۳ شهرستان آذربایجان غربی درگیر پدیده فرونشست زمین

پدیده فرو نشست زمین ۳ دشت خوی، سلماس و ارومیه را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۹۳۲۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸ 14 January 2021
به گزارش تابناک آذربایجان غربی ،مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمالغرب کشور در نشست بررسی فرونشست زمین در استان و راه‌های پیشگیری گفت: هم اکنون زیر ساخت‌های شهری و برون شهری، راه‌ها و دیگر زیر ساخت‌های ۳ دشت استان آذربایجان غربی را تهدید می‌کند.
 
  
عبدالحمید سرتیپی ادامه داد: این فرونشست‌ها در استان از سال ۹۵ شدت گرفته و از همان زمان برای مطالعات و شناخت بیشتر مناطق خطر پذیر از فرونشست اطلس فرونشست زمین در استان آذربایجان غربی نیز آغاز شده که در حال حاضر  ۷۰ درصد پیشرفت  دارد.
 

مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال غرب کشور دو عامل طبیعی و انسانی را مؤثر در ایجاد فرونشست زمین دانست.
 
 
وی افزود: بر اساس مطالعات اولیه که در دشت خوی صورت گرفته نرخ فرونشست در این مناطق سالانه ۳ تا ۷ سانتی متر بوده که بیشترین تأثیرات آن ناشی از عوامل انسانی از جمله برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی و فرسایش خاک است.
 

حسین عباسی فرماندار خوی نیز در این نشست گفت : ۱۴۰ کیلومتر مربع از دشت خوی به طرف آذربایجان شرقی در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارد.
 
او گفت: کارشناسان معتقدند برای مقابله با پدیده‌های خطرناکی همچون فرونشست زمین تقویت آب خوانها و جلوگیری از فرسایش خاک باید در اولویت قرار گیرد.

وی مهمترین علت این پدیده را علاوه بر تشکیل گسل‌های طبیعی در زیر زمین، حفر چاه‌های غیر مجاز و استفاده بیش از حد از آب‌های زیر زمینی منطقه دانست و افزود: برای پیشگیری از اینگونه پدیده‌ها طرح پر کردن چاهای کشاورزی غیر مجاز در خوی اجرا می‌شود که تاکنون از ۴۵۰ چاه غیر مجاز نزدیک به ۳۰۰ چاه با همکاری کشاورزان و مردم مسدود شده است.

عباسی توسعه طرح‌ها آبیاری نوین را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با فرونشست زمین در این شهرستان دانست و اضافه کرد: تاکنون از ۵۶ هزار هکتار زمین زراعی آبی دشت خوی ۵ هزار هکتار به اجرای طرح‌های نوین آبیاری مجهز شده که باید این سطح در مقابله با پدیده خطرناکی چون فرونشست زمین توسعه یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار