کد خبر: ۲۱۸۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶ 25 April 2016
روزنامه جام جم از فاسد شدن مواد غذایی گزارش داده است: اخبار فاسد شدن برخی محصولات کشاورزی مثل سیب‌زمینی، برنج یا در آخرین مورد پرتقال، دوباره توجه بسیاری از مردم کشورمان را به خود جلب کرده است.

محاسبات نشان می‌دهد در چند ماه اخیر بیش از 110 میلیارد تومان محصول کشاورزی به علت انبارداری نادرست و عدم توزیع بموقع در بازار، فاسد شده و زیر خاک رفته‌ است.

براساس گزارش‌ها و مستنداتی که در چند ماه اخیر درباره امحا یا فساد برخی محصولات منتشر شده، در این مدت هزاران تن برنج، سیب‌زمینی، گندم و در هفته‌های اخیر نیز پرتقال به دلیل سوءمدیریت در انبارداری و تنظیم بازار، فاسد شده و چاره‌ای جز امحای آنها نمانده است.

هرچند سازمان‌های مسئول تاکنون آمار دقیقی از حجم محصولات فاسدشده منتشر نکرده‌اند، اما در این مدت اطلاعات جسته و گریخته‌ای در این باره درز کرده است. مثلا رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو 27 دی سال گذشته از پلمب پنج انبار برنج آلوده خبر داد و گفت: 80درصد برنج‌هایی که در انبارهاست برای مصرف، تائید صلاحیت شده و مشکلی ندارند، ولی 20درصد این برنج‌ها تائید سلامت نشده‌اند که آمار کمی هم نیست.

عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز 8 بهمن‌ سال گذشته اعلام کرد: حدود 12 هزار تن برنج مانده در انبارها از سازمان غذا و دارو، تائیدیه برای مصرف اخذ نکرده است.

با فرض قیمت هر کیلو برنج 5000 تومان، ارزش مقدار برنجی که سال گذشته فاسد شد 60 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. در موارد دیگر نیز شاهد دفن 1700 تن سیب زمینی با ارزش تقریبی دو میلیارد تومان و نزدیک به ده هزار تن پرتقال با ارزش تقریبی 20 میلیارد تومان بوده‌ایم. اواخر دی‌سال‌گذشته نیز به دلیل کوتاهی دستگاه‌های مسئول در خریداری گندم، حدود 30 هزار تن گندم در سیلوهای متعلق به بخش خصوصی در استان مازندران فاسد شد که با قیمت هر کیلو حدودا هزار تومان، ارزش این سرمایه تلف‌شده، 30 میلیارد تومان برآورد می‌شود. البته اینها فقط مربوط به دفن محصولاتی است که رسانه‌ای شده است.

با این حال، یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد در چند ماه اخیر بیش از 110 میلیارد تومان از محصولات کشاورزی به دلیل مدیریت نامناسب در نگهداری آنها، فاسد شده است که با این رقم، خدمات زیربنایی قابل توجهی در کشور می‌شد انجام داد. به‌عنوان مثال، هزینه ساخت یک سردخانه مطابق با استانداردهای بین المللی در ابعاد محدود، تقریبا دو میلیارد تومان است، یعنی در این مدت هزینه ساخت ده‌ها سردخانه را معدوم کرده‌ایم.

نکته تاسف‌آورتر این که پرتقال‌هایی که بتازگی فاسد شدند، به د‌لیل کمبود سردخانه، زیر خاک دفن شدند.

اما سوال اینجاست که واقعا چطور باید جلوی این زیان هنگفت را آن‌هم دقیقا زمانی که مقام معظم رهبری بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید فرموده‌اند، گرفت و به‌نوعی برای حفظ سرمایه‌های ملی کشورمان در آینده برنامه‌ریزی کرد؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :