معاون سیاسی، اجتماعی استاندار: در همایش ملی آموزش ابتدایی و تجلیل از نخستین وزیر آموزش و پرورش کشور دردوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل اینکه چهره ای کشوری و ملی است، باید همه دستگاه‌ها پای کار باشند/ اگر بخش‌ها همراهی و کمک نکنند نتیجه ضعیفی دریافت می‌شود
کد خبر: ۱۵۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۰ 24 December 2015

معاون میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی از ثبت خانه دکتر شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران و اولین وزیر آموزش و پرورش کشور در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش تابناک، علی شریعتی منش گفت: خانه دکتر شکوهی در زادگاهش، شهرستان خوسف واقع است و دارای ویژگی های معماری، فرهنگی و سنتی ارزشمندی است که به همین دلیل در فهرست آثار ملی کشور ثبت می گردد.

وی ادامه داد: این بنای زیبا که یک خانه باغ تاریخی است دارای فضاهای تابستان نشین مشرف به باغی زیبا و زمستان نشین آفتاب گیر است. از دیگر بخش های آن می توان به یک ایوان با پوشش تاق و تویزه، سردر ورودی و هشتی اشاره کرد که با کاهگل و گچ اندود شده است.

معاون میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی یادآور شد: دکتر غلامحسين شكوهي شخصیت برجسته و فرهنگی کشور که از ایشان به عنوان پدر علم تعلیم و تربیت ایران یاد می شود در سال 1305 ه.ش در خوسف، از توابع بيرجند زاده شد.

دکتر شکوهی، تحصیلات متوسطه را در زادگاه خویش به پایان رسانید و بعد از مدتی به دریافت درجه ی لیسانس از دانشکده ی ادبیات دانشگاه تهران نایل آمد. در آذر ماه 1336 ه.ش در رديف دانشجويان رتبه اول براي ادامه تحصيل به خارج از كشور اعزام شد و در اسفند 1342 ه.ش پس از دريافت ليسانس تعليم و تربيت و گواهينامه ي تخصصي راهنمايي حرفه اي و دكتراي علوم تربيتي از دانشگاه ژنو، به ايران بازگشت. وی اولین وزیر آموزش و پرورش کشور در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

تجلیل از پدر علم تعلیم و تربیت ایران در خراسان جنوبی

برگزاری همایش آموزش ابتدائی کشور در 5و 6 دی ماه امسال از رویدادهای  فرهنگی بی سابقه در استان خراسان جنوبی است که با حضور 600 چهره علمی فرهنگی و وزرای آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و معاون سازمان برنامه بودجه در سالن دانشگاه پیام نور بیرجند با تجلیل از دکتر شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران برگزار می شود.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی در شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه لازم است تمامی دستگاه‌ها  و مدیران  در برگزاری همایش ملی آموزش ابتدایی و تجلیل از پدر علم تعلیم و تربیت  همکاری داشته باشند  گفت: برگزاری همایش‌های ملی به میزبانی خراسان جنوبی زمینه را برای معرفی استان در زمینه‌های مختلف فراهم می‌کند.

حسینی با بیان اینکه مسائل و مباحث فرهنگی مهمتر از مباحث اقتصادی است اظهار کرد: دراقتصاد گاهی یک فرد می تواند تأثیرگذار باشد اما در کار فرهنگی چون تمام جامعه تأثیرگذار هستند باید همه دستگاه ها و مردم به مسائل فرهنگی بیشتر توجه نمایند.

وی با بیان اینکه بخش فرهنگی حضور و اراده ای دسته جمعی را می‌طلبد، گفت: اگر بخش‌ها همراهی و کمک نکنند نتیجه ضعیفی دریافت می‌شود و انتظاری که در این بخش داریم این است که سرفصل‌های مباحث با حساسیت بیشتری دنبال شود.

حسینی با بیان اینکه بخش فرهنگی باید با مشارکت گسترده ای همراه باشد، افزود: برای سطح بندی اقدامات یک نقصی داریم  و در همایش ملی آموزش ابتدایی و تجلیل از نخستین وزیر آموزش و پرورش کشور به دلیل اینکه چهره ای کشوری و ملی است و همایش برای نخستین بار برگزار می‌شود، باید همه دستگاه‌ها پای کار باشند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از زمان استان شدنش چند سالی بیشتر نمی‌گذرد، اظهار کرد:  برگزاری جلسات و همایش‌های ملی در شناساندن استان خراسان جنوبی به کشور کمک زیادی می‌کند و استان سرمایه‌های زیاد و چهره‌های شاخصی مانند شکوهی دارد که برای پاسداشت این چهره‌ها باید اقدام کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با بیان اینکه در برگزاری همایش‌های ملی که منجر به شناساندن استان خراسان جنوبی می‌شود، باید قوی عمل کنیم، گفت: اگر در بخش شناسایی استان ضعیف عمل کنیم، فرصت را از دست می‌دهیم.

وی بزرگان و مشاهیر و مفاخر استان را سرمایه های عظیم فرهنگی استان دانست و افزود: برای برگزاری بزرگداشت مفاخر باید بیشتر از این کار شود.

معاون سیاسی اجتماعی به بزرگداشت شیخ  محمد هادی هادوی نیز اشاره کرد و افزود:  جا داشت این گونه همایش ها با وسعت بیشتر و قوی تر برگزار شود

حسینی افزود: انتظار داریم در برگزاری همایش پیش رو دانشجویان هم کمک کنند و همه دستگاه‌ها و روحانیت که همیشه در تمامی صحنه‌ها حضور داشتند اینجا هم همکاری کنند زیرا روحانیت جایگاه عظیمی در بخش فرهنگی دارد.

وی با بیان اینکه مسائل فرهنگی نیازمند اراده جمعی می خواهد  افزود:  انتظار این است که همه دستگاه های تأثیر گذار در همه بخش ها کمک کنند و با همتی مضاعف و با حساسیتی بالاتر برخورد کنند.

حضور دو وزیردرهمایش آموزش ابتدائی

به گزارش تابناک، لامعی مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در ابتداء با اشاره به مصوبات جلسه گذشته این شورا اظهار کرد: از مصوبات جلسه قبل، برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره خیران مدرسهسازان نیکاندیش بود که با این پرسش که آیا این جشنواره در استان یا در تهران برگزار شود؟ نتیجه این شد که طبق تصمیمات اتخاذ شده قرار است این جشنواره در تهران برگزار شود تا از ظرفیت‌های هم استانی‌ هم در پایتخت استفاده کنیم. برای برگزاری این جشنواره برخی از اقدامات انجام و برخی در دست اقدام است.

وی با اشاره به طرح سباح برای دانشآموزان پایه سوم ابتدایی گفت: در این زمینه برخی از دستگاه‌ها قول همکاری داده‌اند.

لامعی با بیان اینکه خراسان جنوبی میزبان سوگواره ملی شعر عاشورایی بوده است، یادآور شد: این جشنواره به خوبی در استان برگزار شد ولی با توجه به اینکه در سطح استان 20 اداره‌کل با هدف کار فرهنگی تلاش می‌کنند، متاسفانه خیلی ها در این جشنواره حضور چشمگیری نداشتند.

به گفته وی در این جشنواره مصوب شد تا دبیرخانه دائمی سوگواره ملی شعر عاشورایی در خراسان جنوبی ایجاد شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه با بیان اینکه  استان خراسان جنوبی برای نخسیتن بار میزبان همایش آموزش ابتدائی کشور است، افزود: یکی از رویکردهای این همایش تجلیل از پدر تعلیم و تربیت دکتر شکوهی است که اولین وزیر آموزش و پرورش کشور از استان خراسان جنوبی بوده است.

 لامعی با بیان اینکه  تاکنون یکهزار و ۷۳۵ مقاله به دبیرخانه همایش ملی آموزش ابتدایی در بیرجند ارسال و مورد داوری قرار گرفته است عنوان کرد: از این تعداد ۲۶۹ مورد پوستر بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اظهار امیدواری کرد: یافته های این همایش در نظام تعلیم و تربیت کاربردی شود و دانش آموزان از نتایج آن بهره مند شوند.

 وی با بیان اینکه همایش ملی ابتدایی ۵ و ۶ دی ماه در سالن اجلاس دانشگاه پیام نور بیرجند با حضور چهره های علمی و دکتر فانی ‌وزیر آموزش و پرورش، دکتر فرهادی وزیر آموزش عالی، معاون سازمان برنامه ریزی و تنی چند از پیشکسوتان برگزار می شود، یادآور شد: ۶۰۰ چهره علمی از سراسر کشور در این همایش ویژه شرکت خواهند کرد.

لامعی با اشاره به اینکه دستاوردهای دانش آموزان سطح استان در قالب نمایشگاهی به معرض دید عموم در می آید، گفت: می توان از طریق این همایش توانمندی ها و ظرفیت های استان را معرفی کرد.

ارسال بیش از 700 مقاله به همایش آموزش ابتدائی

حسینی معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان  نیز در این جلسه گفت: همایش ملی آموزش ابتدایی با پیش‌فرض تجلیل از دکتر غلامحسین شکوهی در اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شد و اوایل هفته آینده این همایش در سالن دانشگاه پیام نوربا حضور مهمانان کشور و چهره های علمی فرهنگی برگزار می شود.

وی بابیان‌اینکه ساختار آینده‌سازان کشور در دوره ابتدایی شکل می‌گیرد افزود: تلاش داریم با معرفی دکتر شکوهی، الگویی مناسب به نوجوانان و جوانان معرفی کنیم تا در سرتاسر زندگی، از این الگو سرمشق بگیرند.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه هزار و 735 مقاله به همایش ارسال شده است که از این بین 500 مقاله پذیرفته خواهد شد، اظهار کرد: معرفی خراسان‌جنوبی به پژوهشگرانی که در استان حضور پیدا می‌کنند ، برگزاری نمایشگاه توانمندی ها و برگزاری شب شعر در خوسف از اقدامات متاثر از این همایش خواهد بود.

وی با بیان  اینکه با همکاری اداره کل ثبت احوال استان همزمان با برگزاری همایش ملی آموزش ابتدایی ایران از سند هویتی دکتر شکوهی رونمایی می‌شود، گفت: همچنین با همت میراث فرهنگی زمینه بازسازی خانه پدری دکتر شکوهی در خوسف صورت گرفته است.

نامگذاری یک از میدان های شهر بیرجند بنام دکتر شکوهی

دکتر مدیح شهردار بیرجند در این جلسه گفت: از همه اقداماتی که برای برگزاری همایش قول داده بودیم،  قسمتی انجام شده و مابقی نیز به سر انجام خواهد رسید.

وی افزود: در شورای شهر بیرجند موضوع نام‌گذاری خیابان و میدانی به نام دکتر شکوهی بررسی شد که میدانی نزدیک به میدان شهید آوینی  که تازه ساخته شده به نام دکتر شکوهی نام‌گذاری خواهد شد.

 12 پژوهش سرا در استان فعالیت علمی پژوهشی دارند

میرزایی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان  نیز با بیان اینکه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به عنوان واحد سازمانی در آموزش و پرورش دارای شرح وظایفی مشخص است اظهار کر: 12 پژوهش‌سرا در 12 شهرستان خراسان‌جنوبی دایر شده است تا دانش‌آموزان از توانمندی‌های این پژوهش‌سراها در پاسخ به سؤالاتشان به صورت عملی بهره گیرند.

وی  بابیان‌اینکه شورای آموزش و پرورش استان مسوولیت هماهنگی و حمایت از پژوهش سراها را عهده دارد، به شرح وظایف و کاربری پژوهش‌سراها پرداخت.

حضور 28 استان کشور در جشنواره شعر عاشورائی

موسوی‌نژاد معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان در این جلسه گفت: اولین همایش شعر عاشورایی کشور با حضور خوب دانش آموزان و فرهنگیان 28 استان کشور در خراسان‌جنوبی برگزار شد.

وی افزود: بیشتری آثار از استان‌های خراسان‌جنوبی، اصفهان، فارس و خراسان‌رضوی بود.

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان اظهار کرد: برنامه‌های متنوعی ازجمله برگزاری کارگاه شعر، زیارت و حضور در مقبره ابن‌حسام خوسفی و برنامه فرهنگی در سطح شهر انجام شد.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه با همکاری وزارت آموزش و پرورش، بخش قابل توجهی از هزینه‌های همایش شعر عاشورایی پرداخت شد، گفت: وزارت آموزش و پروش از ادارات آموزش و پرورش استان‌ها، سهم آموزش و پرورش را از محل فرهنگ و هنر استان طلب کرده است اما تا این لحظه نتوانستیم این سهم را برای کارهای فرهنگی و پرورشی دریافت کنیم.

موسوی‌نژاد با بیان‌ اینکه چند استان کمک های فرهنگی را پیگیری می کنند اما ما هنوز در آموزش وپرورش استان نتوانسته ایم سهم اعتبارات فرهنگی هنری را جذب کنیم  خواهان اختصاص اعتبارات فرهنگی هنری به آموزش و پرورش شد.

به گفته وی  خراسان جنوبی در سال های آتی میزبان این جشنواره خواهد بود و تلاش بر این است که  نقایص را این جشنواره بوده برطرف کنیم و شاهد شرکت کنندگان بیشتری از سراسر کشور باشیم  از اقوام متفاوت با شرکت بیشتر و گسترده تر حضور بیشتر داشت باشیم.

محمدی رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان نیز در این جلسه با گزارشی از وضعیت آموزش و پرورش استثنائی استان، خواستار حضور گسترده نهادهای مرتبط در همایش بیرجند شد. / گزارش از: کاظمی فرد
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار