ورزش قم در سال ۹۴ حدود ۶۵ تیم در لیگ‌های مختلف کشوری در رده‌های و سطوح مختلف داشت که حضور این تیم‌ها با توجه به شاخص‌های موجود در رشد ورزش قم اثرگذار بود.
کد خبر: ۱۸۵۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴ 21 February 2016
به گزارش تابناک قم، با وجود مشکلات مالی در اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات لیگ و قهرمانی کشور، تجمیع قوای هیأت‌های ورزشی، باشگاه‌ها و اداره کل ورزش و جوانان استان قم بر سر جذب منابع مالی سبب شد تیم‌های ورزشی قم در سالی که مشکلات مالی عدیده، باعث فراری شدن بخش خصوصی و سرمایه گذاران از هزینه در ورزش شده بود، بتوانند بر مشکلات غلبه کنند و به هر نحو، در مسابقات خود حاضر شوند.

بیشترین سهم از آن فوتبال

در صورتی که فوتسال را جزئی از بدنه فوتبال محسوب کنیم، ورزش قم بیشترین آمار حضور نمایندگان خود در لیگ‌ها و مسابقات قهرمانی کشور را در این رشته شاهد بود.

۱۵ تیم فوتبال و فوتسال نمایندگان قم در لیگ‌های مختلف کشور در سال ۹۴ بوده و هستند که البته ۳ تیم از این جمع به عنوان قهرمانان رده‌های سنی پایه قم طی روزهای آینده مسابقات خود را در لیگ مناطق کشور در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان آغاز می‌کنند. سهم فوتبال از این ۱۵ تیم، ۸ تیم بود و ۷ تیم دیگر نیز در قالب تیم‌های فوتسال در لیگ‌های مختلف شرکت کردند.

باشگاه صبای قم با حضور ۵ تیم در لیگ‌های کشوری از لیگ بر‌تر بزرگسالان تا رده نونهالان، بیشترین سهم را در این میان داشت ضمن اینکه سیاه جامگان در رده نوجوانان و آبادگران در رده جوانان به همراه تیم نیلی پوشان همای قم در لیگ دسته سوم بزرگسالان کشور نمایندگان فوتبال قم در سال ۹۴ در رویدادهای فرااستانی بودند.

در فوتسال یاسین پیشرو با حضور در لیگ بر‌تر فوتسال گل سرسبد فعالیت‌های فوتسالی قم بود و آرش نوین با قهرمانی در لیگ دسته دوم کشور و صعود به دسته اول و الوند با قهرمانی در مسابقات فوتسال نوجوانان کشور، سالی رویایی را برای فوتسال قم رقم زدند. آتلیه طهران در لیگ دسته دوم بزرگسالان و سپس لیگ دسته اول و نیز ماهان تندیس و آتلیه طهران در لیگ امید دیگر نمایندگان فوتسال قم در عرصه ملی بودند و بخشی اساسی از کارنامه حضور ورزش قم در لیگ‌های کشوری را تشکیل دادند.

کاراته؛ تمرکز بر پایه

گرچه حضور تیم پولاد در سوپرلیگ کاراته مردان کشور به جای تیم انصراف داده آذرخودرو، تعداد نمایندگان کاراته قم در لیگ‌های کشوری در سال ۹۴ را به عدد ۱۰ رساند اما تمرکز اصلی کاراته قم در زمینه حضور در لیگ‌های کشوری بر رده‌های پایه استوار بود.

به استثنای دو تیم پیوند محتسب و سفیر که در لیگ کاراته کومیته نوجوانان حاضر بودند تیم‌های موبایل جهان، آوای رزم، هیأت کاراته و سفیر در لیگ نونهالان کاراته پسران حاضر بودند. تیم پارسیس در بخش بانوان در چند رده سنی شامل لیگ کاتای نونهالان، لیگ کاتا و کومیته جوانان و لیگ آینده سازان شرکت کرد و پس از مدت‌ها رکود در کاراته بانوان قم، آبروی این بخش را حفظ کرد.

تنیس و غافلگیری با ۷ تیم کشوری

حضور تنیس در جایگاه سوم تیم‌های حاضر در مسابقات لیگ و قهرمانی کشور برای استان قم  با ویژگی‌های سخت افزاری و فرهنگی کمی عجیب و غافلگیرکننده به نظر می‌رسد اما تلاش‌های زحمتکشان این رشته در سال‌های اخیر حالا به بار نشسته است.

تنیس قم در سال ۹۴ به استثنای تیم ناصرامین در لیگ دسته اول بانوان، در سایر رده‌ها در بخش مردان در لیگ‌های کشوری نماینده داشت و اگر ویونا اسپورت از لیگ بر‌تر بانوان کنار نمی‌کشید این تعداد بیشتر هم می‌شد. تنیس قم در آماری بی‌سابقه ۴ تیم در لیگ بر‌تر تنیس نوجوانان کشور شرکت داد که تیم آریا گرانول قم هم موفق شد نایب قهرمان این مسابقات شود. تیم‌های آریا گرانول و خاتم قم نیز در لیگ تنیس جوانان کشور حاضر بودند اما حضور قمی‌ها در لیگ بر‌تر بزرگسالان به دلیل مشکلات مالی میسر نشد.

تکواندو و تحول زیر سایه یاسین پیشرو

تکواندوی قم در سال ۹۴ با حضور ۶ تیم در لیگ‌های مختلف کشوری، سالی کاملا متفاوت با سال‌های اخیر را پشت سر گذاشت. گل سرسبد فعالیت تکواندوی قم در عرصه ملی، حضور تیم یاسین پیشرو قم در لیگ بر‌تر بزرگسالان و لیگ بر‌تر نوجوانان بود که با سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش قم ممکن شد؛  اما کار بزرگ‌تر توسط هیأت تکواندوی استان قم انجام شد و این هیأت در لیگ‌های نونهالان و خردسالان نیز اقدام به حضور نماینده در لیگ‌ها کرد تا با این اقدام گام مهمی برای پشتوانه سازی برداشته باشد. در بخش پومسه نیز  ۲ تیم از تکواندوی قم در لیگ‌های بر‌تر بزرگسالان و دسته اول پومسه جوانان کشور شرکت کردند.

آمار معنادار انجمن‌های ورزشی

هیأت انجمن‌های ورزشی استان قم با حضور ۵ نماینده در لیگ‌های کشوری در سال ۹۴ آمار جالب و معنادار در میان هیأت‌های ورزشی بر جای گذاشت. در شرایطی که رشته‌های زیرمجموعه این هیأت ورزشی در زمره رشته‌های کمتر شناخته شده به شمار می‌رود ورزش قم در رشته‌های بیس بال و راگبی در لیگ مردان کشور و لیگ‌های سپک تاکرا و سافت بال بانوان کشور نماینده داشت که البته در سپک تاکرا، یک تیم از قم در لیگ دسته اول و یک تیم در دسته دوم حاضر بودند که هر دو تیم هم به دسته بالا‌تر صعود کردند. آمار قابل توجه حضور بانوان در این رشته‌ها به لطف بهره‌مندی هیأت انجمن‌های ورزشی استان قم از مهره‌ای تعیین کننده به نام ندا زمانی در پست نایب رئیسی این هیأت ورزشی رخ داد.

تنیس روی میز، هندبال و جانبازان

در سال ۹۴ چهار تیم از ورزش قم در رشته تنیس روی میز در لیگ‌های کشوری حضور یافتند. تیم هیأت قم در لیگ دسته اول بزرگسالان و لیگ بر‌تر نوجوانان در بخش مردان در این زمینه فعالیت داشتند و در بخش بانوان ۲ تیم از دختران پینگ پنگ باز قم در لیگ بر‌تر نوجوانان دختر حضور پیدا کردند. با پایان دوره فعالیت هندبال صبا در لیگ بر‌تر مردان و عدم حضور در لیگ دسته اول، فعالیت هندبال قم در عرصه ملی به هدف پویان محدود شد و این باشگاه در لیگ بر‌تر بانوان و لیگ‌های جوانان و نوجوانان دختر تبدیل به برند هندبال قم شد.

در ورزش جانبازان و معلولین، تیم ایثار ماهان تندیس با حضور یک تیم در لیگ بر‌تر بسکتبال با ویلچر و یک تیم در لیگ دسته دوم این رشته، پرچمدار ورزش‌های معلولین قم در عرصه ملی بود و البته یک تیم قمی نیز در مسابقات لیگ دسته اول والیبال نشسته حضور پیدا کرد تا طلسم حضور قمی‌ها در لیگ والیبال نشسته نیز سرانجام در زمستان ۹۴ شکسته شود. مشکلات مالی سبب شد ورزش جانبازان قم در سایر لیگ‌ها توانایی حضور نداشته باشد.

سایر رشته‌ها

تغییرات در هیأت دوچرخه سواری سبب شد این هیأت ورزشی در سال ۹۴ سه تیم در لیگ‌های جوانان و بزرگسالان «کوهستان مردان» و یک تیم در لیگ «کوهستان زنان» وارد میدان کند اما دوچرخه سواری قم در لیگ دوچرخه سواری جاده کشور نماینده‌ای نداشت.

در کشتی، تیم کشتی صبای قم در ابتدای سال با نام صبای قم در لیگ بر‌تر کشتی فرنگی و حتی لیگ جهانی هم حاضر شد اما با تغییر و تحولات در صبا، کشتی از فعالیت صبایی‌ها خارج شد و در حال حاضر کشتی قم یک تیم در لیگ کشتی فرنگی با نام هیأت قم دارد.

در شطرنج، تیم تربیت قم باز هم نماینده قم در لیگ بر‌تر شطرنج مردان بود و در ووشو، در بخش بانوان تیم هیأت ووشوی قم برای دومین سال متوالی در لیگ بر‌تر ووشوی بانوان حاضر شد. در بدمینتون، تیم بوژنه قم در لیگ دسته اول مردان و لیگ دسته دوم بانوان کشور حضور داشت و در بسکتبال، نادرشیمی در لیگ دسته دوم بانوان نایب قهرمان شد و به دسته اول صعود کرد و تیم هیأت بسکتبال قم در لیگ دسته اول مردان حضور پیدا کرد.

حضور تیم شهید زین‌الدین در لیگ جودوی آینده سازان، تیم تیراندازی بانوان قم در لیگ دسته اول کشور و تیم بانوان مجتمع ایرانیان در لیگ دسته اول والیبال بانوان و تیم اسکیت هاکی مردان و هاکی قم در لیگ بر‌تر دیگر فعالیت‌های ورزش قم در زمینه حضور تیم‌های ورزشی در لیگ‌های کشور در سال ۹۴ بوده است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار