مدیرکل محیط زیست قم:
مدیرکل محیط زیست قم با بیان اینکه استان قم بحرانی ترین تالاب‌های کشور را دارد، گفت: ۲۵ درصد خاک قم حفاظت شده و ۳ درصد معادن کشور در قم واقع شده است.
کد خبر: ۱۸۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۳ 18 February 2016
به گزارش تابناک قم، همایش اسلام و محیط زیست  با حضور مهناز مظاهری معاون آموزش و پ‍‍‍‍ژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، سید رحمان دانیالی مدیر کل محیط زیست قم و احد جمالی معاون سیاسی امنیتی استانداری قم در دانشگاه مفید برگزار شد.

در این همایش ناصر الهی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم با اشاره به اینکه اسلام راه کار‌های مناسبی برای چالشهای محیط زیستی دارد اظهار داشت: مسئله تسخیر با تخریب تفاوت دارد و اسلام به مسئله تسخیر اهمیت می‌دهد.

هیئت علمی دانشگاه مفید قم با اشاره به اینکه خداوند به هر موجودی آفرینش خاص خود اعطا کرده است، افزود: انسان وظیفه همراهی با هستی دارد و با استفاده از مسیر فطرت باید سعی کرد که هستی را به کمال خود برساند.

الهی با بیان اینکه دانشگاه مفید در زمینه اسلام و عرصه‌های چالش بر انگیز کار می‌کند، گفت: اسلام ومحیط زیست در آینده به صورت یک مرکز بین رشته‌ای فعالیت می‌کند.

بحرانی ترین تالاب‌های کشور در قم

در ادامه سید رحمان دانیالی گفت: وجود حرم مقدس کریمه اهل بیت (س) و مسجد مقدس جمکران استفاده از کار‌شناسان و علمای محیط زیست می‌تواند کارگشا در مسائل محیط زیست باشد.

مدیر کل محیط زیست قم با بیان اینکه موضوع‌شناسی قرآن با محیط زیست عامل رشد و تعالی انسان می‌شود، افزود: کاری که محیط زیست در حال حاضر انجام می‌دهد این است که بر و بحر را به سمت فساد و تخریب ببرد.

دانیالی با بیان اینکه استان قم رتبه نخست  کشوری را از حیث بحرانی بودن تالاب‌ها داراست ، خاطر نشان کرد: 25 درصد خاک قم حفاظت شده است و 3 درصد معادن کشور در قم واقع شده است.

حجت الاسلام یعقوب علی برجی با ارائه گزارشی در حوزه محیط زیست در جامعه المصطفی اظهارداشت: تآلیف دانش نامه در حوزه محیط زیست، تأسیس رشته فقه محیط زیست و تدوین پایان نامه‌هایی فعالیت‌های جامعه المصطفی العالمیه در زمینه محیط زیست است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه کارفرمای دانشنامه محیط زیست جهاد کشاورزی بوده افزود: سرمایه عظیمی در حوزه منابع طبیعی داریم که اصلاً متصدی نداشته است.

حجت الاسلام برجی تصریح کرد: بیش از 5 پایان نامه در حوزه محیط زیست عرضه شده و رشته فقه محیط زیست طراحی و در حال عرضه به دانشجو هستیم.

حجت الاسلام محمد سعید جواهری معاون علمی پژوهشی مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی با اشاره به اینکه گستردگی و تنوع قلمرو محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: محیط و زیست شامل دو مجموعه‌ای است که شامل رشد و نمو موجودات محیط زیست اعم از انسانی و گیاهی می‌شود.

معاون علمی پژوهشی مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی با تأکید بر بین بخشی بودن مسائل محیط زیست از حیث تخصصی و کلامی گفت: اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم تعامل بخش‌های ذیربط به صورت جدی و به شکل تکمیل فعالیت‌های یکدیگر صورت گیرد.

حجت الاسلام جواهری گفت: تنها مخاطب و مسئول در مسائل زیست محیطی دولت‌ها نیستند بلکه آحاد مردم می‌توانند مخاطب این حوزه باشند همچنین شدت و عمق تأثیر مسائل زیست محیطی در این عرصه موثر است.

وی با اشاره به بین نسلی بودن مسائل محیط زیستی گفت: فرامرزی و بین المللی بودن مسائل محیط زیست مسئله‌ای است که باید به آن توجه داشت همچنین در حوزه مسائل محیط زیست مبانی و ظرفیت‌های بسیار قوی داریم که این مسئله مسئولیت زا برای حوزه‌های علمیه است.

معاون علمی پژوهشی مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی با بیان اینکه در آیات و روایات بسیاری به مسئله محیط زیست توجه شده است، گفت: حدود 198 آیه در رابطه با مسائل زیست محیطی است همچنین در مسائل الشیعه 298 مورد مسائل زیست محیطی صحبت شده است.

حجت الاسلام جواهری با اشاره به مشکلات تشخیص و تطبیق در مسائل زیست محیطی گفت: عوارض زیست محیطی مانند مسائل جزئی و محدود قابل بررسی نیست و آسیب‌های آن جهان شمول است.

وی با تأکید بر لزوم احصاء و طبقه بندی مسائل محیط زیست تصریح کرد: عمل و استمرار در مسائل زیست محیطی بسیار مهم است و باید این همایش‌ها به یک سری مبانی عملیاتی تبدیل شود.

حجت الاسلام مصطفی‌پور مدیر گروه کلام پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با اشاره به اینکه محیط زیست از مسائل مغفول در جهان اسلام است، گفت: دلیل این مسئله آن است که دولت‌ها به محیط زیست به عنوان یک دغدغه نگاه نمی‌کنند.

مدیر گروه کلام پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با بیان اینکه این غفلت سبب بروز مشکلات زیست محیطی شده است، افزود: دنیا به این فکر افتاده که به بحث محیط زیست در بخش آموزش اهمیت دهد وباید محیط زیست و اهمیت آن را از دوران ابتدایی آموزش شروع و تا دوران دانشگاه ادامه دهیم.

حجت الاسلام مصطفی‌پور با اشاره به اینکه باید تعامل انسان با طبیعت بر اساس سه عنصر اخلاقی، تجربی و زیبایی‌شناختی باشد، گفت: موسسه بین المللی علوم وحیانی اسراء کتابی را تحت عنوان اسلام و محیط زیست تدوین و ترجمه کرده است و این کار اولیه‌ای بود که در این موسسه انجام شد.

وی با بیان اینکه یک بخشی از کتاب مفاتیح الاحیات به رابطه انسان و محیط زیست پرداخته است، گفت: آیت الله جوادی آملی در گفته‌های مختلف به مسئله محیط زیست توجه کرده است.

مدیر گروه کلام پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با تأکید بر شناخت طبیعیت و بعد زیبایی‌شناختی جهان گفت: سه بعد جهان بانی، جهان دانی و جهان آرایی ابعاد مهمی هستند که باید انسان در شناخت طبیعت به آن توجه کند.

متقی عضو هیئت مدیره مطالعات حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت کشاورزی با بیان تاریخچه‌ای از فعالیت‌های مرکز مدیریت مطالعات و تحقیقات حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت کشاورزی گفت: در فصلنامه فرهنگ جهاد در هر شماره‌ای چهار بخش داریم که بحث‌های مختلفی از جمله طبیعت و زندگی در این فصلنامه ساماندهی شده است.

عضو هیئت مدیره مطالعات و تحقیقات حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت کشاورزی با اشاره به کتابهایی که در عرصه محیط زیست در این مرکز کار شده است، گفت: کتابهایی مانند طبیعت در سیره علوی، طبیعت در سیره رضوی و طبیعت در سیره نبوی در عرصه محیط زیست کار شده‌اند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار