معاون سیاسی و اجتماعی استاندارتهران در گفت و گو با تابناک:

یکی از مشکلات عرصه خودباختگی فرهنگی فاصله گرفتن از زبان فارسی است

تابناک تهران- این یک زنگ خطر است که مکالمات روزمره نسل جدید ما غالبا واژه های انگلیسی ست و نگران کننده و من به عنوان یک معلم و یک مقام مسئول سیاسی و فرهنگی صمیمانه از حسن توجه مقام معظم رهبری در این خصوص قدردانی می کنم.
کد خبر: ۲۲۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳ 02 May 2016
شهاب الدین چاوشی در گفت و گویی با تابناک می گوید: سخنان مقام معظم رهبری در خصوص آموزش زبان بسیار مستند و قابل اتکا بود. یکی از مشکلات ما در عرصه خوباختگی فرهنگی فاصله گرفتن از زبان فارسی ست که قدمت بسیار کهن دارد و اکنون شاهد شرایطی هستیم که زبان فارسی در محافل رسمی ما آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی گیرد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در ادامه سخنان خود می افزاید: سخنان مقام معظم رهبری در خصوص زبان انگلیسی به این مفهوم نبود همانطور که خود ایشان نیز عنوان کردند، این زبان را یاد نگیریم، چون زبانی ست که از طریق آن می توانیم شعارها،برنامه ها، اهداف و کشورمان را به دنیا معرفی و پیگیر کنیم اما این که زبانی به صورت انحصاری زبان مسلط دنیا باشد همه فرهنگ ها و زبان ها را تحت نفوذ قرار دهد، مناسب نیست.

وی ادامه داد: دغدغه ایشان نیز ناظر بر این مساله است که همه چیز باید در جایگاه خود دیده شود و امیدواریم در این راستا همه نهادهای متولی در امور فرهنگی و آموزشی به این نکته توجه کنند و ما هم در حد ضرورت به آموزش زبان های خارجی بپردازیم اما نه به گونه ای که به تدریج از فرهنگ و زبان غنی کشورمان فاصله بگیریم به گونه ای که در 20 سال آینده دیگر برای ما ناشناخته باشد.

چاوشی سپس تاکید کرد: یکی از راه ها و شگردهای استعماری در کشورهای کمتر توسعه یافته نوع نفوذ فرهنگی ست و زبان یکی از عوامل مهم این نفوذ است،ما وقتی متون گذشته را که زبان مشترک ما با نسل های قبل است را درک می کنیم و سبب افتخار ملی کشور ماست و با آموزش زبانهای خارجی نباید تحت شعاع قرار بگیرد. در عین حال که آموختن زبان های خارجی به حد نیازباید باشد اما اینکه تصور کنیم که همه امور ما باید فرنگی شود و حتی زبان را تحت شعاع قرار بدهد،درست نیست.

وی سپس اظهار داشت: این یک زنگ خطر است که مکالمات روزمره نسل جدید ما غالبا واژه های انگلیسی ست و نگران کننده و من به عنوان یک معلم و یک مقام مسئول سیاسی و فرهنگی صمیمانه از حسن توجه مقام معظم رهبری در این خصوص قدردانی می کنم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران همچنین تاکید کرد: در استانداری روال بر این است که بعد ازسخنان مقام معظم رهبری دیدگاه های ایشان در شوراهای تصمیم گیرنده مطرح می شود، البته این موضوع باید در سطح کلان و در تنظیم سیاست آموزشی مورد توجه قرار بگیرد، چون مخاطبان ایشان کسانی بودند که فرهنگ جامعه را در سطح کلان تولیت می کنند.

چاوشی در پایان همچنین عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهایی که تصمیمات آنها بر مسائل کلی و کلان فرهنگی جامعه تاثیرگذار است از جمله این نهادها هستند که البته این هم منحصر به بحث صیانت از زبان فارسی نیست. موارد متعددی ست که در عرصه فرهنگ باید مورد توجه قرار بگیرد، مانند الگوی مصرف که ایشان سال های قبل در خصوص آن تذکر دادند و ما اکنون در جامعه شاهد استفاده بی رویه از امکاناتی هستیم که با صرفه جویی در این بخش ها می توان بخش های وسیع تری را تحت پوشش قرار داد، یک جامعه اسلامی مبتنی بر انصاف و عدالت باید در چارچوب رفتاری خود به لحاظ آموزه های انسانی و اسلامی تجدید نظر جدی کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار