رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بویراحمد گفت: نمدمالی از رشته‌های منسوخ شده در استان بوده که با برپایی کارگاه‌های صنایع دستی احیا شده است.
کد خبر: ۱۱۶۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶ 21 April 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، کاظم رحمانی گفت: تاکنون ۳۰ نفر از علاقه‌مندان به این رشته در شهرستان بویراحمد به عنوان قطب اصلی «نمدمالی» آموزش دیده اند.
وی بیان کرد: با وجود گذراندن دوره‌های آموزشی «نمدمالی»، اما تنها سه هنرمند ساکن شهرستان بویراحمد در این رشته در حال فعالیت هستند.
کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: رواج رشته صنایع ذستی «نمدمالی» افزون بر ایجاد درآمد برای هنرمندان با ایجاد کارگاه‌های ریسندگی و رنگرزی می‌تواند شمار زیادی شغل ایجاد کند.
بهروزی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های عشایر جنوب کشور محسوب می‌شود، تاکید کرد: بهبود درآمد عشایر از طریق فروش پشم برای تامین مواد اولیه «نمدمالی» از دیگرآثار رواج دوباره این دست ساخته سنتی است.
وی عنوان کرد: هم اکنون از سویی پشم تولیدی دامپروران عشایر کهگیلویه و بویراحمد با قیمت بسیار کمتر از ارزش واقعی توسط دلالان خریداری می‌شود و از سوی دیگر هنرمندان صنایع دستی استان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود از محصولات استان‌های دیگر استفاده می‌کنند که این امر باعث شده قیمت تمام شده محصولات تولیدی آنان بیشتر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار