رئیس گروه برنامه‌ریزی، آمایش و بهره‌وری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همدان به نتیجه‌گیری بخش اول مطالعات آمایشی این استان پرداخت و گفت: نتیجه این مطالعات نشان داد که چالش‌های شدید بخش آب با برداشت 300 میلیون متر مکعب سالانه طی 10 سال متوالی انجام شده است.
کد خبر: ۲۱۸۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷ 25 April 2016
رئیس گروه برنامه‌ریزی، آمایش و بهره‌وری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همدان به نتیجه‌گیری بخش اول مطالعات آمایشی این استان پرداخت و گفت: نتیجه این مطالعات نشان داد که چالش‌های شدید بخش آب با برداشت 300 میلیون متر مکعب سالانه طی 10 سال متوالی انجام شده است.

به گزارش فارسT سعید محمودی در کارگروه آمایش سرزمین، آمار، محیط زیست و توسعه پایدار همدان با مروری بر مطالعات آمایشی این استان اظهار کرد: برنامه آمایش استان در سه بخش عمده شامل تحلیل وضعیت و ساختار وضع موجود، تلفیق جمع‌بندی و برنامه‌ریزی و آینده‌نگری مطالعات گسترده‌ای انجام شده است.

وی افزود: در سرشماری سال 1390 جمعیت استان همدان بالغ بر یک‎میلیون و 758 نفر یعنی 2.34 درصد از جمعیت کشور بود و در رتبه 15 کشوری قرار داشت که میزان شهرنشینی آن 60 درصد بوده است.

رئیس گروه برنامه‌ریزی، آمایش و بهره‌وری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان با بیان اینکه سهم ارزش افزوده استان در سال 85، 1.72 درصد کشور و سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی نیز 21.67 درصد بود، گفت: ارزش افزوده در بخش صنعت، معدن و ساختمان 20.7 درصد و در بخش خدمات 58 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن نیز 1.2 تا 1.3 درصد کشور بوده است، به نتیجه‌گیری بخش اول مطالعات آمایشی این استان پرداخت و خاطرنشان کرد: نتیجه این مطالعات نشان داد که چالش‌های شدید بخش آب با برداشت 300 میلیون متر مکعب سالانه طی 10 سال متوالی انجام شده است.

محمودی در خصوص تغییر سیمای اسکان جمعیت استان نیز تصریح کرد: در سال 1355 حدود 70 درصد جمعیت استان در مناطق روستایی ساکن بودند که این نسبت در سال 85 به حدود 42 درصد کاهش یافته است.

وی در خصوص مهم‌ترین مؤلفه‌های آمایش استان همدان، بیان کرد: بیشترین مؤلفه‌ها باید رشد اقتصادی، امنیت حیاتی و توسعه اجتماعی در استان باشد و در جهت‌گیری کلان توسعه استان میزان بهره‌‌وری از بنگاه‌های بزرگ بر بنگاه‌های کوچک در اولویت است.

این مسئول با بیان اینکه در این مطالعه 800 کارشناس خبره حضور داشتند، خاطرنشان کرد: حوزه‌های اولویت‌دار در صنایع استان بخش کشاورزی، گردشگری، صنایع‌دستی و زراعت و باغبانی است و برای رسیدن به توسعه استان باید برنامه‌ریزی‌ها به صورت فرااستانی شکل بگیرد و توسعه آموزش عمومی نیز برابر و متناسب با آموزش عالی باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان نیز اظهار کرد: طرح آمایش سرزمینی در استان همدان از سال 85 مطرح شد و خوشحالیم که مسئولان استان نگاه و تفکر مثبتی به این موضوع دارند.

شهرام طهماسبی با بیان اینکه این کارگروه می‌تواند اصلی‌ترین راه توسعه استان باشد، افزود: امروز مسائل و مشکلات استان می‌تواند با دید آمایشی و به صورت کارشناسانه حل شود.

وی ادامه داد: این کارگروه شامل پنج کمیته تخصصی شامل کمیته منابع طبیعی و محیط زیست و توسعه پایدار، کمیته تخصصی سکونتگاه‌ها و طرح‌های ناحیه‌ای، کمیته تخصصی آمایش و توسعه منطقه‌ای و کمیته تخصصی کاربران GIS است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان با بیان اینکه وضعیت فعلی نظام تفکری و اقتصادی جامعه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است، گفت: در وضعیت کنونی ابزاری که می‌تواند ما را در پیشبرد اقتصاد مقاومتی بسیار کمک کند، اجرای طرح آمایش سرزمینی است.ش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار