رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای واحدهای صنعتی آلاینده از شهر شیراز گفت: انتقال کارخانه سیمان قطعی است اما موانعی فراروی انتقال کارخانه روغن نباتی وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴ 28 November 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:علی همتی گفت: ساخت و ساز کارخانه جایگزین سیمان در شهرستان خرامه حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و جلسه هایی نیز برای رفع حل مشکل تامین گاز طبیعی این کارخانه صورت گرفته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس پیش از این 14 مهرماه 94 با اشاره به مشکلات زیست محیطی کارخانه سیمان گفت: این کارخانه باید از شیراز برود و البته مقدمات انتقال این کارخانه به شهرستان خرامه فراهم شده و باید سریعتر عملیاتی شود.

همتی در چهارمین سمینار دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه در کارآفرینی و توسعه استان در شیراز افزود: برخی واحدهای صنعتی استان با توجه به دوری از فناوری بروز و مشکلات تحریم ها با مشکلات زیست محیطی روبرو هستند که اشکال درستی است و باید در مسیر رفع آنها کوشید.

کارخانه سیمان شیراز در سال 1334 در غرب این شهر و در جاده ورودی از استان بوشهر افتتاح شد.

تقریبا نزدیک به 20 سال است که موضوع انتقال این کارخانه مطرح شده و در سال های اخیر وعده انتقال آن به خرامه داده شده است.

پیچیدگی انتقال کارخانه روغن نباتی از شیراز

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس درباره کارخانه روغن نباتی فعال در شیراز گفت: در سال های قبل در این کارخانه روغن کشی صورت می گرفت اما هم اینک روغن تصفیه نشده و خام در این کارخانه تصفیه می شود که آلایندگی کارخانه را کاهش داده است اما همچنان ساکنان مناطق همجوار از ادامه فعالیت این کارخانه ناراضی هستند.

همتی گفت: سهامداران این کارخانه به نقدینگی در حدود دو هزار و 500 میلیارد ریال نیاز دارند تا بتوانند این کارخانه را به خارج از حریم شهر شیراز منتقل کنند.

وی ادامه داد: زمین مورد نظر برای جابجایی این کارخانه نیز مشخص شده است اما با این وجود تنگناهای مالی فراروی فرایند انتقال این واحد صنعتی از شهر شیراز است.

شش دهه قبل که سازه های کارخانه روغن نباتی نرگس در نزدیکی آرامگاه حافظ برافراشته می شد، شاید کمتر کسی فکر می کرد که توسعه شتابان شیراز، این کارخانه را در محاصره اماکن مسکونی قرار دهد.

کمتر از ده سال بعد از بنا نهادن این واحد صنعتی، سازه های دانشکده ادبیات در مجاورت
حافظیه برافراشته شد و نخستین نجواها درباره بوی نامطبوع کارخانه روغن نباتی و آلایندگی آن با ساخت و سازها در این منطقه به گوش می رسید.

سال ها بعد و با تصویب قانون شهرداری ها و بر اساس بند 20 ماده 55 آن، این قانون مقرر می کرد که همه صنایع آلاینده درون شهر باید به خارج از شهر منتقل شوند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست فارس چهارم شهریور93 در این باره گفته بود: برخی می گویند کارخانه روغن نباتی شیراز فقط به سبب بوی نامطبوع، آزاردهنده است و نیازی به خروج آن از شهر نیست اما بر اساس آزمایش ها و پایش های انجام شده کارخانه روغن نباتی شیراز کاملا آلاینده است.

محمدرضا هاجری رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز نیز هشتم اردیبهشت 93 هشدار داد: با وجود مصوبه شورای تأمین و حکم دستگاه قضایی، روغن نباتی نرگس هنوز از شیراز انتقال نیافته است و این کانون خطر هر لحظه می تواند فاجعه ساز شود.

رضا محمدیان رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز روزهای پایانی آذرماه 93 از این کارخانه به عنوان یک بمب هیدروژنی در مرکز شهر یاد کرد و گفت: با وجود تلاش های
شهرداری و دادستان شیراز حدود یک سال از تعهد پنج ساله شرکت روغن نباتی برای ساخت کارخانه جدید و انتقال به خارج از محدوده شهر و تخلیه محل فعلی گذشته است و به جز خرید زمین و انجام امور اولیه اقدامی برای این کار صورت نگرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس هم در این باره گفته است: وجود کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در نقطه کنونی آن یک تهدید هم برای شهروندان و هم برای محیط زیست و سلامت جامعه است.

حسن فیاض پور افزود: متاسفانه با وجود خطرناک بودن تجهیزاتی که در این کارخانه قرار دارد از جمله مخزن آمونیاک، سامانه ایمنی و مهارحریق کارخانه بسیار ضعیف است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار