بازسازی دیرهنگام بازار ۴۵۰ ساله قم/ لزوم توجه اساسی به شاهرگ اقتصادی قم

کد خبر: ۹۸۷۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵ 22 September 2015
به گزارش تابناک قم، مدتی است راستۀ اصلی کسب و کار و تجارت در شهر قم مورد توجه مسئولین قرار گرفته، اقدامی دیرهنگام که تا حدودی امید‌ها را برای برداشتن قدم‌های بزرگ و اساسی زنده کرده است. 

بازار ۴۵۰ ساله قم همواره شب هنگام در سکوت و آرامش فرو می رود اما مدتی است به دلیل مرمت و بازسازی حال و هوای دیگری به خود گرفته است.

کار مرمت این بازار تاریخی از یک ماه پیش شروع شده و جورابچی عضو هیأت امنای بازار اذیت نشدن کسبه و مشتریان و راحتی آنان را دلیل کار در شب عنوان کرده است.
 

توجه ویژه گردشگران به بازار قم

بازار بزرگ قم در مرکز شهر، در حاشیه شمالی خیابان طالقانی و در حد فاصل خیابان‌های عمار یاسر و ۱۹ دی واقع شده است و به دلیل معماری ویژه آن همیشه مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۰۱ به دست استاد حسن قمی مشهور به معمار باشی هنرمند دوران قاجار ساخته شده است و اسناد و مدارک موجود نشان از آن دارد که بانی این بنا شخصی به نام حاج سیدمحمد طباطبایی از تجار بزرگ شهر بوده که با هدف توسعه تجارت فرش این بنای معماری عظیم را بنیان نهاده است. بسیار جالب توجه است که بدانیم معماری این فضا بسیار با آب و هوای شهر قم همسو بوده و گرما و سردی هوا در این نقطه از فضای شهر لطافتی خاص دارد و هوایش بسیار مطبوع است.

این بازار قدیمی شامل دو راسته سرپوشیده با پوشش گنبدی است که در آن چهارسوق، سرا‌ها، تیمچه‌‌ها و چندین مسجد جای گرفته‌‌اند. سرا‌ها در حقیقت‌‌ همان کاروانسرا‌ها هستند که شمار و وسعت آن‌‌ها، نشان‌ دهنده اهمیت اقتصادی آن‌ هاست.


بازسازی دیرهنگام بازار ۴۵۰ ساله قم/ لزوم توجه اساسی به شاهرگ اقتصادی قم

حفظ معماری سنتی اولویت اصلی بازسازی بازار

لازم است مسئولان کمی با دقت نظر بیشتر به معماری اسلامی توجه کنند و با ورود به اماکنی که معماری آن‌ها رنگ و بوی اسلامی و ایرانی می‌دهد به گسترش این نوع از معماری کمک کنند.

محمودنژاد که معماری طرح مرمت و بازسازی بازار قم را بر عهده دارد با بیان اینکه سنگ‌فرش آن در حال اتمام است اضافه کرد: از سنگ گندمک شیراز که حدود پنج سانتی‌متر قطر دارد برای سنگفرش بازار استفاده کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم که معماری سنتی بازار حفظ شده و آسیبی به آن وارد نشود. 

کار مرمت و بازسازی سقف و بام اثر منحصر بفرد تیمچه بزرگ که در روشنایی روز انجام شد نیز به اتمام رسیده و بازاری‌ها از این بازسازی‌ها راضی هستند. 


۳۶۰ میلیون تومان هزینه مرمت شاهرگ اقتصادی شهر قم 

فدائیان کار‌شناس میراث فرهنگی قم با بیان اینکه مرمت بازار توسط تیمی از کار‌شناسان میراث فرهنگی و پیمانکاران تجربی استان قم در حال اجرا است گفت: از اعتبارات سال ۱۳۹۳ تعمیرات راسته بازار و تیمچه بزرگ که از الحاقات و قسمت‌های وابسته به بازار است و همچنین سرای صدراعظم را شروع کردیم. 

وی افزود: مرمت‌های صورت گرفته در بازار شامل دو بخش بازسازی سردر‌ها، سبک‌سازی بام تیمچه و همچنین مرمت یکی از نیم‌گنبد‌ها بوده است. 

۳۶۰ میلیون تومان هزینه مرمت این شاهرگ اقتصادی شهر قم شده تا چراغ ۳۶۰ مغازه آن روشن باقی بماند و این اثر ماندگار همچنان در کنار همه برج‌های لوکس تجاری به حیات پراهمیتش ادامه دهد. 


دغدغه مسئولان اتمام طرح‌های عمرانی

این روز‌ها دغدغه مسئولان در قم به سرانجام رساندن طرح‌های عمرانی نیمه تمام است و آثار تاریخی و فرهنگی که فرهنگ ما را یدک می‌کشند مورد غفلت واقع شده، و باید در نظر داشت که عدم حفاظت و نگهداری از این آثار به عنوان سند هویت تاریخی تهدیدات زیادی در پی خواهد داشت.

آثار باستانی نقشی مهمی در توسعه گردشگری و در نتیجه شکوفایی اقتصادی دارد و از آنجا که شهر قم شهری زائرپذیر و توریستی است توجه به این آثار باید در صدر اولویت‌ها قرار گیرد و با معرفی این آثار به مسافران اقتصاد شهر را رونق بخشید. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
شاه ابراهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
شاهکاریه این عمارت بخدا قدرش را باید بدونیم خدا به این خدمتگزاران اجر بده
qomiamin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
بسیاری از دکونهای بازار بدلیل همین بیتوجهی ها بستع شده و داره خاک میخوره
تهامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
سلام لطفا گزارشی هم از وضع کوجه خاکیهای پردیسان تهیه کنید زمستان در راه است
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار