مسئول روابط عمومی دامپزشکی ایلام گفت:گروه های گشت ثابت و سیار در روز عید قربان به صورت رایگان امر نظارت بهداشتی و شرعی دام های قربانی را بر عهده دارند.
کد خبر: ۲۹۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵ 08 September 2016
دکتر سعید صیدیوسفی روز چهارشنبه اعلام کرد: این گروه ها به همراه 13 دامپزشک ناظر، 28 بازرس بهداشتی گوشت و 13 روحانی ناظر ذبح شرعی و بهداشتی دام ها هستند.

وی افزود: هر چند اوج کار خرید و فروش و ذبح احشام تا حوالی ظهر دوشنبه 22 شهریور (عید قربان) است اما این گروه ها از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح تا غروب آفتاب روز عید قربان در میادین اصلی و اماکن مخصوص عرضه دام زنده و کشتارگاه ها حضور مستمر دارند.

صیدیوسفی تاکید کرد: این ناظران و کارشناسان قبل، حین و بعد از کشتار دام، لاشه را مورد بازرسی و کنترل قرار می دهند تا از عرضه قسمت های آلوده و بیمار دام جلوگیری شود.

پبه گفته وی، با توجه به وجود بیماری ها، لزوم بازرسی بهداشتی دقیق و کامل دام های کشتاری و لاشه دام کشتار شده در کشتارگاه ها نیز از سوی این گروه ها ضروری است.

مسئول روابط عمومی دامپزشکی ایلام نیز گفت: گروه های گشت ثابت و سیار در روز عید قربان به صورت رایگان امر نظارت بهداشتی و شرعی دام های قربانی را بر عهده دارند.

جعفر رشیدی افزود: با وجود بیماری های مشترک بین انسان و دام عموم مردم باید برای حفظ سلامت خود و خانواده توصیه های کارشناسان دامپزشکی در هنگام ذبح دام قربانی را جدی بگیرند و از مصرف گوشتی که مورد تایید این کارشناسان نیست، اجتناب ورزند.

وی اظهار کرد: دارندگان تلفن های ثابت و همراه حوزه استان ایلام در صورت مشاهده هر گونه تخلف یا طرح سوال با شماره چهار رقمی 1512 بدون نیاز به پیش شماره در هر ساعت از شبانه روز با روابط عمومی اداره کل تماس بگیرند.
 
 بیش از 800 نوع عامل بیماری زای مشترک بین انسان و دام وجود دارد که بیشتر از طریق تماس با دام بیمار و فرآورده های خام دامی آلوده از جمله گوشت، قابل انتقال به انسان است.

بیماری های خطرناکی نظیر بروسلوز، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز، شاربن و بیماری های نوظهوری مانند جنون گاوی و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری های انگلی مانند کیست هیداتیک، سارکوسیست، انگل های پوستی و جلدی، انواع قارچ ها از جمله مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام هستند./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار