وجود ۲۵۰هواپیما در ناوگان هوایی کشور که تنها ۱۵۰ فروند آن پرواز می‌کند و لزوم نوسازی این ناوگان با میانگین سنی ۲۲سال، یکی از دلایل حمایت وزیر راه و شهرسازی از آزادسازی نرخ بلیت است.او معتقد است تا وقتی آزادسازی قیمت بلیت انجام نشود، نمی‌توان از بنگاه‌ها انتظار نوسازی ناوگان داشت.
کد خبر: ۱۴۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴ 15 December 2015
وجود ۲۵۰هواپیما در ناوگان هوایی کشور که تنها ۱۵۰ فروند آن پرواز می‌کند و لزوم نوسازی این ناوگان با میانگین سنی ۲۲سال، یکی از دلایل حمایت وزیر راه و شهرسازی از آزادسازی نرخ بلیت است.

او معتقد است تا وقتی آزادسازی قیمت بلیت انجام نشود، نمی‌توان از بنگاه‌ها انتظار نوسازی ناوگان داشت. به گفته او، ایران‌ایر که سالانه ۱۷۰میلیارد تومان ضرر می‌کند، از این وضعیت مستثنا نیست و اگر قرار است هما مشمول خصوصی‌سازی شود، باید ساختار و سرمایه آن تغییر کند. این چکیده‌ای از مهم‌ترین سخنان وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان مردم در خانه ملت بود. 
عباس آخوندی در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ۲پیشنهاد راهگشا برای تحقق اقتصاد مقاومتی را در قالب لایجه بودجه ۹۵ تشریح کرد. او با اشاره به تدوین لایحه بودجه سال ۹۵ و لایحه برنامه ششم توسعه گفت: شیوه مدیریت در حوزه حمل‌ونقل ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای ایجاب می‌کند که برای توسعه ملی بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی تدابیر لازم درنظر گرفته شود. 
او با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی اعلام کردند که این سیاست‌ها یک مدل و نظام جدید برای مدیریت اقتصاد ملی است، ادامه داد: براساس سخنان ایشان نباید تنها متکی به درآمد نفت بود. همچنین برای توجه به اقتصاد ملی باید به سمت استفاده از کل ظرفیت اقتصاد کشور رفت نه آنکه تنها به ظرفیت اعتبارات دولتی محدود شد. آخوندی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی بزرگی در دست اقدام هستند که هزینه استفاده از حمل‌ونقل را مصرف‌کننده نهایی باید پرداخت کند، افزود: ۸هزار میلیارد تومان اعتبار در سال برای راهداری راه‌های کشور نیاز است و باید مدلی را دنبال کرد که این هزینه به مصرف‌کننده نهایی منتقل شود.

 


توافق برای ساخت ۱۵۰۰کیلومتر آزادراه
آنطور که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید، ۱۰ کریدور حمل‌ونقلی در کشور تعریف شده که برای تکمیل کریدورهای نوع یک، بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز و تامین این رقم از محل بودجه دولتی غیرممکن است. او ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در گام نخست، در سال جاری بحث مشارکت‌ها را به طور جدی پیگیری کرده و توانسته برای ساخت ۱۵۰۰کیلومتر آزادراه به توافق برسد. اکنون ۲هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که توافق یادشده، ۷۰درصد کل آزادراه‌های موجود کشور را شامل می‌شود. وی با اشاره به تلاش وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از ظرفیت مالی بند«ق» تبصره ۲ لایحه بودجه یادآور شد: بر اساس این قانون بنا داریم ۶۵ هزار دستگاه کامیون با عمر بالای ۳۵سال را نوسازی کنیم. در این زمینه موافقتنامه میان سازنده و وزارت نفت امضا و مصوبات لازم نیز از شورای اقتصاد دریافت شده است و در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد. 
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین اسناد خزانه را فعال کرده‌ایم. ۲هزار میلیارد تومان اسناد خزانه عملیاتی شد و برای هزار میلیارد تومان اسناد خزانه دیگر نیز به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست داده‌ایم که اگر بتوانیم مجوز لازم را بگیریم ۸۰درصد مطالبات پیمانکاران در سال جاری تسویه می‌شود. به گفته او، تاکنون برای ۳۵۰۰میلیارد تومان از طرف پیمانکاران صورت وضعیت به ذیحسابی ارائه و رسیدگی‌های لازم انجام شده و اگر ۳هزار میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر شود، بار بزرگی از بدهی‌های وزارتخانه سبک خواهد شد. آخوندی با اشاره به تلاش وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از بند «و» تبصره ۵ قانون بودجه ۹۴ اضافه کرد: نخستین قرارداد به مبلغ ۴۰۰میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار با هدف استفاده از صندوق توسعه ملی امضا و در هیات وزیران تصویب شد.

 


نوسازی بدون آزادسازی بی‌معنی است
آنطور که آخوندی تاکید می‌کند، احداث پایانه ایران‌شهر فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با تکیه بر تسهیلات صندوق توسعه ملی در حوزه هوایی خواهد بود. او با بیان اینکه در توسعه فرودگاه‌ها به سمت استفاده از روش‌های سرمایه‌گذاری BOT و BLT رفتیم، ادامه داد: اقدامات خوبی در این زمینه برای فرودگاه امام و مشهد انجام شده و برای فرودگاه‌های شیراز، اهواز، اصفهان نیز این مدل‌ها پیگیری می‌شود. وی با بیان اینکه نوسازی سیستم راداری کشور با اعتبار ۲۵۰میلیون دلار در دستور کار قرار دارد، گفت: از سال۸۳ تاکنون سرمایه‌گذاری موثری در سیستم ناوبری کشور نداشته‌ایم. 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نوسازی ناوگان هواپیمایی بدون آزادسازی قیمت بلیت بی‌معنی است، اضافه کرد: در حال حاضر ۲۵۰ هواپیما داریم که تنها ۱۵۰ فروند آن پرواز می‌کند. میانگین سنی ناوگان هوایی کشور ۲۲ سال است، یعنی در کمتر از ۱۰سال آینده نه تنها باید تمام این ناوگان جایگزین شود بلکه کسری تعداد ناوگان را نیز باید جبران کرد که با توجه به جمعیت ایران نیاز به ۵۰۰ هواپیما داریم که سرمایه ۵۰میلیارد دلاری را می‌طلبد. آخوندی به نوسازی ۳مرحله‌ای ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و افزود: تا وقتی آزادسازی قیمت بلیت انجام نشود، نمی‌توان از بنگاه‌ها انتظار نوسازی ناوگان داشت. گام دوم نوسازی بنگاه‌های هوایی است. در یک ماه آینده رقمی به عنوان کمیته کفایت سرمایه برای فعالیت شرکت‌های هوایی اعلام می‌شود. گام سوم کمک به خرید هواپیما است. هم‌اکنون شرکت‌های موجود هواپیمایی اگر بخواهند از تسهیلات صندوق توسعه بانک‌های داخلی یا بانک‌های خارجی استفاده کنند، باید صورت‌وضعیت مالی ارائه دهند که به آنها گفته می‌شود به این صورت‌وضعیت مالی نمی‌توان تسهیلات داد. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موافق خصوصی‌سازی ایران‌ایر هستم، افزود: بنگاهی که سالانه ۱۷۰میلیارد تومان ضرر می‌دهد را کسی خریداری نمی‌کند. بنابراین برای خصوصی‌سازی هما باید در گام نخست، نوسازی ساختار، در گام دوم افزایش سرمایه و در گام سوم، تامین ناوگان انجام شود. او افزود: با ایرباس برای تامین ۱۴۰ هواپیما توافق کردیم تا وارد ناوگان شرکت هما شود.

 


لزوم راه‌اندازی راه‌آهن حومه‌ای در کلانشهرها
روزانه در مسیر تهران-کرج ۱۱۴هزار وسیله نقلیه و در مسیر تهران-قم ۴۲هزار خودرو تردد می‌کند که این حجم از مسافرت‌ها باید به ریل منتقل شود. آخوندی با بیان این مطلب افزود: همین حجم از مسافرت‌های روزانه در مسیر ورامین، گرمسار و سمنان وجود دارد و برای همین، بحث راه‌آهن حومه مطرح می‌شود. او با بیان اینکه همه کلانشهرهای کشور نیاز به راه‌اندازی نظام راه‌آهن حومه‌ای دارند، ادامه داد: مترو به هیچ عنوان نمی‌تواند نقش راه‌آهن حومه‌ای را ایفا کند و بر همین اساس شرکت راه‌آهن ۴خطه‌سازی خط آهن تهران-کرج، ۲ خطه‌سازی کرج-قزوین و ۴خطه‌سازی تهران-گرمسار را در برنامه دارد.

 


راه‌اندازی صندوق توسعه حمل‌ونقل
تبدیل بانک مسکن از یک بانک تخصصی به بانک توسعه‌ای محور بخش دیگری از سخنان آخوندی در این دیدار بود. وی گفت: با این کار، بانک مسکن می‌تواند ماموریت‌های توسعه‌ای که در قوانین مختلف برای تشویق حوزه مسکن و بهسازی بافت‌های فرسوده آمده، اعم از صندوق‌های پس‌انداز منطقه‌ای و اوراق بهادار مربوط به حوزه مسکن را اجرایی کند. وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: نخستین کاری که در حوزه بانک مسکن تعقیب می‌کنیم صندوق پس‌انداز یکم است که هم‌اکنون ۲۵هزار نفر بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در ۱۵۰روز گذشته برای استفاده از تسهیلات این صندوق سپرده‌گذاری کردند که تسهیلات آن از ابتدای سال آینده وارد بازار مسکن می‌شود. 
وی افزود: ۲پیشنهاد را در قالب لایحه بودجه سال ۹۵ مطرح کردیم؛ نخست آنکه به دولت اجازه می‌دهد اساسنامه بانک مسکن تبدیل به اساسنامه بانک توسعه‌ای شود و بر این اساس وزارت راه و شهرسازی می‌تواند از محل دارایی‌های خود، ۵هزار میلیارد تومان به سرمایه‌های بانک مسکن اضافه کند. بنابراین بانک مسکن بعد از این کار می‌تواند تا۶۰هزار میلیارد تومان علاوه بر مبلغ گذشته تسهیلات بدهد. همچنین این کار موجب می‌شود دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی که بازارپذیر نیست، از طریق وکالت به بانک مسکن به دارایی‌های بازارپذیر تبدیل شود. بر همین اساس درخواست کردیم بانک مسکن در چنین قالبی تا ۵میلیارد دلار اجازه صدور اوراق در حوزه زیرساخت مسکن و حمل‌ونقل داشته باشد. 
به گفته وزیر راه و شهرسازی، تبصره دیگری که در قالب لایحه بودجه سال۹۵ تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود راه‌اندازی صندوق توسعه حمل‌ونقل با سرمایه ۲۰هزار میلیارد تومان، از محل دارایی‌های سازمان‌های تابع وزارت راه و شهرسازی است. وظیفه این صندوق این است که در حوزه ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی با بخش خصوصی شریک شود و پروژه‌های مختلف در حوزه تامین ناوگان و زیرساخت را انجام دهد.

منبع: سایت صمت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار