کد خبر: ۲۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸ 29 April 2015

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که با فرمان و دستور نمی‌توان فرهنگ را در لایه های مختلف جایگزین کرد، گفت: برای مدل‌سازی صحیح سبک زندگی به صورت علمی باید با دورنمای عقل و دین در کنار هم حرکت کنیم، که در این مسیر رسانه می‌تواند نقش مهم و بسزایی ایفا کند.

به گزارش خبرنگار ما، حجت‌الاسلام سیدطه هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی امروز در همایش «سبک زندگی اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری» در تبریز اظهار داشت: دو موهبت الهی عقل و دین هرگز از هم جدا نمی‌شوند و جای یکدیگر را نیز نمی‌توانند بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه عدهای با آدرس‌دهی غلط این‌گونه به جامعه القا می‌کنند که دین می‌تواند جای عقل را بگیرد یا این‌که عقل می‌تواند جایگزین دین شود، چنین اظهاراتی مردم را از دین، زده می‌کند؛ این در حالی است که بنا بر آموزه های نبوی و ائمه اطهار عقل و دین باید در کنار هم باشند و ناظر بر هم کار را پیش ببرند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: امروزه غرب نیز با مشکلات زیادی در این باره دست و پنجه نرم می‌کند، چنان‌که وضعیت غیرقابل تحملی در غرب ایجاد شده است، به گونه‌ای که دین را کنار گذاشته و فقط عقل را حجت می‌دانند، هر چند در سال های اخیر پست مدرنیست‌ها به وجود عالم غیرمادی و وجود روح معترف شده اند.

حجت الاسلام سیدهاشمی با بیان این‌که با فرمان و دستور نمی‌توان فرهنگ را در لایه های مختلف جایگزین کرد، گفت: برای مدل‌سازی صحیح سبک زندگی به صورت علمی باید با دورنمای عقل و دین در کنار هم حرکت کنیم، که در این مسیر رسانه می‌تواند نقش مهم و بسزایی ایفا کند.

وی با بیان این‌که متأسفانه نیاز مخاطب در رسانه ملی در نظر گرفته نمی‌شود، ادامه داد: متأسفانه عامل اصلی این‌که مردم کشور به سوی استفاده از ماهواره ها در خانه های خود کشش یافته‌اند، عدم توجه لازم به نیازهای مخاطبان در رسانه ملی است و باید در همین راستا اقدامات جدی انجام شود تا برنامه‌های رسانه ملی متناسب با اقشار مختلف مردم و به صورت جذاب پخش شود.

حجت‌الاسلام سیدهاشمی بحث سبک زندگی را اصلی‌ترین موضوع برای دستیابی به زندگی سالم دانست و گفت: بخش قابل توجهی از مبانی وحیانی ناظر به سبک زندگی است و به قول رهبری اگر در علوم موفق شویم، اما سبک زندگی مطابق با مؤلفه های دینی را در زندگی خود جاری نسازیم موفقیتی نداشته‌ایم.

وی افزود: اگر ما دنبال شکل‌گیری تمدن اسلامی در دنیا هستیم باید سبک زندگی متناسب با مؤلفه های اسلامی را در زندگی خود جاری کنیم تا در رفتار جامعه تحول ایجاد شده و به سمت کمال حرکت کند، ما در دانشگاه آزاد به دنبال آن هستیم که با بهره‌مندی از نظرات از علما به صورت علمی سبک زندگی را بررسی کرده و مردم را به سوی دین جذب کنیم.

همچنین حسین بوداقی، دبیر علمی این همایش اظهار داشت: با توجه به تصمیم کمیته علمی این همایش کلیه مقالات رسیده به دبیرخانه که مشتمل بر 563 مقاله از سراسر کشور است، از سوی 20 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفت و هر مقاله از سوی سه داور مورد بازبینی واقع شد.

وی ادامه داد: در نهایت چکیده 268 مقاله برای چاپ انتخاب شدند و از این بین 8 مقاله منتخب نیز از سوی کمیته علمی مورد پذیرش قرار گرفتند که در مجلات علمی پژوهشی معتبر چاپ خواهند شد، که محورهای مختلفی در قالب مقالات مورد بحث و بررسی اندیشمندان حوزه و دانشگاه قرار گرفته است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :