مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس بر لزوم انس با طبیعت در روز طبیعت تاکید کرد و از همه کسانی که قصد دارند در روز طبیعت به دامن طبیعت بروند خواست ارزش های زیست محیطی را پاس دارند و سنت های جدید چون برداشتن گره از سبزه را بنیان نهند.
کد خبر: ۱۸۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲ 02 April 2015
به گزارش تابناک فارس و نقل از ایرنا،حسینعلی ابراهیمی کارنامی بر لزوم جلوگیری از تخریب محیط زیست تاکید کرد و به مسافران توصیه نمود: به جای گره زدن سبزه ها در روز سیزده بدر برای باز شدن بخت جوانان سنت های جدید چون دوستی و مهر با طبیعت را بنیان نهند تا خدای مهربانی ها الفت و مهر را در بین ما ترویج دهد.

وی اضافه کرد: اینکه ما سر دو سبزه یا دو شاخه درخت را به هم گره بزنیم ممکن است بر اساس یک سنت دیرین بنا نهاده شده باشد اما از جنبه زیست محیطی چندان توجیهی ندارد، بهتر است دراین روز مهر با طبیعت را به کودکان بیاموزیم و از آنها دوستی و الفت با طبیعت را بخواهیم.

وی با توصیه هایی به شهروندان گفت: شهروندان و طبیعت گردان از افروختن شعله آتش در مناطق پردرخت خودداری و برای پخت غذا به جای استفاده از شاخه درختان و کندن بوته ها، از اجاق های خوراک پزی استفاده کنند.

وی ادامه داد : از آنجا که در فصل گل دهی گیاهان قرار داریم، محل اسکان باید در مکان هایی باشد که پوشش گیاهی و جنگلی کمتری داشته باشد و از لگد مال کردن و تخریب رستنی ها و شکست سرشاخه های درختان باید خودداری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: مردم در زمان حضور در طبیعت تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، حتی الامکان ازذغال آماده استفاده و حتما خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان کیسه مخصوص جمع آوری زباله همراه خود داشته باشند، گفت: زباله های خود را درجنگل، ساحل دریا، کنار چشمه های آب، مناطق کوهستانی و دره ها رها نکنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ریخت و پاش زباله در معابر و حاشیه رودخانه ها را عملی غیر اخلاقی و غیر انسانی دانست و گفت: حفظ ونظافت محیط زیست مهم و از آموزه های دینی ماست.

ابراهیمی کارنامی گفت: خردمندانه نیست طبیعتی که این همه به ما سود می رساند را بیشتر آزار دهیم و در حفظ آن نکوشیم، رهاسازی زباله در دل طبیعت توسط گردشگران و شهروندان از مشکلات همه ساله شهرهای گردشگر پذیر کشور از جمله شیراز است.

وی ادامه داد: تلاش برای ایجاد و یا تغییر الگوهای فرهنگی می تواند تلنگری باشد تا انسان های خفته در خواب غفلت، از روا داشتن بی مهری به طبیعت پرهیز کرده و برای نجات از دامی که با نابودی طبیعت برای خود پهن می کنند، با جدیت بکوشند.

این مقام مسوول گفت: گام نخست جلوگیری از آلودگی زیست محیطی، ساخت و ارایه الگوهای فرهنگی است که بتواند مردم را از آسیب هایی که ریختن زباله در طبیعت برای آنها به همراه دارد، آگاه کند.

دریاچه های مهارلو ، بهتگان ، طشک ، پریشان و کافتر ، آبشار مارگون ، بهشت گمشده ، منااطق هفت برم و برم دلک ، منطقه زیست محیطی چهل چشمه ، مناطق حاشیه تخت جمشید ریال روستای ییلاقی قلات ، جنگلهای بلوط کوهمره سرخی از جمله مناطق نزدیک به شیراز دراستان فارس برای گذران سیزده بدر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار