معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بوشهر گفت: باران‌های اسیدی، تخریب لایه اوزون و از سوی دیگر بروز بیماری‌های نوظهور موجب تحمیل بار مضاعفی بر مسئولیت‌های بهداشت محیط در جامعه امروزی شده است.
کد خبر: ۱۰۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸ 26 September 2015
تابناک بوشهر: عبدالمحمد خواجه‌ئیان ظهر امروز در همایشی با محوریت روز جهانی بهداشت محیط گفت: امروزه انسان در جهانی زندگی می‌کند که به‌واسطه پیشرفت سریع علم، دستخوش تغییرات فراوانی شده به‌طوری‌که هر روز شاهد ورود عوامل جدید و خطرناکی به محیط‌زیست انسانی هستیم، به همین دلیل سلامت انسان که به‌عنوان مهم‌ترین مقوله و محور توسعه پایدار در جهان امروز مطرح است، بیش‌ازپیش مورد تهدید قرار گرفته است.

خواجه‌ئیان بیان کرد: علوم محیط‌زیست و به‌ویژه بهداشت محیط ضمن کاهش، کنترل و جایگزینی عوامل خطرزا در محیط، شرایط زندگی سالم را برای انسان‌ها مهیا کرده و نقش ارزنده‌ای در ارتقای سلامت مردم عهده‌دار است.

وی با اشاره به ارتباط بسیار زیاد بیماری‌ها با محیط زندگی انسان افزود: تغییر الگوی مصرف از منابع طبیعی به منابع مصنوعی همچون مواد شیمیایی، استفاده از سموم دفع آفات در گستره بسیار وسیع در کنار بروز پدیده‌های جهانی همچون تغییرات اقلیم، گرم شدن جهانی، باران‌های اسیدی، تخریب لایه اوزون و از سوی دیگر بروز بیماری‌های نوظهور موجب تحمیل بار مضاعفی بر مسئولیت‌های بهداشت محیط در جامعه امروزی شده است.

رییس مرکز بهداشت استان بوشهر اظهار داشت: بهداشت محیط به فرایند ارزیابی، تصحیح، کنترل و پیشگیری از عواملی در محیط می‌پردازد که می‌تواند بر سلامت نسل حاضر و آینده اثرات ناگواری داشته باشد.

این مقام مسئول بهداشتی ضعف‌های بهداشتی در کشورها را ناشی از وجود معضلات زیست‌محیطی دانست و اضافه کرد: بیشتر وقت‌ها کلید پیدا کردن ماهیت بیماری و بروز آن به پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در محیط‌زیست برمی‌گردد که بدون آگاهی از محیط‌زیست ممکن است، کلید مذکور در اختیار پزشکانی که مسئول درمان بیماران هستند، قرار نگیرد.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت محیط با عنوان «کودکان آینده ما هستند؛ محیط‌زیست را برای سلامتی آن‌ها حفظ کنیم»، گفت: کودکان از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه هستند و در مقایسه با بزرگسالان مقاومت کمتری نسبت به عفونت، تغذیه نامناسب، آلاینده‌های شیمیایی، آلودگی هوا و دیگر خطرات دارند، بنابراین ایمنی، بهداشت کودکان و حفاظت از محیط‌زیست آنها یک موضوع بسیار مهم برای همه مردم جهان است.

خواجه‌ئیان ضمن تبریک این روز برای تمام کسانی که این عرصه را برای خدمت به مردم عزیز استان برگزیده‌اند، گفت: بازرسان بهداشت محیط با نظارت و کنترل بهداشتی آب و غذا و سایر عوامل محیط زندگی، نقش ارزنده‌ای در ارتقای سلامت مردم عهده‌دار هستند که این روز می‌تواند علاوه بر تقدیر از زحمات ایشان، فرصتی باشد برای بازنگری فعالیت‌های انجام‌شده و برنامه‌ریزی بهتر برای آینده‌ای روشن.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار