ترکیب مجلس جدید خبرگان رهبری خیلی متفاوت با دوره‌های پیش نیست.
کد خبر: ۱۹۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳ 08 March 2016
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: رهبری ولی‌فقیه است و اختیاراتی دارد که این اختیارات قانونی نیز لازم نیست زیرنظر مجلس خبرگان باشد.

به گزارش ایسنا، آیت الله محسن اراکی در مورد جایگاه حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان یک جایگاه قانونی تعریف شده‌ و یک جایگاه معنوی دارد که این جایگاه معنوی برتر و والاست. جایگاه تعریف شده یا اصطلاحاً قانونی به مجلس خبرگان تکلیف می‌کند که در دو زمینه به مأموریتش عمل کند؛ زمینه اول انتخاب رهبر ملت است؛ زمینه دوم اینکه مجلس خبرگان باید نظارتی بر استمرار شرایط رهبری که انتخاب می‌شود، داشته باشد در واقع، رهبر منتخب باید شرایط لازم را همچنان داشته باشد.

اهم سخنان وی به شرح زیر است:

*{برای انتخاب رهبر} لازم است که مجلس خبرگان کمیته‌ای را با عنوان کمیته تحقیق تشکیل دهد. کمیته تحقیق وظیفه دارد درباره کسانی که در موقعیتی هستند که می‌توان آنها را برای رهبری نامزد کرد، تحقیق ‌کند. در این راستا، باید بر روی کسی که احتمال دارد از شرایط لازم برخوردار باشد، تحقیق کامل و جامعی صورت پذیرد و پرونده سوابق و وضعیت فعلی او از هر نظر، چه از حیث جایگاه مردمی و چه از نظر توانمندی‌ها و کارآمدی‌ها بررسی شود. البته نتیجه این کمیته باید به طور سرّی حفظ شود تا در وقت نیاز ارائه شود.

*{شرایط  رهبر} فقاهت، عدالت، توان مدیریت و تدبیر، یعنی هنوز باید مدیر و مدبر باشد. هوش و توان سیاسی و علم و پویایی مدیریت باید توأمان در نظر گرفته شود. از طرفی باید این شرایط در رهبر تداوم داشته باشد.

*{نقش خبرگان در مشروعیت دادن به رهبری} مجلس خبرگان رهبری هم بر انتخاب رهبری و هم بر تداوم جایگاه رهبری از لحاظ استمرار واجدیت شرایط، نقش بسزایی ایفا می‌کند. این دو وظیفه عمده قانونی است. البته می‌توان یک وظیفه سومی هم برای مجلس خبرگان از لحاظ قانونی تعریف کرد و آن، تقنین قوانین مربوط به خود مجلس خبرگان است. یعنی قوانین مربوط به مجلس خبرگان باید به وسیله خود نمایندگان خبرگان قانو‌ن‌گذاری شود و ما نهادی بالاتر و برتر از مجلس خبرگان نداریم که این قوانین را قانون‌گذاری و تقنین کند.

** رهبری ولی‌فقیه است و اختیاراتی دارد که این اختیارات قانونی نیز لازم نیست زیرنظر مجلس خبرگان باشد.رهبر در انجام وظایف قانونی مستقل است؛ اما این رهبری که می‌خواهد وظایف قانونی خودش را عمل کند، باید واجد شرایط باشد یعنی باید در درجه بالای فقاهت، عدالت، مدیریت و تدبیر باشد. 

** مجلس خبرگان باید نسبت به واجدیت این شرایط و استمرار این شرایط کار لازم را انجام دهد و لذا این کمیته که بنده در دوره‌های دوم و سوم خبرگان در آن عضو بودم، گاهی در جریان تحقیق از رهبر معظم انقلاب هم سؤال‌هایی می‌کند تا اینکه احراز کنند معظم‌له همچنان این شرایط را دارند که ایشان به مجلس خبرگان نیز گزارش می‌دادند که ما بررسی کردیم و همچنان این شرایط رهبری در رهبر موجود فراهم است. این کاری است که مجلس خبرگان باید انجام دهد.

* فشار از داخل بر خبرگان رهبری دشمنان در واقع از طریق اعمال نفوذ می‌خواهند به اهداف‌شان برسند. از این رو، سعی داشتند به واسطه هجمه‌پراکنی و تبلیغات‌ غیرمنصفانه نسبت به انتخاب مردم در مجلس خبرگان اثرگذاری سوئی داشته باشند که بحمدالله به توفیقی نرسیدند و مردم هم مانند همیشه با هوشیاری انتخاب خودشان را انجام دادند.

*ترکیب مجلس جدید خبرگان رهبری خیلی متفاوت با دوره‌های پیش نیست. مجلس خبرگان برخاسته از اراده مردم است و از برترین و بهترین خبرگان مردم تشکیل شده است! به هر حال ممکن است در برخی مسائل بین خبرگان هم اختلاف‌نظری پدید بیاید و قاعدتاً هم باید باشد؛ چون خبرگان اهل نظرند و اهل نظر هم خواه ناخواه به اختلاف نظر می‌رسند. به هر حال، اکثریتی در خبرگان شکل خواهد گرفت که این اکثریت در مجلس خبرگان تعیین‌کننده خواهند بود. به نظر من اکثریت فعلی با اکثریت‌های قبلی تفاوتی ندارد 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار