017 (یکشنبه 8 اسفندماه) در دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار می‌شود.
 
گفتنی‌ است، بنابر ارزیابی‌ها و تحلیل‌ها، احتمال اینکه ایران در اسکار 2017 با هریک از کاندیداهای مطرح، برنده جایزه اسکار شود، بسیار اندک است که مسأله دلایل متعددی دارد. «تابناک» پیش از این به جزئیات مهمی که در بردن جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان تاثیر چشمگیری دارد و گزینه‌های اصلی این جایزه در اسکار هشتاد و نهم، پرداخته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :