تابناک: بعد اینکه امیدها برای پرآب دیدن این تالاب قطع شد و تنها نگرانی مسئولان از پراکنش ریزگردها در هوای اصفهان شد، مرطوب نگه داشتن این تالاب به جای اختصاص حق آبه زیست محیطی تالاب گاوخونی جایگزین شد.
کد خبر: ۱۹۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹ 07 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، با سفر سرزده معصومه ابتکار در روز جمعه هفته گذشته به شهرستان ورزنه در شرق اصفهان بازدید از تالاب خشک شده گاوخونی صورت گرفت.

وی در این سفر از نزدیک وضعیت این تالاب را مشاهده و مورد بررسی قرار داد و به گفته مدیرکل محیط زیست استان اصفهان این سفر تنها برای بررسی وضعیت و شرایط بوده و تنها قول هایی در خصوص تامین مالی برای اجرای برنامه مدیریت زیست بومی تالاب گاوخونی داده شده است.

البته شنیده شده در جریان این بازدید اختصاص 400 میلیون مترمکعب پساب برای تالاب گاوخونی در نظر گرفته شده است راهکاری که بعد از خشکی 10 ساله زاینده رود شاید بتوان گفت تنها راهکار مسئولان برای مرطوب نگه داشتن تالاب گاوخونی بوده است.

بعد اینکه امیدها برای پرآب دیدن این تالاب قطع شد و تنها نگرانی مسئولان استان از بابت این تالاب برای جلوگیری از پراکنش ریزگردها در هوای اصفهان شد، مرطوب نگه داشتن این تالاب به جای اختصاص حق آبه زیست محیطی تالاب گاوخونی جایگزین شد.

استاندار اصفهان نیز در بازدیدی که در سال گذشته از این تالاب داشت، آن را به عنوان یکی از کانون های مهم ریزگردهای اصفهان دانست.

اینکه نگاه به این تالاب از یک جغرافیای محیط زیستی و عرصه ای برای زیست گونه های مختلف گیاهی و جانوری به یک تهدید زیست محیطی تبدیل شده است، سبب شد تا بیشتر تصمیم گیری ها در مورد این جغرافیا معطوف به حفظ سلامتی انسان ها شود تا نگهداری از طبیعت.

با این وجود، جای سوال وجود دارد که آیا در صورت صحت خبر اختصاص 400 میلیون مترمکعب پساب به تالاب گاوخونی طی سفر ابتکار به ورزنه و شرق، این میزان پساب می تواند تامین کننده نیاز این تالاب باشد و آیا طبیعت سابق گاوخونی برای جذب پرندگان مقیم در این تالاب و جان بخشیدن مجدد به پوشش گیاهی، احیا خواهد شد؟!.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار