گزارش تابناک گیلان همزمان با پایان دادن اردوکشی دلواپسان در جوار مجلس ؛
به گزارش تابناک گیلان، پس از قرائت متن برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) در هتل کوبورگ وین توسط "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه کشورمان و "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، طرفین ملزم شدند تا ظرف نزدیک به 3 ماه، چارچوب‌های نهایی اجرای متن توافق را مقرر و معین کنند.
کد خبر: ۱۰۵۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳ 04 October 2015

تابناک گیلان: 23 روز از تابستان امسال گذشته بود که نتیجه یک سال و 10 ماه از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی موسوم به گروه 5+1 با عنوان حقوقی "برجام" وارد دایره واژگان سیاسی ایرانیان شد. 


به گزارش تابناک گیلان، پس از قرائت متن برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) در هتل کوبورگ وین توسط "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه کشورمان و "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، طرفین ملزم شدند تا ظرف نزدیک به 3 ماه، چارچوب‌های نهایی اجرای متن توافق را مقرر و معین کنند.

پس از آن بود که مجلس شورای اسلامی با ورود به ماجرا، رسیدگی به متن برجام را در دستور کار خود قرار داد و در همین راستا، کمیسیونی تحت عنوان "کمیسیون ویژه برجام" با حضور 15 تن از نمایندگان خانه ملت تشکیل شد.


این کمیسیون، یک روز قبل از شروع تعطیلات تابستانی پارلمان، استارت کار خود را زد و در جلسات خود از تیم‌های سابق و کنونی مذاکره‌کننده هسته‌ای، "محمد نهاوندیان" رئیس دفتر رئیس‌جمهور و حتی "یوکیو آمانو" رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی دعوت به حضور کرد.

با همه این تفاسیر، قرار است که روز یکشنبه (12 مهرماه) گزارش این کمیسیون در صحن علنی مجلس قرائت شود و تأیید یا عدم تأیید متن برجام به رأی نمایندگان بهارستان برسد و شنیده‌ها حاکی است که کمیسیون نام‌برده با متن برجام به طور مشروط موافقت کرده و با تعیین چارچوب‌ها و خطوط قرمز لازمه، دست دولت را در اجرای آن باز گذاشته است.

اما مخالفان برجام، با این توافق مشروط هم مخالف هستند و همین رویکرد، آنها را از سه‌شنبه (7 مهرماه) به تحصن مقابل درب شماره یک مجلس کشانده است.



امروز؛ ششمین روز از تحصن موسوم به «تحصن غیرت» در مقابل مجلس برخلاف اعلام فرمانداری که این تحصن غیرقانونی بوده و مجوز لازم را برای ادامه ندارد، همچنان در حال برگزاری است.

از ساعت 4 بامداد نیروهای ضد شورش و یگان‌های ویژه تمامی خیابان‌های منتهی به میدان بهارستان را بسته‌اند تا گروه‌های دیگر به این میدان وارد نشوند.



امروز نمایندگانی دیگر از مجلس در جمع متحصنین حاضر شدند و نیروی انتظامی را خطاب قرار داده و از این جمع حمایت کردند. 

طبیب‌زاده نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر خطاب به فرمانده میدانی نیروی انتظامی حاضر در بهارستان گفت: به سردار ساجدی نیا سلام من را برسانید و بگویید اگر به متحصنین آسیبی برسد، نمایندگان هم به آنها اضافه می‌شوند.
 
لاله افتخاری و مسعود میرکاظمی از دیگر نمایندگان تهران، نیز صبح امروز در میان متحصنین قرار گرفتند.
 
این تحصن شش روزه دقایقی پیش با سخنرانی عمار عمارلو روحانی که به عنوان اولین معترض به برجام از قم به همراه خانواده خود در مقابل مجلس قرار گرفته بود، به پایان رسید اما در این مدت برخی مسئولان نیز در میان این جمع حاضر شده و سخنانی را ایراد کرده بودند.
 
حسینی الست رایزن فرهنگی سابق سفارت ایران در بلغارستان، حجت‌الاسلام رسایی، حجت‌الاسلام نبویان، حسین شریعتمداری، نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون برجام، آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی، حجت‌الاسلام حسینی نماینده قزوین، مهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیسه مجلس و عطاالله حکیمی نماینده رودبار و فرج الله سلحشور، کوشکی و ... در جمع معترضان حاضر شدند.

اما در خصوص همه وقایعی که در روزهای اخیر رخ داده،غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نکاتی را اظهار کرد.

هر اقدام غیرقانونی آغاز کننده فتنه در کشور است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی هم با اشاره به تجمع سه روزه معترضان به برجام مقابل قوه مقننه گفت: طبیعتا انتظار می رود هر حرکتی که انجام می شود در چارچوب قوانین کشور باشد، هیچ کس در هیچ رده ،هیچ جایگاه، هیچ لباس و هیچ صنفی نباید به خود اجازه دهد کاری را خلاف قانون انجام دهد.

لزوم رعایت خطوط قرمز و مصالح ملی در برجام

نماینده مردم رشت در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه احتمالا فردا گزارش کمیسیون برجام در صحن علنی قرائت می شود، ادامه داد: مجلس در بررسی برجام به دو فاکتور حتما توجه خواهد داشت. یکی اینکه خط های قرمزهایی که مقام معظم رهبری تبین و تعیین کردند حتما رعایت شود و موضوع دوم این است که علاوه بر خط قرمزها، باید بررسی کنیم منافع و مصالح کشور در چه مواردی است.

با فضاسازی نمی توان بر نماینده مردم اعمال نظر کرد

وی تاکید کرد: مجلس که نمی آید بر اساس فضای ایجادی و احساسی داخل خیابان تصمیم بگیرد. مجلس شورای اسلامی عصاره ملت و نخبگان کشور است حالا نمی دانم چرا بعضی ها تصور می کنند با فضاسازی ها می تواند بر وکلای مردم اعمال نظر کنند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت اظهار داشت: مجلس همه صداها را می شنود. اما فرمایشات، رهنمودها و خطوطی که مقام معظم رهبری تعیین کرده برای نمایندگان مجلس در اولویت است و سپس منافع ملی کشور مد نظر تصمیم‌گیری‌های وکلای مردم است. بنابراین بعضی ها به خود زحمت ندهند که بخواهند به روش های مختلف فشاری بر مجلس بیاورند.

شب خوابیدن اثری بر نظر وکلای مردم ندارد

این نماینده عنوان کرد: شب خوابیدن و روز خوابیدن در مقابل قوه مقننه هیچ اثری بر نظر مجلس و نمایندگان ندارد.

جعفرزاده ایمن آبادی با یادآوری اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، گفت: هر اقدام غیرقانونی آغاز کننده فتنه است. همان سال هم اگر اقدامات در چارچوب قانون انجام می شد و همه مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری به قانون تمکین می کردند هیچ اتفاقی در کشور رخ نمی داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما عدم پذیرش قانون و استنکاف از اجرای قوانین موجبات ایجاد فتنه بزرگ در کشو فراهم کرد، الان هم شاهد همان روند در کشور هستیم.

فصل الخطاب فرمایشات رهبری و منافع ملی است

جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید بر اینکه کار غیرقانونی برابر با ایجاد فتنه در کشور است، اظهار داشت: از همه گروه ها، جناح ها و نظرات مختلف دعوت می کنیم به اینکه از قانون تمکین کنند و اجازه بدهند مجلس گزارش کمیسیون ویژه برجام را بررسی کند و این گزارش را با فرمایشات رهبری و مصالح کشور تطبیق دهد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تاکید کرد: امکان دارد کمیسیون ویژه بررسی برجام تحت فشارهایی گزارشی ارائه کرده باشد. برای ما فصل الخطاب گزارش کمیسیون ویژه نیست، بلکه فصل الخطاب مقام معظم رهبری و منافع ملی کشور است.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار