کد خبر: ۲۹۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴ 07 September 2016

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی ایلام گفت: 14 گروه ثابت و 14 گروه سیار به همراه 13 دامپزشک ناظر، 28 بازرس بهداشتی گوشت و 13 روحانی ناظر ذبح شرعی امر نظارت و کنترل احشام عید قربان را در سطح استان بر عهده‌ دارند.

 

 به گزارش تابناک ایلام؛دکتر «سعید صیدیوسفی» اظهار کرد: هرچند اوج کار خریدوفروش و ذبح احشام تا حوالی ظهر است اما این گروه ها از ساعت 6.30 صبح تا غروب عید قربان در میدان‌ها اصلی و میدان‌ها مخصوص عرضه دام زنده کشتارگاه‌ها حضور مستمر دارند و قبل، حین و بعد از کشتار دام، لاشه را مورد بازرسی و کنترل قرار می‌دهند تا از عرضه قسمت‌های آلوده و بیمار دام جلوگیری شود.

 

وی افزود: گروه‌های گشت ثابت و سیار در روز عید قربان به‌صورت رایگان امر نظارت بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی را بر عهده‌دارند.

 

صید یوسفی ادامه داد: باوجود 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام عموم مردم باید برای حفظ سلامت خود و خانواده توصیه‌های کارشناسان دامپزشکی در هنگام ذبح دام قربانی را جدی بگیرند و از مصرف گوشتی که مورد تأیید این کارشناسان نیست اجتناب ورزند.

 

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی ایلام تصریح کرد: همچنین دارندگان تلفن‌های ثابت و همراه حوزه استان در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا طرح سؤال با شماره چهاررقمی 1512 بدون شماره‌گیری پیش‌شماره در هر ساعت از شبانه‌روز با روابط عمومی اداره کل تماس بگیرند./م

 

وی ادامه داد: بیش از 800 نوع عامل بیماری‌زای مشترک بین انسان و دام وجود دارد که بیشتر از طریق تماس بادام بیمار و فرآورده‌های خام دامی آلوده ازجمله گوشت، قابل‌انتقال به انسان است.

 

صیدیوسفی خاطرنشان کرد: بیماری‌های خطرناکی نظیر بروسلوز، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز، شاربن و بیماری‌های نوظهوری مانند جنون گاوی و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری‌های انگلی مانند کیست هیداتیک، مارکوسی است، انگل‌های پوستی و جلدی، انواع قارچ‌ها ازجمله مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان ودام هستند.

 

وی اضافه کرد: با توجه به وجود این بیماری‌ها، لزوم بازرسی بهداشتی دقیق و کامل دام‌های کشتاری و لاشه دام کشتارشده در کشتارگاه‌ها ضروری است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار