مجموعه کاریکلماتور «هر شب با خیالت برو بیایی دارم» در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد.
کد خبر: ۱۱۶۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۹ 16 May 2024

به گزارش تابناک رضوی، مجموعه کاریکلماتور«هرشب با خیالت برو بیایی دارم» ؛ به نویسندگی «محبوبه بوری» و همزمان با روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در هفتمین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ؛ توسط انتشارات ناران رونمایی شد. این مجموعه کاریکلماتور دومین مجموعه کاریکلماتوری است که از این نویسنده مشهدی منتشر می‌شود .

محبوبه بوری در سال گذشته نیز با همین سبک کتاب «نبودنت بودنم را بلعید »را نوشت؛ که مورد استقبال نیز قرار گرفت.

در ابتدای مراسم «علیرضا بهرهی»؛ پدر شعر پریسکه ضمن تبریک انتشار این کتاب و به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی گفت: برخی از بزرگان ادبیات و محققان معتقدند که در داستان رستم و سهراب؛ فرزند کشی رستم را به این دلیل وارد شاهنامه کرده‌اند که از قداست رستم کاسته شود.

به گفته وی فردوسی خداوندگار شعر کوششی است و در سرایش و تنظیم شاهنامه به مرحله‌ای رسیده است که در مواردی شعر کوششی را قوی‌تر از شعر جوششی کرده است.

دکتر بهرهی در ادامه افزود فردوسی بزرگ؛ در ساختار ادبیات فارسی انقلاب بزرگی را با عنوان حفظ واژگانی که در شرف نابود شدن بود ؛ ایجاد کرد. او در زمینه کاریکلماتور نیز گفت :کاریکلماتور نوعی از شوخ طبعی است .

به اعتقاد وی کاریکلماتور ؛ جملات کوتاهی است که گاهی به جمله قصار می‌ماند ؛گاهی به شعر پهلو می‌زند و شاید بتواند تبدیل به ضرب المثل شود.به گفته او این گونه ادبی را زنده یاد پرویز شاپور بنیان نهاد و عنوان کاریکلماتور را شاملو از سرهم کردن کاریکاتور و کلمات بر آن گذاشت.‌

پدر شعر پریسکه ضمن اشاره به اینکه دهه اخیر قوی‌ترین و پررنگ‌ترین دوران گرایش به کاریکلماتور است در خصوص کتاب« هر شب با خیالت برو بیایی دارم» گفت: قلم کتاب کاملاً زنانه است و مهربانی و ادب خاصی که در این قلم نهفته است ؛انسان را به این فکر می‌اندازد که گویی آموزگاری قصد راهنمایی کودکانی را دارد که از جنس نور و آیینه هستند؛ او ادامه داد نویسنده دراین کتاب براحتی صحبت می‌کند و از تکلفهای زبانی فاصله گرفته است .

در ادامه مراسم «حمیدرضا شکارسری »شاعر ؛پژوهشگر ؛ نویسنده و منتقد ادبی گفت: این کتاب نوعی پاسخ به نیازهای ادبی و فرهنگی روزگار ماست. بی‌شک بشر در روزگاری به سر می‌برد که بلند سرایی در آثار ادبی و حتی در انواع دیگر هنرها؛ جای خود را به اختصار داده است. به گفته او هنر امروز به سمت مینیمال حرکت می‌کند.

وی ادامه داد قصد مخاطب امروز این است که به سرعت با اثر هنری روبرو شده؛ پیام را دریافت کند ؛ لذت لازم را ببرد و به سراغ زندگی‌اش برود که به اعتقاد او رمان و فیلم‌های سینمایی بلند این اجازه را به مخاطب نمی‌دهد ؛ در نتیجه کوتاه نویسی و انتشار آثاری نظیر آن پاسخگوی نیازهای مخاطب امروز است .

وی با استناد به کتاب «سهراب بیدل و سبک هندی» اثر مرحوم
«حسن حسینی»؛ گفت :تاثیری که جمله بر تشکیل کاریکلماتور دارد خیلی بیشتر از کلمه است و به نظر وی کاریجملاتور؛بهتر نقش این گونه ادبی را بیان میکند.

پس از آن از «اصغر رضایی گماری »نویسنده ؛شاعر و کاریکلماتوریست گفت: نکته مهم در این کتاب نگاهی نو و تازه به کلمات و سوژه‌های اجتماعی و رسیدن به هدف اصلی قالب کاریکلماتور است که با توجه به اینکه نویسنده روانشناس است به خوبی توانسته است از عهده این مهم برآید .

وی گفت با وجودی که محبوبه بوری سالیان سال است که در حرفه مقدس نویسندگی قلم می‌زند ولی هیچ گونه ادعایی ندارد و به نظر من همین موضوع بر جذابیت کاریکلماتورهای وی می‌افزاید .

در پایان نویسنده کتاب «هر شب با خیالت برو بیایی دارم» گفت: بی‌گمان انتشار کتاب «کودتا با لبخند»که مجموعه کاریکلماتورهای بیش ازهشتاد نفر از کاریکلماتوریست‌های کشور بوده است سبب شد که کاریکلماتور دوران رکود خود را پشت سر بگذارد و شکوفا شود ؛ طوری که هم اکنون شاهد انتشار مجموعه کاریکلماتورهای بسیار خوبی در دو سال اخیر هستیم.

در پایان با حضور جمعی از پریسکه سرایان و کاریکلماتوریست‌ها و فعالان فرهنگی از کتاب مذکور رونمایی شد.
این جلسه با کاریکماتور خوانی بوری از کاریکلماتورهای کتاب به پایان رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار