آخرین اخبار مدیرکل راه و شهرسازی از محور اهواز-اصفهان؛
بگفته مدیرکل راه و شهرسازی استان، معمولاً احداث آزادراه ها از مرحله مطالعات، مجوز دولت و سپس سرمایه گذاری حداقل سه سال به طول می انجامد. وزیر راه به شدت پیگیر این موضوع هستند تا کنون دولت برای برای این محور 150 میلیارد تومان قرارداد بسته است
کد خبر: ۱۰۳۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱ 01 October 2015

مهدی مکارمی

سال هاست که محور خوزستان - اصفهان به عنوان یکی از شاهراه های اقتصاد کشور و حلقه وصل خوزستان به استان های مرکزی کشور است ، با این وجود این جاده ناایمن و غیراستاندارد است و حجم بالای تردد و دوطرفه بودن مسیر تاکنون حوادث تلخی را رقم زده و بسیاری از هموطنانمان را به کام مرگ کشانده است.

به گزارش تابناک خوزستان، هر از گاهی خبرهای تلخی از وقوع حوادث رانندگی در این محور به گوش می رسد از حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان دختر کاروان راهیان نور در سال 91 که منجر به کشته شدن و زخمی شدن 44 دانش آموز بی گناه، شد تا آتش گرفتن اتوبوس مسافربری در مسیر اهواز به باغملک که باعث زنده در آتش سوختن مسافران آن شد و صدها حادثه تلخ دیگر، تنها گوشه ای از امار مرگبار این محور است.

باتوجه به اینکه این محور مواصلاتی همواره یکی از پرخطرترین و حادثه خیزترین محورهای کشور در بخش حوادث رانندگی است ولی متاسفانه تا کنون بجز تغییراتی اندک، اقدام اساسی برای تعریض و استاندارسازی این جاده و احداث باندهای رفت و برگشت صورت نگرفته است.

محور اهواز - ایذه - دهدز - باغملک بخشی از این محور ترانزیتی مهم است که ضمن پوشش دادن تردد خودروهای سبک و سنگین در محور بین استانی خوزستان و چهارمحال و بختیاریف بدلیل جاذبه های گردشگری پذیرای جمعیت زیادی از میهمانان بویژه در ایام تعطیلات است و متاسفانه بدلیل وضعیت نامناسب جاده و نبود باندهای مجزای رفت و برگشت شاهد حوادثی تلخ با تلفات بالا بوده است.

به همین دلیل این جاده در خوزستان به نام «جاده مرگ» مشهور شده است و چندی قبل و پس از حوادث رانندگی که منجر به کشته شدن چند تن از هموطنان مان بویژه یک خبرنگار عکاس خوزستانی شد، در شبکه های اجتماعی کمپینی به همین نام شکل گرفت.

مردم ایذه، باغملک و هفتکل برای جلب توجه مسئولان و نمایندگان استان اخیرا طومار بزرگ اعتراضی را امضا کرده و در آن خواستار 4 خطه کردن این محور شدند.

سوم مرداد امسال بود که خبر درگذشت علی هویسی، عکاس جوان خوزستانی در حادثه ای دلخراش بازتاب گسترده ای پیدا کرد. استاندار خوزستان در مراسم ترحیم وی شرکت نمود و چهار روز بعد در جلسه هفتم مرداد 94 شورای ارتقای ایمنی راه های استان با حضور استاندار خوزستان، مدیرکل راه و شهرسازی و معاونین استاندار برگزار شد و منوچهر رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر از احداث آزادراه اهواز - ایذه - دهدز - باغملک داد.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در آن جلسه از موافقت وزیر راه و شهرسازی با احداث این آزادراه خبرداد و گفت: قرار شد بسته آماده سازی این آزادراه به صورت جداگانه در هیات دولت بررسی و تخصیص اعتبار بشود.

وی افزود : بحران موجود در 20 کیلومتری جاده هفتکل به باغملک است که اگر از منابع استانی کمک شود می توان در این محور یک خط دیگر احداث نمود.

استاندار خوزستان در این جلسه با اشاره به حادثه خیز بودن محور ارتباطی هفتکل - باغملک تاکید کرد: ایمنی جاده ها باید تامین شود و این محور از بن بست خارج شود.

و حالا مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان در خصوص ارائه بسته آزادراه به دولت در گفت و گو با خبرنگار تابناک خوزستان می گوید: مطالعات این طرح هنوز در دست مطالعه توسط دو مشاور است و پس از تکمیل، پیش بینی می شود تا پایان سال به هیات وزیران ارائه شود.

وی افزود: معمولاً احداث آزادراه ها از مرحله مطالعات، مجوز دولت و سپس سرمایه گذاری حداقل سه سال به طول می انجامد.

وی افزود: وزیر راه یه شدت پیگیر این موضوع هستند تا کنون دولت برای برای این محور 150 میلیارد تومان قرارداد بسته است.

رحمانی عنوان کرد: جاده گردنه قلعه تل تا باغملک چهاربانده انجام شده است و از قلعه تل تا بارانگرد نیز به صورت چهاربانده در دستور کار است.

رحمانی در خصوص مسیر 20 کیلومتری جاده هفتکل به سمت باغملک که به گفته وی در جلسه شورای ارتقای ایمنی، نقطه بحرانی این محور است گفت: 10 کیلومتر ابتدایی این جاده با سرعت درحال انجام است و انتظار می رود تا بهار 95 به بهره برداری برسد. 10 کیلومتر باقی مانده نیز در مرحله برآورد است که پس از اتمام مسیر قبلی انجام خواهد شد.

وی در خصوص منابع احداث این محور افزود: جاده های 4 بانده با سرمایه گذاری بخش خصوصی و آزادراه با منابع دولت احداث خواهند شد.

با وجود اقداماتی که مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان برای حل مشکل این محور از آن سخن می گوید به نظر می رسد هنوز عزم جدی در مجموعه دولت برای چهارخطه شدن این محور پرخطر ایجاد نشده است و معلوم نیست وزارت راه و هیئت دولت به صورت مشخص تا چه زمانی اجرای این پروژه مهم را آغاز خواهند کرد و چه زمانی پرونده پایان حوادث تلخ این محور بسته خواهد شد؟

تابناک خوزستان باز هم اجرای این پروژه را تا نهایی شدن دنبال خواهد کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار