با توجه به نیاز مبرم کشور به پودر آلومینا به عنوان ماده اولیه تولید آلومینیم و شناسایی معادن بوکسیت جاجرم و بر اساس مطالعات فنی اقتصادی به عمل آمده،احداث کارخانه ای با ظرفیت سالانه 280 هزار تُن آلومینا از سال 71 به مرحله اجرایی رسید و در سال 82 بهره برداری آلومینا از بوکسیت جاجرم آغاز گردید.
کد خبر: ۱۰۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹ 01 October 2015

به گزارش تابناک خراسان شمالی،مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم گفت:هم اکنون این کارخانه با تولید سالانه252 هزار تُن پودر آلومینا نیاز اصلی کشور به ماده اولیه تولید آلومینیم را برطرف می کند.

مهندس تردال در ادامه از راه اندازی مرحله نخست واحد تولید شمش آلومینیم تا پایان سال 95 خبرداد و اضافه کرد:با راه اندازی این کارخانه 110 هزار تُن شمش آلومینیوم درسال تولید و از فروش افزون بر 250 هزارتُن پودر آلومینا جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ساخت این واحد 80 درصد پیشرفت دارد،افزود:فاز اول واحد تولید شمش آلومینیوم در دو سالن شامل 70 دیگ و چهار جرثقیل درحال تکمیل است که تلاش می کنیم تا پایان سال 95،این واحد راه اندازی شود .

تردال کل هزینه ی برآورد شده این طرح را 470 میلیارد تُومان اعلام و تصریح کرد:تاکنون در واحد تولید شمش آلومینیوم 171 میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم همچنین اظهار داشت:با بهره برداری از مرحله نخست واحد تولید شمش آلومینیوم برای 350 نفر اشتغال مستقیم و با راه اندازی صنایع پایین دستی به واسطه این کارخانه اشتغال غیر مستقیم زیادی ایجاد خواهد شد.

وی گفت:در صورت راه اندازی و تکمیل فاز دوم این طرح، ظرفیت تولید شمش در این کارخانه 3 برابر افزایش خواهد یافت.

رییس صنعت،معدن و تجارت خراسان شمالی در ادامه گفت:با بهره برداری از مجتمع تولید شمش آلومینیوم در سال آینده و با ایجاد صنایع پایین دستی شاهد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه خواهیم بود.

یحیی نیکدل با اشاره به مشکلات فروش محصولات این کارخانه در سال گذشته نیز اظهار داشت:هم اکنون مشکلات فروش کارخانه پودرآلومینا حل شده و برنامه ریزی شده تا شرکتهای ایرالکو و هرمزال همراه با خرید روزانه ی محصولات این شرکت بخشی از بدهی 200 میلیارد تومانی خود به این کارخانه را بپردازند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تکمیل شمش آلومینیوم در اولویت سازمان است،گفت:در سفر ریاست جمهوری به استان برای تامین مالی این پروژه تمهیداتی اندیشیده شد که در صورت تامین به موقع اعتبار این پروژه هرچه سریعتر به بهره برداری خواهد رسید.

استخراج سالانه 800 هزار تُن بوکسیت از معادن بوکسیت جاجرم

مدیر معدن بوکسیت جاجرم نیز با بیان اینکه معدن بوکسیت جاجرم به عنوان بزرگترین معدن بوکسیت ایران شناخته شده است،گفت: ذخیره این معدن 20 میلیون تُن برآورد می شود که با استخراج سالانه 800 هزار تُن بوکسیت از این معادن 252 هزار تُن پودر آلومینا تولید می شود.

به گفته ایرانی این معدن به طول 16 کیلو متر شامل 19 بلوک معدنی است که ماهانه 60 هزار تُن مودول سنگ خوراک کارخانه از آن استخراج می شود.

وی با بیان اینکه این معدن جزء معادن جوان ایران است،تصریح کرد:به دلیل نزدیکی معدن بوکسیت جاجرم به کارخانه تولید پودر آلومینا و هزینه ی حمل کمتر مواد اولیه ،از توجیح اقتصادی بالایی برخورداراست و ما تلاش می کنیم با انجام پژوهشهای دانشگاهی طرح پُر عیار سازی را روی 12 میلیون تُن بوکسیت دپُو شده انجام دهیم.

فعالیت معدن بوکسیت جاجرم در حالی ادامه دارد که بر اساس کارشناسی مشاوران معدن اگر به طور مستمر سالانه 800 هزار تُن معدن استخراج شود،ذخایراین معدن فقط تا 5 الی 6 سال آینده جوابگوی کارخانه آلومینا است، و برای تولید پایدار در این کارخانه باید سایر منابع به کارخانه تزریق شوند.

هم اکنون نیز استخراج ماهیانه 60 هزار تُن بوکسیت از این معادن جوابگوی این کارخانه نیست و هر ماه ، 30 هزار تُن بوکسیت نیز از شاهرود وارد این کارخانه می شود.

گفته میشود: شرکت آلومینای ایران در جاجرم خراسان شمالی می تواند در زمینه های تولید هیدرو کسید آلومینیوم برای استفاده در صنایع پلاستیک،تولید آلومینای ویژه (آلومینای غیر متا لوژیکی) جهت استفاده در صنایع نسوز و سرامیک، تولید سولفات آلومینیوم برای استفاده در تصفیه آب و پساب و تولید نانو آلومینا جهت استفاده در صنایع نفت و گاز ،الکترونیک و .... فرصتهای سرمایه گزاری ایجاد کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار