ورزش همگانی در اولویت چندم شهرداری قم است؟

در شهر قم مسئله ورزش همگانی از کمبودهایی است که به شدت به چشم می‌خورد، چرا که در قم به دلیل شهرسازی غیر استاندارد و کمبود فضای سبز مناسب عملاً روی آوردن به ورزش همگانی با مانع مواجه شده است.
کد خبر: ۱۸۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶ 25 February 2016
به گزارش تابناک قم، چند سالی از اجرای طرحی به نام  توسعه ورزش همگانی در استان‌های کشور می‌گذرد و بسیاری از استان‌ها در این امر جدیت و تلاش فراوانی به خرج داده‌اند.

در بعضی از شهرها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با مساعدت ادارات دولتی تا حدودی این فرهنگ نهادینه شده است به طوری که هر هفته سیل خانواده‌های پیاده به سوی مناطق خوش آب و هوا و سرسبز گسیل می‌شوند و از این راه هم تعطیلات آخر هفته خود را در کنار خانواده می‌گذرانند و هم سلامتی را برای جسم و جان خود به ارمغان می‌آورند.

"بروز بیماری‌هایی چون چاقی، سکته‌های قلبی، دیابت، سکته‌های قلبی در سال‌های اخیر ناشی از بی تحرکی و کم تحرکی است"؛ سال‌هاست هشدارها و پیام‌هایی مانند این از سوی کارشناسان و دلسوزان کشور شنیده می‌شود اما متاسفانه به دلیل اشتغالات فراوانی که گریبانگیر انسان شهرنشین امروز شده است، اقبال اقشار مردم به ورزش کم‌تر شده است.

چرا مردم قم به ورزش همگانی روی خوش نشان نمی‌دهند؟

هرچند ریشه این عدم اقبال را باید در عوامل بسیاری جست و جو کرد که از جمله آن می‌توان به عدم بسترهای مناسب شهری در شهرها پرجمعیت اشاره کرد.

در شهر قم که به نسبت جمعیت رو به ازدیادش از مساحت کمی برخوردار است، مسئله ورزش همگانی از کمبودهایی است که به شدت به چشم می‌خورد چرا که در قم به دلیل شهرسازی غیر استاندارد و کمبود فضای سبز مناسب عملاً روی آوردن به ورزش همگانی با مانع مواجه شده است.

عطاءالدین قاسمی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم در رابطه عدم استقبال مردم قم از ورزش همگانی می‌گوید: ذائقه مردم بیشتر به تماشای ورزش گرایش دارد تا خود ورزش و آمار 12 درصدی مردمی که اهل ورزش هستند بیانگر این امر است.

وی با اشاره به نقش شهرداری در این امر خاطرنشان می‌کند: شهرداری علاوه بر پارک‌ها، امکانات دیگری را نیز در اختیار دارد که می‌تواند از آنها برای گسترش ورزش همگانی استفاده کند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم صدا و سیما را عامل تاثیرگذار فرهنگ‌سازی ورزش همگانی می‌داند: سازمان صدا و سیما و همچنین دیگر رسانه‌ها توانایی بالایی برای فرهنگ‌سازی ورزش همگانی دارند و باید از تمام ظرفیت خود در این راستا استفاده کنند.

شهرداری چشم انتظار حمایت بخش خصوص

وی با تاکید بر لزوم گسترش برنامه پیاده‌روی خانوادگی تصریح می‌کند: برنامه پیاده‌روی خانوادگی باید به شکل ماهانه برگزار شود تا به شکل کامل نهادینه شود و این امر به دلیل هزینه‌بر بودن نیازمند همکاری بخش خصوصی است. اگر بخش خصوصی با ما برای برگزاری برنامه پیاده‌روی خانوادگی همکاری کند می‌توان این برنامه را هر ماه برگزار کرد.

قاسمی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت سمن‌ها برای گسترش ورزش همگانی بهره برد تاکید می‌کند: سمن‌ها و نهادها مردمی توانایی خوبی برای برگزاری برنامه‌های گوناگون ورزش همگانی دارند که باید از ظرفیتشان استفاده کنیم چون دولت به تنهایی نمی‌تواند این امر را به گونه کامل نهادینه کند.

اگر نگاهی به مناطق مختلف قم بیندازیم شاهد بی تدبیری و بی عدالتی در ساخت بوستان و فضای سبز خواهیم بود به طوری که در منطقه‌ای مانند میدان امام خمینی و محله‌های مجاور آن تنها بوستانی که قابلیت استفاده را دارد، در میدان آزادگان واقع شده است و تمام اهالی خیابان کارگر، خیام، سهیلی، میثم، مدرس و مهدیه از هیچ امکاناتی برای ورزش و فضای سبز برخوردار نیستند.

رسول موسوی‌نژادیان در این خصوص قول‌هایی داده است: برای گسترش مسئله ورزش همگانی در هر منطقه دو بوستان را شناسایی کردیم و با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان در پی افزایش امکانات ورزشی‌شان هستیم و  در هر یک از مناطق شهرداری حداقل یک بوستان ویژه بانوان راه‌اندازی خواهد شد.

سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم ظرفیت زمین‌های اطراف پارک‌ها را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: در کنار برخی از پارک‌ها زمین‌های بی‌استفاده‌ای وجود دارند که قابلیت احداث فضای جدید را دارا هستند در این زمینه آماده همکاری با بخش خصوصی هستیم.

زمین‌های خالی قم طعمه برج سازان

در قم فضاهای خالی زیادی وجود دارد که متاسفانه یا طعمه مجتمع‌های تجاری شده یا تبدیل به برج‌هایی می‌شود که برای دلالان و ساختمان سازان و برخی نهادهای دولتی منبع درآمد گشته است.

اما اینکه دولت و نهادهای استانی مرتبط با آن چه نقشی در ترویج این امر لازم و ضروی دارند، نیازمند بررسی و تحلیل است.

مهدی صادقی در جلسه شورای ورزش همگانی اعلام کرده است: قانون به ارگان‌های دولتی اجازه ترویج فرهنگ ورزش همگانی در قالب برنامه‌های گوناگون داده است بنابراین باید از این ظرفیت استفاده کرد.

 استاندار قم با بیان اینکه ورزش قهرمانی نباید سبب فراموشی ورزش همگانی شود اظهار کرده: جامعه هم به ورزش قهرمانی نیاز دارد هم به ورزش همگانی اما وجه غالب ورزش در جامعه باید همگانی باشد و همه مردم در آن حضور بیابند.

وی حضور خانواده‌ها در ورزش همگانی را مایه شکوه آن دانست و گفت: اگر والدین به همراه فرزندانشان در برنامه‌های ورزش همگانی حضور یابند، صحنه‌های باشکوهی را رقم می‌زنند که عامل اصلی فرهنگ‌سازی این امر خواهند شد.

استاندار هم از لزوم ورزش همگانی مطلع است

صادقی با اشاره به نقش سازمان صداوسیما در زمینه ترویج فرهنگ ورزش همگانی ابراز کرد: گستره کار و تعداد مخاطبان صدا و سیما به‌گونه‌ای است که ظرفیت بزرگی برای ترویج فرهنگ‌های مثبت در آن فراهم شده و یکی از مسائلی که باید مورد توجه ویژه رسانه ملی قرار بگیرد مسئله ورزش همگانی است.

استاندار قم با تاکید بر لزوم مشارکت ارگان‌های دولتی در اجرای برنامه‌های ورزش همگانی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی باید طبق یک برنامه‌ریزی و نوبت‌گذاری، به اجرای برنامه‌های ورزش همگانی بپردازند.

وی با بیان اینکه هیچ‌کس با ورزش همگانی مخالف نیست گفت: این امر یکی از اموری است که همه بر آن اتفاق نظر دارند و هیچ‌کسی مخالفش نیست به همین دلیل باید از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه آن کمک گرفت.

صادقی ورزش همگانی را عامل نشاط جامعه توصیف کرد و گفت: ورزش همگانی سلامتی، شادابی و نشاط جامعه را در پی دارد و از عوامل مهم پیشگیری از بیماری‌های مختلف است و هیچ‌کس نباید از آن غافل شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
شهرداری که یا پوا نداره یا مشغول فعالیت برای بعضی از کاندیدا هاش
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار