اظهارات صریح از سوی لاریجانی و عارف درباره انتخابات ریاست مجلس باعث شده تا موضوع تعامل به حاشیه رفته و یارکشی های سیاسی و جمع آوری آرا در دستور کار دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا قرار بگیرد.
کد خبر: ۲۳۶۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶ 28 May 2016
به گزارش نامه نیوز، سرانجام هفته آغاز فعالیت مجبس دهم فرا رسید و در هفته جاری پس از ماه ها رایزنی، رئیس مجلس دهم از میان علی لاریجانی و محمدرضا عارف انتخاب می شود و مجلس دهم رسما فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

در حالی لاریجانی و عارف دو نامزد اصلی ریاست مجلس دهم هستند که پس از انتخابات مجلس بارها درباره تعامل این دو برای تصدی کرسی ریاست مجلس اظهارنظرها و تحلیل های مختلفی مطرح شد و به نظر می رسید یکی از این دو نفر از انتخابات ریاست مجلس کناره گیری خواهد کرد.

اما با نزدیک شدن به زمان فعالیت مجلس دهم فعالیت های انتخاباتی لاریجانی و عارف به اوج رسید و هر دو به صورت علنی اعلام کردند که از رقابت برای تصاحب کرسی ریاست مجلس دهم کناره گیری نخواهند کرد تا به این ترتیب مجلس در هفته جاری شاهد یکی از حساس ترین رقابت های تاریخ خود باشد.

علی لاریجانی رئیس مجلس نهم درباره انتخابات ریاست مجلس دهم در پاسخ به این سوال که با توجه به مطرح بودن نام شما در کنار آقای عارف آیا شاهد رقابت جدی میان شما دو نفر خواهیم بود یا به تعامل خواهید رسید، گفت:   خیلی در مورد این مسائل حساس نباشید دو روز صبر کنید مسائل مشخص می‌شود. ساختار داخلی مجلس دموکراتیک است، همه توجه کنیم از این ساختار عدول نکنیم در داخل مجلس نمایندگان خبره‌اند و نباید حس کنند از بیرون به آنها فشاری وارد می‌شود.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا گفت‌وگویی میان شما و عارف برای موضوع ریاست مجلس انجام شده است، عنوان کرد: گفت‌وگویی انجام نشده است. ما با هم سلام و علیک داریم و رفیق هستیم.

همچنین محمدرضا عارف در این رابطه اعلام کرد با حفظ مسائل اخلاقی و راهبردها رقابت ایرادی ندارد. البته ما از ابتدا به دنبال تعامل بودیم و فکر می‌کنیم می‌توانیم با تعامل یک مدیریت مشترک را در مجلس دنبال کنیم که در هیچ زمینه‌ای به رودررویی در مجلس ختم نشود. البته درباره انتخاب رئیس ما تقریباً از این مرحله عبور کردیم و برای تعامل به نتیجه نرسیدیم. یعنی در واقع جلسه‌ای تشکیل نشد. شاید دو طرف می‌توانستند برای ریاست در یک فضای صمیمی رقابت کنند. ما الان هم آمادگی داریم غیر از پست ریاست که ان‌شاءالله صحن علنی مجلس حرف آخر را می زند ، برای بقیه پست‌ها بتوانیم به صورت تعاملی جلو برویم که همه جریانات تأثیرگذار در مجلس احساس کنند که می‌توانند در مدیریت مجلس مشارکت کنند. 

عارف تاکید کرد وظیفه دکتر عارف در این دوره حضور جدی به عنوان کاندیدای ریاست مجلس است. 

این اظهارات صریح از سوی دو نامزد باعث شد موضوع تعامل به حاشیه رفته و یارکشی های سیاسی و جمع آوری آرا در دستور کار دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا قرار بگیرد. به این ترتیب نشست های سیاسی در مجلس در روزهای اخیر برگزار شده است که تا حدودی نمایش قدرت دو جناح به شمار می رود.

احمد امیرآبادی منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری نشست روز گذشته فراکسیون فراگیر، گفت: در نشست امروز تصمیم گیری شد که نام فراکسیون ولایت برای این فراکسیون برگزیده شود.

وی با اعلام اینکه 188 نفر دز نشست امروز حضور دارنذ، اظهار داشت: آقای لاریجانی به عنوان گزینه فراکسیون برای ریاست مجلس دهم برگزیده شد.

در طرف مقابل نیز فراکسیون امید که به پشتوانه پیروزی مطلق در حوزه انتخابیه تهران با امیدهای فراوانی در مجلس دهم حاضر خواهند شد نشست های متعددی را برگزار کرده اند و در این نشست ها عارف را به عنوان رئیس فراکسیون و نامزد قطعی این فراکسیون برای انتخابات ریاست مجلس انتخاب کرده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار