کد خبر: ۲۹۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷ 10 September 2016


مدیرکل محیط‌زیست استان البرز با بیان اینکه مهمترین چالش محیط‌زیستی استان اُفت کمیّت و کیفیت آب است، گفت: آبی که پیش از این باید از عمق ۱۰۰ متری برداشت می‌کردیم، امروز باید با کیفیت کمتر و سختی و آلودگی بیشتر از عمق ۳۰۰ متری برداشت کنیم.

حسین محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرج در مورد مهمترین چالش استان در حوزه محیط زیست اظهار داشت: مهمترین چالش ما اُفت کمیّت و کیفیت آب است. آبی که پیش از این باید از عمق 100 متری برداشت می‌کردیم، امروز باید با کیفیت کمتر و سختی و آلودگی بیشتر از عمق 300 متری برداشت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اهمیت آلودگی آب و خاک کمتر از هوا نیست، افزود: آلودگی آب و خاک به‌صورت غیرمستقیم از طریق محصولات کشاورزی و تولیدات دامی وارد بدن انسان می‌شود و می‌تواند آثار زیانبارتری برجای گذارد.

وی با بیان اینکه دولت کمیته‌ای را موظف کرده که تاثیر تعطیلی پنجشنبه‌ها را روی آلودگی هوای کلانشهرها بررسی کند، گفت: هر تصمیمی که برای تعطیلی پنج شنبه‌ها گرفته می‌شود باید برای شهرستان‌های اطراف کرج از جمله فردیس، ساوجبلاغ، اشتهارد و نظرآباد هم اعمال شود.

مدیرکل محیط زیست استان البرز با بیان اینکه اطلاع دقیقی از منابع آلاینده استان وجود ندارد و بررسی‌های مقدماتی در شهرهای دیگر مثل تهران نشان داده که 70 درصد آلودگی برای منابع سیاری مثل خودروها است، ادامه داد: با همکاری دانشکده منابع طبیعی و دانشکده محیط زیست مطالعه‌ای در حال انجام است که فکر می‌کنم تا پایان شهریور نهایی شود.

محمدی با بیان اینکه حدود 30 درصد مساحت استان نیاز به حفاظت مستقیم محیط‌بانان دارد و برای حفاظت از این مناطق بیش از 20 نفر محیط‌بان مشغول کار هستند، تاکید کرد: بودجه محیط زیست نسبت به سایر بخش‌ها بسیار بسیار اندک است.

وی با بیان اینکه در 3 سال گذشته به‌طور متوسط 20 درصد کیفیت هوای استان البرز بهبود داشته و این در حالی است که آلودگی هوای ناشی از ریزگردها نسبت به سال‌های گذشته چند برابر شده، تصریح کرد: دلیل بهبود کیفیت هوا این است که سوخت استاندارد در استان توزیع می‌شود؛ به ویژه در کلانشهر کرج تمام نفت و گازی که توزیع می‌شود یورو 4 است.

وی با اشاره به اینکه 500 واحد تولیدی-صنعتی در 2 سال گذشته در کارگروه کاهش آلودگی هوا با همکاری صنعت گازسوز شدند که تا پیش از این یا نفت کوره یا نفت گاز مصرف می‌کردند، گفت: وزیر نیرو در مصاحبه‌ای گفتند که بحران آب اینقدر جدی هست که می‌تواند تمدن و تاریخ ما را با تهدید مواجه کند.

مدیرکل محیط زیست استان البرز با بیان اینکه آب فوندانسیون و بستر حیات و محیط زیست است و اگر آب نباشد رطوبت خاک از دست می‌رود و حاصلش گرد و غبار و تنگ شدن عرصه و زندگی برای مردم می‌شود، تصریح کرد: اگر آب نباشد پوشش گیاهی و اکسیژن هم نیست، محصولات کشاورزی و تولیدات افت می‌کند بنابراین باید برای مدیریت منابع آب فکر جدی کرد چون در استان البرز تهدید جدی است.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل بارندگی‌های خوبی که در استان داشتیم، پدیده‌های گرد وغبار نسبت به سال‌های گذشته خیلی کمتر بوده، گفت: در 4 ماه ابتدای امسال پدیده گرد و غبار 90 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته؛ در 4 ماه ابتدایی سال 94، 12 مورد پدیده گرد و غبار گزارش شده بود که هر کدام معمولا 3 تا 5 روز طول کشید ولی در سال جاری 2 پدیده بیشتر نداشتیم که منشا اینها هم خارج از مرزهای جغرافیایی کشور بود.

محمدی با بیان اینکه در سالهای 93 و 94 عمده کانون‌های ریزگرد و پدیده‌ها مربوط به درون استان و در محدوده نظرآباد، اشتهارد، بوئین زهرا و ملارد بوده، اظهار داشت: اقدامات لازم برای مقابله با این بحران انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار