ما در دوره ابتدایی ۸ صدم درصد نرخ اتلاف داریم که این نرخ در دوره متوسطه وحشتناک است و لطمه آن را در مقاطع بعد مشاهده می کنیم/ معلوم نیست که برنامه عملی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب شعار جهانی«یادگیری مادام العمر با کیفیت فراگیر و عادلانه» چه باید باشد؟/ دانش آموزان در این بازه سنی تکرار نشدنی و بنیادین مورد غفلت بوده و هستند/ در برنامه ششم توسعه تلاش می شود در مناطق محروم دوره پیش دبستانی رایگان را به ویژه برای مناطق دو زبانه اجرا کنیم / همایش ملی آموزش ابتدایی سال ۹۶ در استان فارس برگزار می شود
کد خبر: ۱۵۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱ 27 December 2015

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در همایش ملی دو سالانه آموزش ابتدائی کشور با انتقاد از اینکه دوره ابتدایی در فضای عمومی جامعه جدی گرفته نمی شود، گفت: دوره ابتدائی نیازمند توجه بیش از پیش است و نباید در این راه غفلت شود.

به گزارش تابناک، در این همایش دو روزه که با پیام رییس جمهوری و با حضور وزیر آموزش و پرورش، استاندار خراسان جنوبی، رئیس و عضو شورای راهبردی روابط خارجی و مسئولان کشوری و استانی در بیرجند آغاز به کار کرد، محمد دیمه ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به هدف همایش گفت: باید بازخوانی سند تحول بنیادین نظام جمهوری اسلامی از طریق همایش ملی ‌آموزش ابتدایی انجام شود.

دیمه ور اظهار کرد: قرار است این همایش دوسالانه برگزار شود، به همین دلیل در سال ۹۶ همایش ملی آموزش ابتدایی در استان فارس برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به شعار جهانی«یادگیری مادام العمر با کیفیت فراگیر و عادلانه» افزود: یکی از عناوین فراخوان همایش ملی آموزش ابتدایی این بود که برنامه عملی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این شعار جهانی چه باید باشد؟

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برجسته کردن و بازخوانی نقش دوره ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت کشور را یکی دیگر از اهداف این همایش ذکر کرد و ادامه داد: متاسفانه مقطع ابتدایی علی رغم تاکید علما که بیان کرده اند دانش آموزان در این بازه سنی، شرایط خاص، تکرار نشدنی و بنیادین دارند اما مورد غفلت بوده و هستند.

وی با انتقاد از اینکه در فضای عمومی جامعه،‌ دوره ابتدایی خیلی جدی گرفته نمی شود، گفت: اگر از دوران کودکی و ابتدایی غفلت کنیم، عملا سرمایه های ملی را به هدر داده ایم.

دیمه ور به نرخ اتلاف در دوره ابتدایی اشاره کرد و افزود: در این دوره ۸ صدم درصد نرخ اتلاف داریم و این نرخ در دوره متوسطه وحشتناک است که دلیل آن، این است که در دوره ابتدایی کار بایسته را جبران نکرده ایم، لذا لطمه آن را در مقاطع بعد مشاهده می کنیم. درحالی که دوره پیش دبستانی رایگان برای برخی مناطق کشور در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است.

تجلیل از عالمان و بزرگان در واقع تجلیل از علم و دانش است

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید در سطوح مختلف باور کنند که سرنوشت کشور به دوره ابتدایی بستگی دارد، اظهار کرد: اگر برای چشم انداز کشور می خواهیم افق خوبی داشته باشیم باید این افق را در مدارس خود جستجو کنیم درغیر این صورت سرابی خواهد بود که ما را دچار خطا در برنامه ریزی ها خواهد کرد.

هشدارهای جدی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مسئولان باور کنند که سرنوشت کشور به دوره ابتدایی بستگی دارد

دیمه ور ضمن اشاره به تجلیل از دکتر شکوهی در همایش ملی آموزش ابتدایی خراسان جنوبی،خاطرنشان کرد: تجلیل از عالمان و بزرگان در واقع تجلیل از علم و دانش است خصوصا در استانی همچون خراسان جنوبی که مهد علم و دانش است.

وی با بیان اینکه دکتر غلامحسین شکوهی یکی از این شخصیت های بزرگواراست، عنوان کرد: دین ما به چهره ماندگار نظام تعلیم و تربیت ایران به ویژه دوره پیش دبستانی و دبستانی ما را بر آن داشته است تا ضمن تجلیل و پاسداشت استاد، فرصتی فراهم کنیم تا با نگاهی دوباره به افکار و اندیشه های دکتر شکوهی به آموزش پیش دبستانی و دبستانی بپردازیم و درجست وجوی روش هایی نو و تازه، برای تحقق تحول و مراتبی ازحیات طیبه برای فرزندانمان بکوشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید سند تحول بنیادین بازخوانی مجدد آن از طریق این همایش انجام شود، گفت: در دوره وزارت جدید، دفتر آموزش پیش دبستانی احیاء شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ پوشش تحصیلی در پیش دبستانی ۳۸ درصد بوده، اما این مهم امسال به ۵۴ درصد رسیده است، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه تلاش می شود در مناطق محروم دوره پیش دبستانی رایگان را به ویژه برای مناطق دو زبانه اجرا کنیم.

دیمه ور، از تدوین و ابلاغ اساس نامه مدارس عشایر کشوری نیز خبر داد و گفت: از سال آینده توسعه آموزش عمومی را در نقاط محروم از جمله استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و هرمزگان خواهیم داشت تا شاخص های این سه استان به شاخص های کشوری نزدیک تر شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته آیین نامه کلاسهای چندپایه مناطق روستایی تصویب شد، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۷۰۰ هزار دانش آموز در مناطق روستایی داریم که قبلا مرکزی برای کیفیت بخشی به کلاسهای آنها وجود نداشت که خوشبختانه با تصویب این آیین نامه برطرف شد.

دیمه ور عنوان کرد: عدالت آموزشی نیز از موضوعاتی است که با جدیت در حال پیگیری است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار