تابناک تبریز در نظر دارد تا جاذبه های گردشگری استان را در قالب معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان ها به خدمت بینندگان عزیز تقدیم دارد.
کد خبر: ۲۰۰۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹ 22 March 2016
شهرستان اهر،مركز منطقه ارسباران در ‪ ۹۵كيلومتري شمال‌شرق تبريز به دليل واقع شدن در شاهراه گردشگري آذربايجان شرقي، انبوهي از جذابيت‌هاي گردشگري اعم از باستاني و طبيعي را در خود جاي داده است.

نزديكي به جنگل‌هاي زيبا و كم‌نظير ارسباران و وجود آثارتاريخي و باستاني بي‌شمار به ويژه قلعه‌ها و كارونسراها، شهرستان اهر را به يكي از قطب‌هاي بالقوه گردشگري استان تبديل كرده است.

همجواري با رودخانه مرزي ارس و تلقي اهر به‌عنوان پل ارتباطي منطقه شمال غرب كشور با جمهوري‌هاي ارمنستان و آذربايجان موجب شده اين شهرستان جايگاه منحصربفردي در تدوين برنامه‌هاي گردشگري استان داشته باشد.

در زیر به آثار مهم تاریخی و گردشگری شهرستان اهر اشاره شده است

 
 بقعه شيخ شهاب‌الدين محمود اهري

اين بقعه تاريخي در پارك شيخ شهاب‌الدين محمود اهري آرامگاه عارف بزرگ قرن هفتم هجري واقع شده است.

اين بناي تاريخي با معماري اسلامي خود ، نشانگر ذوق هنر مردم اين ديار در روزگار گذشته است.

قدمت اين بقعه به عصر شاه عباس اول مي‌رسد ولي تاريخ بعضي از قسمت‌هاي آن از جمله حصار سنگي مقبره و درب شرقي به قبل از دوره صفويه و دوره ايلخاني مربوط مي‌شود.

بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري ، يكهزار و ‪ ۴۹۷مترمربع بوده و ساختماني مشتمل بر خانقاه، مسجد، ايواني بلند، مناره‌ها و غرفه‌هاي متعدد است.

از سال ‪ ، ۱۳۷۴قسمت خانقاه اين بنا به عنوان موزه ادب و عرفان شيخ شهاب الدين اهري استفاده مي‌شود كه در سطح كشور در نوع خود ،اولين موزه بوده و در حال حاضر شامل سه سالن و يك صحن است.

در سالن‌هاي موزه شيخ شهاب‌الدين اهري ، اشياي عرفاني مربوط به قرون هفتم تا پانزدهم هجري - قمري و در صحن آن، سنگ مزارهاي قرون يازدهم تا پانزدهم هجري قمري به نمايش گذاشته شده است.


مسجد جامع اهر

 اين مسجد تاريخي با ‪ ۲۱گنبد و با طاق‌هاي آجري و ستون‌هاي عريض و استوار خود ، يادگاري از دوران سلجوقيان و اتابكان آذربايجان است.

 

مسجد ابواسحاق اهر

این مسجد از مساجد قدیمی شهر اهر می باشد و تاریخ بنای آن بدرستی مشخص نمی باشد و احتمالاً در قرن هفتم بازسازی شده است .

با توجه به واقع شدن در مرکز شهر و اعتقادات خاص مردم به آن از مهمترین مراکز مذهبی منطقه به شمار می رود و تمامی اوقات روز پذیرای مردم است


بازار سرپوشيده اهر

بازار سرپوشيده اهر با طاق‌هاي آجري در زمان رشيدالملك ،حكمران ارسباران مرمت و بازسازي شده و داراي راسته بازار ، بازار نصيربيك ، بازار جعفرقلي خان و بازار كفاشان مي‌باشد.

اين بنا ، داراي حمامي بوده كه در زمان‌هاي قديم از بين رفته و اكنون بقاياي محوطه آن ديده مي‌شود.

بازار اهر، داراي تزئينات گچبري زيبايي است كه مانند آن را در كمتر بازاري مي‌توان يافت.


 كاروانسراي شاه عباسي

كاروانسراي عباسي اهر با طاق‌هاي آجري و معماري زيبا در مسير جاده اهر- تبريز و گردنه معروف " گويجه‌بل" واقع شده و داراي يك سالن بزرگ و غرفه‌هاي متعدد و منسوب به دوره صفويه مي‌باشد.

 

جنگل طبيعي انداب (پارك جنگلي فندقلو)

در ‪ ۲۵كيلومتري اهر- مشگين شهر بر فراز كوههاي سرسبز روستاي انداب قديم واقع شده كه بيشتر پوشش گياهي آن درختان فندق مي‌باشد.

جنگل‌هاي منطقه اراسباران در اهر نيز به عنوان بستر توسعه اكوتوريسم (طبيعت گردي ) شهرستان، متشكل از چندين جنگل زيبا است كه به دليل تنوع بالاي گياهي و جانوري خود به عنوان زيستكره در يونسكو به ثبت رسيده است.


 جنگل طبيعي تنباكولو ی هوراند

 اين جنگل زيبا در بخش هوراند واقع شده و به عنوان يكي از مناطق جنگلي ارزشمند رويشگاه گونه‌هاي متنوع گياهي و يكي از جاذبه‌هاي مهم گردشگري اهر محسوب شده و سالانه پذيراي هزاران گردشگر علاقه‌مند به طبيعت است.

 

درياچه سد ستارخان

این سد در ‪ ۱۵كيلومتري جاده اهر ورزقان به دليل موقعيت جغرافيايي ويژه آن و شرايط آب و هوايي دلپذير آن، در فصول گرم سال به محلي براي گريز مردم از زندگي شهري تبديل شده است.

اين سد اخيرا به زيستگاه پرندگان مهاجر تبديل شده كه در تابستان مرغابي ، لك‌لك و مرغ ماهي‌خوار و در فصل زمستان انواع مختلف پرندگان آبزي سياحان بسياري را به اين منطقه مي‌كشاند.

همچنين امكان صيد انواع ماهي در آبهاي اين سد و فضاي سبز اطراف آن موجب شده تا اين محل به تفرجگاهي براي خانواده‌ها و جوانان تبديل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار