رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با یادآوری اینکه عده‌ای در گذشته به صادرات خاک و فروش آن مبادرت می‌ورزیدند، گفت: بعد از آنکه قانون هم گذاشتیم دیدیم که به اسم فعالیت معادن، خاک کشور را خارج می‌کنند؛ در این خصوص برخی وزارتخانه‌ها دست به یکی می‌کنند.
کد خبر: ۱۵۰۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴ 23 December 2015
عباس رجایی روز چهارشنبه در همایش سال جهانی خاک در سازمان محیط زیست به بحث صادرات خاک اشاره کرد و یادآور شد: در گذشته یکی از کشورهای همسایه ما با همکاری سفیر خاک را به آن کشور می‌بردند و ادعای اصلاح خاک آن کشور را داشتند.

وی ادامه داد: در کشور خودمان برای 15 میلیون هکتار برنامه کشاورزی نداریم و بعد همین خاک را با استفاده از ابزارهای سیاسی و غیره به کشورهای دیگر می‌بریم تا خاک آنان را اصلاح کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما به سبب همین مشکلات قانونی را تصویب کردیم که فروش خاک ممنوع شود اما شاهد بودیم که این کار به گونه‌ای دیگر نیز انجام گرفت.

رجایی خاطرنشان کرد: بنده شاهد بوده‌ام که خاک به طریق دیگر و با عنوان آهن پلاسری صادر می‌شود؛ به اسم خروجی معادن، خاک را صادر کرده‌اند؛ یعنی در محدوده 20 هکتاری روی خاک را جمع کرده‌اند و به نام معدن آن را خارج کرده‌اند.

وی اضافه کرد: متأسفانه این رفتارها را خود ما انجام می‌دهیم در این خصوص برخی وزارتخانه‌ها دست به یکی می‌کنند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس به موضوع پرداختن به کشاورزی نیز پرداخت و افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم باید در این کشور کشاورزی انجام دهیم؛ مدعیانی که می‌گویند نباید کشاورزی شود مؤمن به انقلاب نیستند.

رجایی تصریح کرد: به طور حتم با تکنولوژی‌های نوین و بومی می‌توانیم امنیت غذایی را در کشور به وجود آوریم.

وی اضافه کرد: باید اهمیت خاک و آب را برای مردم تشریح کنیم و آنان بدانند که اگر به خاک، آب و محیط زیست ضربه بزنند گناه کرده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مجلس اهتمام ویژه‌ای به بحث آب و خاک داشته‌ایم و 6 قانون مد نظر قرار دارد.

رجایی ادامه داد: قانون اراضی زراعی، هوای پاک، قانون ارزیابی زیست محیطی، حفاظت از تالاب‌ها و قانون خاک از جمله برنامه‌های ماست.

وی اضافه کرد: مجریان قانون نیز باید به خوبی قوانین تصویب شده را اجرایی کنند و امیدواریم حساسیت پدیده آمده مورد لحاظ مسئولان و مردم واقع شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار