چرا افراد به قاچاق سوخت رو می‌آورند؟

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان هرمزگان در بررسی علل گرایش افراد به قاچاق کالا گفت: قاچاق، پدیده ای است که زیرساخت ها و اهداف بلند مدت اقتصادی دولت را آماج سوءنیت های ویرانگر خود قرار می دهدو در این بین، تلفات و خسارات اصلی را مردم و جامعه می پردازند.
کد خبر: ۶۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸ 15 July 2015
به گزارش تابناک،‌ سرهنگ مهدی بهرامی در گفت و گو با ایسنا، در بررسی  و تحلیل علل گرایش برخی افراد به قاچاق کالا بیان کرد: پدیده قاچاق، از این هسته فراتر رفته و از زیرمجموعه هایی کوچک فزونی یافته و با گذشت زمان، موجبات بوجود آمدن مافیای قاچاق و نابودی هر چه بیشتر اقتصاد مملکت و فنا شدن سرمایه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... به همراه خواهد داشت. قاچاق سوخت دراستان هرمزگان، به دلیل سود ناشی از آن، از شکل پراکنده، به یک پدیده سازمان یافته تبدیل شده است.
 
وی افزود: بی شک دامنه پدیده و معضل قاچاق کالا  و سوخت، ریشه در تفاوت قیمت فرآورده های نفتی در آن سوی مرز دارد و این عمل موجب شده تا دلالان و سودجویان، با خرید و فروش و انتقال این سرمایه ملی، سودهای کلانی به دست آورند.
 
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان هرمزگان خاطر نشان کرد :  چنانچه بخواهیم به تأثیرات اقتصادی و اجتماعی قاچاق سوخت اشاره داشته باشیم، باید تاکید کنیم  که اگر چه قاچاق سوخت باعث اشتغال کاذب  تعداد کثیری از مرزنشینان می شود، ولی خسارتی که کشور از واردات و اختصاص یارانه متحمل می شود، بسیار سنگین بوده و مضاف بر خروج منابع عظیمی از کشور، باعث نابودی فعالیت های سالم مرزنشینان از جمله کشاورزی و دامداری شده و نیز گاهی اوقات تعدادی از حاملان این فرآورده ها، در تصادفات، آتش سوزی ها و ... از بین می روند.
 
این مسئول انتظامی تبعات اجتماعي این معضل و پدیده را (ترويج فرهنگ قانون گريزي، مديريت شبکه هاي اجتماعي ، تنوير افکار عمومي، کاهش ميزان اعتماد مردم به مجريان قانون، دامن زدن به شايعات و آشفتگي اجتماعي) و تبعات سياسي آن ( مديريت  در کنترل بازار، دامن زدن به تورم هاي سوري و احتکار، نفوذ  در مديران اقتصادي نظام، همراه نمودن برخي احزاب و گرو هها با خود)  و پيامدهاي انتظامي امنيتي  مضل قاچاق (تضعيف اقتدار پليس در اجراي مأموريت هاي متنوع ، افزايش اختلاف نظر مديران حوزه امنيت  براي تصميم گيري، فرسودگي در  منابع انساني با تداوم طرح هاي کنترل قاچاق سوخت)، پيامدهاي زيست محيطي(انقراض نسل آبزيان ، بيکارشدن حدود 28 هزار صياد) عنوان کرد .
 
سرهنگ بهرامی اظهار کرد: اداره مطالعات  معاونت اجتماعي استان با هدف کلی(بررسی علل اجتماعی گسترش پدیده قاچاق سوخت در شهرستان  بندر عباس)، اقدام به پژوهش بصورت علمي  نموده است،  كه نتايج بدست آمده حاكي از آن است؛ ضعف آموزش لازم به عوامل کنترل کننده يكي از عوامل موثر در افزايش قاچاق سوخت از ديدگاه متهمان مطرح شده و احكام قضايي نتوانسته بازدارندگی لازم در تکرار قاچاق سوخت را داشته باشدکه گسترده بودن مرزهای دریایی، وجود خورهای متعدد در سواحل منطقه، نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس مي تواند عاملي در افزايش قاچاق سوخت در شهرستان باشد.
 
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان هرمزگان افزود : رسانه ها کمترین تاثیر را برافراد مورد مطالعه داشته است و متهمان بر این نظرند که شبکه های استانی، محلی، نشریات محلی نتوانسته اند از پتانسیل علماء و روحانیون محلی (شیعی وسنی) در نشان دادن قبح وزشتی، غیر شرعی بودن  و پیامدهای منفی قاچاق سوخت موفق باشند همچنین افراد مورد مطالعه اذعان داشته اند که خانواده آنان مشوق این عمل بوده اند و هیچگونه مخالفتی نداشته ودرآمد حاصل ازقاچاق را مشروع می دانسته که این بیانگر نقش خانواده در امر آموزش می باشدو متهمان  عنوان داشته اند که خانواده ها در سوق دادن اعضاء به انجام قاچاق  سوخت نقش تاثيرگذاري دارند.
 
 وی تصریح کرد:  از ديدگاه متهمان قاچاق سوخت نابرابري اجتماعي(قوميت، پايگاه اجتماعي(تحصيلات ، درآمد)، فرصت هاي اجتماعي برابر، محدوده جغرافيايي) مي تواند مهمترین عامل تاثیر گذار بر گرایش افراد به قاچاق می باشد  و   فقر و بیکاری یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر گرایش افراد به قاچاق است، به نحوی که افراد مورد مطالعه اظهار داشتند که بدلیل نداشتن مایحتاج اولیه زندگی، فقر مادی و مشکلات اقتصادی از وضعیت درآمدی خود راضی نمی باشند و در خصوص مهارت هاي فني و حرفه اي متهمان قاچاق سوخت فاقد مهارت بوده اند.
 
این مسئول انتظامی در این گزارش تحلیلی شاخص های ديگر بر قاچاق سوخت از ديدگاه متهمان را :پائین بودن هزینه قاچاق ، فراهم نبودن بستر های شغل وکار مناسب، انجام ندادن سازمان ها به وظایف خود درامر پیشگیری، محروميت هاي  شهرهاي مرزي، تفاوت قيمت سوخت درداخل و خارج، نظارت ضعيف دولت بر جايگاه هاي سوخت، نداشتن يك متولي مشخص، بي سوادي و ترك تحصيل عنوان کرد.
 
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان هرمزگان درادامه آموزش فنون و مهارت هاي فنّي لازم براي به دست آوردن مشاغل مناسب و دايمي، در مناطق حاشيه نشين و دسترسي متفاوت گروه هاي اجتماعي مختلف به اين فرصت ها زمينه ها ،بالا بردن سطح رفاه و بهداشت محيط زيست در روستاها و محيط هاي كوچك شهري ،توزيع اقلام فرهنگي و تبليغاتي در سطح مدارس با هدف مصرف بهينه فراورد ه هاي نفتي و پيشگيري ا ز قاچاق هماهنگی دستگاه ها وسازمان ها در ایجاد مشاغل زود بازده در نقاط روستايي و شهرهاي كوچك و متوسط ،آگاه سازي با آموزش و تبليغ از طريق رسانه هاو صدا وسيما با ساختن فيلم ها و تيزرهاي تبليغاتي و روشن نمودن مضرات اجتماعي و سياسي و اقتصادي قاچاق سوخت  و کالا را از جمله راهکارهای لازم برای رفع این معضل دانست .  
 
 وی با اشاره به دیگر راهکارهای مورد نظر در رفع این پدیده شوم  افزود:برگزاری نشست های کارگروه سوخت در استا ن ها با حضور مدیران سازمان های متولی و ستاد مبارزه با قاچاق ، اختصاص جرایم نقدی برای کسانی که در هنگام این عمل دستگیر می شوند و تخصیص این مبالغ به توسعه اشتغال در مناطق مرزی ،ایجاد قوانین بازدارنده در مورد قاچاق سوخت،برخورد قاطع با افرادی که سرمایه های ملی را به اینصورت به غارت می برند ، ساماندهی خورهای بلاتکلیف در کنار ساحل،- تبیین راهکارهایی جهت رسیدگی فوری به پرونده های قاچاق سوخت، تبیین قوانین و مقررات در صدور آراء از سوی مراجع نظارتی و گسترش فعالیت مساجد و حوزه های فرهنگی درپيشگيري با این پدیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار