کد خبر: ۱۷۱۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶ 28 January 2016

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در این جلسه گفت: برای احیای دریاچه هامون از توان علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها استفاده می‌شود‎.

‎وی تاکید کرد:‏‎ ‎برای احیای دریاچه هامون باید بانک اطلاعاتی از نیازها و راهکارها و نیز چشم انداز حداقل ۲۰ سال آینده ارائه شود تا هرچه زودتر وضع این تالاب بهبود یابد‏‎.

‎به گفته وی به‌کارگیری تجربیات خارج از استان و کشور در زمینه اجرای طرح‌های مشابه می‌تواند در این زمینه موثر باشد‏‎.

‎استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر این که یکی از اولویت‌های تالاب هامون حفظ رطوبت در بستر آن است، افزود: با توجه به شرایط کنونی افغانستان باید اجرای طرح‌های مشترک به ویژه در زمینه احیای تالاب بین‌المللی هامون با این کشور در دستور کار قرار گیرد.‏

وی افزود: با توجه به این که تالاب هامون سرمایه مشترک مرزی است باید برای احیا آن از کار و سرمایه مشترک بهره‌گیری کرد‎.

‎اوسط هاشمی در ادامه یادآور شد: ایران به کشور افغانستان به عنوان یک شریک برای رسیدن به منافع منطقه‌ای از نظر اقتصادی و زیست محیطی نیاز دارد‏‎.

‎مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در این نشست، گفت: تهیه طرح جامع مدیریت زیست بومی تالاب هامون راهکاری مناسب برای خروج این تالاب از وضع کنونی است‎.

‎سعید محمودی افزود: چندی پیش محیط زیست سیستان و بلوچستان با هزینه زیاد دایک مرزی که توسط مرزبانی استان در تالاب هامون ایجاد شده بود را با هماهنگی‌های لازم باز کرد و آبگیری خوبی انجام شد اما متاسفانه این مسیر آبی مجددا توسط مرزبانی بسته شد‏‎.

‎وی اعلام کرد: ثبت تالاب بین المللی هامون به عنوان ذخیره گاه زیست کره و پارک صلح و دوستی در حال انجام است و آخرین دفاع این عنوان نیز در مارس ۲۰۱۶ در کشور پرو انجام خواهد شد‏‎.

‎جانشین فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: پارسال یک مسیر مشخص از دایک مرزی بازگشایی و سپس به دلایلی بسته شد اما هم‌اینک این مسیر آبی باز شده و در حال استفاده است‎.

‎سرهنگ محمد ملاشاهی افزود: مرزبانی سیستان و بلوچستان برای حفظ آبگیری دریاچه هامون پس از مشاهده ایجاد خاکریز توسط کشور افغانستان مراتب را پیگیری و از این کار جلوگیری کرده است‎.

‎وی با تاکید بر این که در کارگروه‌ها باید به جای انتقاد به دنبال راهکار مناسب بود، گفت: مرزبانی سیستان و بلوچستان علاوه بر انجام وظیفه خود، به عنوان محیط‌بان در تالاب هامون حضوری همیشگی دارد‎.

‎رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: مهمترین اقدام زیست محیطی در منطقه سیستان اجرای طرح آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از زمین های کشاورزی از طریق لوله است‎.

‎رضا نجفی اعلام کرد: این طرح می تواند ۱۰۵ هزار شغل در منطقه سیستان ایجاد کند‎.

‎وی افزود: هم اینک ۵۰ درصد کارگاه های مربوط به طرح انتقال آب با لوله به کشتزارهای سیستان فعال شده است و انتظار می‌رود این طرح تا پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری کامل برسد‎.

‎تالاب بین‌المللی هامون به عنوان یکی از دریاچه‌های کویری و بیابانی شرق کشور متشکل از سه قسمت هامون پوزک در شمال شرق، هامون صــابوری در شمال و شمال غرب و هامــون هیرمند در غــرب و جنوب غــرب منطقــه سیستـــان واقــع شده است‎.

‎پیش از بروز بحران خشکسالی و در سال‌های پرآبی به ویژه در فصل بهار بعد از جاری شدن سیلاب رودخانه هیرمند و انشعابات آن، سه هامون به یکدیگر اتصال پیدا می‌کردند که در ۱۷ سال گذشته به دلیل خشکسالی این امر محقق نشده است‎.

‎تالاب بین‌المللی هامون از سه تالاب یادشده به گستره تقریبی ۵۷۰۰ کیلومتر مربع تشکیل شده که از این گستره ۳۸۶۰ کیلومتر مربع (در مواقع پرآبی) در محدوده سرزمین ایران قرار دارد و بقیه آن در خاک افغانستان است‎.

‎سیستان با پنج شهرستان هیرمند، زابل، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و ۲۰۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان واقع شده و با ولایت نیمروز افغانستان همسایه است‎.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار