به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه محمد طیب صحرایی در نشست هم اندیشی با رؤسای دانشگاهها اظهار کرد:دانشگاه در دسته بندیهای مختلف رسالتهایی را به عهده گرفته که سه رسالت مهمتر است در رسالت نخست تربیت دانشجوها ٱموزش و نکات ملحق آن و رسالت دوم تولید علم که یقین دارم اساتید با نهایت تلاش و جدیت متمرکز هستند و با در نظر گرفتن محدودیتها و امکانات موجود این دو رسالت را پیش خواهند برد.
وی ادامه داد:عمل کنندهای که آگاهی کامل از مسیر خود ندارد مانند حرکت کنندهای در بی راهه است و افزایش سرعت حرکت بجز دوری بیشتر از مسیر به آن نمیافزاید، در شرایط اجرا و اقدام اگر ما بصیرت لازم را نداشته باشیم به بی راهه خواهیم رفت، بصیرت همچون خیمهای است که مجموعه نیازمندی علمی را در آن میتوان دید اگر بصیرت نداشته باشید هرچه بیشتر حرکت کنید در معرض دوری بیشتر قرار میگیرید.
استاندار کرمانشاه در ادامه افزود:یک جمله میتواند ماحصل اقدامات شما باشد همکاران بیاید تلاش کنیم که کرمانشاه بهتر اداره بشود بنده به زحمات پیش از این جلسه و تمامی افرادی که تلاش کردند احترام میگذارم، ولی هرکدام از ما زمان کوتاهی را داریم که هنرنمایی کنیم شما در جایگاه علمی و بنده در جایگاه خود و پاسخ گوبی که باید به خلق خدا و خدا پاسخ بدهیم، خواهشمندم این گذر زمان را به ثانیه و لحظات سودمند تبدیل کنیم و تمامی دغدغههای موجود را با یک تلاش و هم افزایی حرکت دهیم.
وی عنوان کرد:دو رسالت اول هرکدام از دانشگاهها و دانشکدههایی که در کرمانشاه حضور دارند را کنار بگذاریم و اززاویه رسالت سوم دانشگاه هارا بررسی کنیم در نظر بگیرید یک دانشگاه موجود در کرمانشاه را از جایگاه خود درفضای فعلی کرمانشاه برداریم و به استان دیگر ببریم آیا یک حفره بزرگ در استان صورت میگیرد یا یه یک افسوس گذراست، فکر میکنم که اگر از این زاویه نگاه کنیم به پاسخهایی میرسیم که بر تحولات عظیمی منجر خواهد شد.
وی ادامه داد: کارخانه جات و صنایع نسبت به محدوده خود وظایف مختلفی دارند خواهشمندم که بیش و پیش از آنها به مسئولیتهای اجتماعی خود به عنوان جامعه دانشگاهی دقت بکنیم هراتفاق اجرایی که در کرمانشاه رقم میخورد دانشگاه نمیتواند نسبت به آن بی موضع باشد دانشگاه به خاطر هویت عالمانه اش باید نسبت به آن موضع داشته باشد، اگر موضع داشته باشد به عنوان دانشگاه یکی ازاین دو شاخه را میتوان در نظر گرفت شاخه اول شامل انفعال یا انتقال دور از دسترس انتقادهای پسینی که چرا مارا دعوت نمیکنند چرا راه نمیدهند چرا از ما نظر نخواسته اند و شاخه دوم رویکردهای فعال اثر گذار و پیشران منظومه اعتقادی ما باید در عمل نشان داده شود.
وی در ادامه افزود:همکاران بیاید کمک کنید که ما بتوانیم از فضای عالمانه دانشگاها استفاده بهتری بکنیم همین بحث را هم خدمت اساتید حوزوی دارم و اگر ما پیشران باشیم در این موضوع افراد دیگر هم به طور طبیعی به دنبالمان خواهند آمد، ما باید عرصه را باز کنیم وبه عنوان دانشگاهیان و اهل علم باید عرصه گشایی کنیم، چون علم محصور نیست و جهان گشاست، بقیه باید به دنبال ایدههای علمی بدوند.
وی تصریح کرد: باتوجه به تجربه طولانی مدت خود در فضای دانشگاه خودم را موظف میدانم که از شما دعوت کنم. علم را با کارایی و کارآمدی آن دنبال کنید اگر ما پژوهش کنیم بنویسیم، اما برای به کارگیری آن تلاش نکنیم و نشر ندهیم خودمان هم ارزش علم را پاس نداشته ایم بر تداوم این اتصال بسیار تاکید میکنم و خواهشمندم در قالبی که شما گمان میکنید کارامدتر است باهم به یک سازگاری برسیم ویک حضور مداوم باشد و شما تشریف بیاورید.
وی ادامه داد:ما با یک تنش بزرگ آبی در استان روبه رو هستیم که بشدت مهم است صفر تا صد این موضوع قابل گفتگو نسخه برداری و اجراست در فضاهای اجتماعی و فرهنگی از جمله ابر پروژهایی است که ما میتوانیم با کمک جامعه دانشگاهی انجام دهیم، جامعه دانشگاهی میتواند در جلسات حضور یابد و با ماهمفکری کند تا بایکدیگر بتوانیم کرمانشاهی آبادتر بسازیم، انسانهای توانمند فراتر از امکاناتشان کار میکنند ما باید خلق فرصت بکنیم ما میتوانیم با کمترین امکاناتی که داریم بیشترین نتیجه را بگیریم و فرصت شلیکهای هوایی و بی هدف را نداریم، طیفی از پیشنهادها میتواند طرح شود کلان پروژهها و دیدگاههای بزرگ استانی در زمینه کشاورزی و صنعتی گردشگری و اجتماعی و .. که این پروژهها با همکاری جامعه دانشگاهی قابل اجرا خواهند شد.
استاندار کرمانشاه خاطر نشان کرد: چه مقدار ازپژوهشها وپایان نامههای دانشجویی در خدمت نیازهای روشن استان است شهرداری یک فهرست بلند دارد استان یک فهرست دارد آیا ما این فهرست هارا روی میز دانشگاهها و هیاتهای علمی داریم قسمتی توان ما است و قسمت دیگر مسئله یابی جامعه دانشگاهی است جامعه دانشگاهی باید بصورت پیشران از فضای دانشگاه خارج شوند و کمک کنند به اداره عالمانه جامعه کرمانشاه هر شخصی که در استان کرمانشاه دانشجواست، باید دانشجو همه ما باشد.
صحرایی تاکید کرد: دانش آموزان ما کم انگیزه هستند ۲ سال از کرونا آسیب دیدند و روحیه علمی آنها کم شده و همین دانش آموزان دانشجویان آینده هستند و اگر میخواهیم که این دانش آموزان با روحیه عالمانه تری وارد دانشگاه شوند باید از هم اکنون به آنها کمک کنیم، سرانه اردوبری در کشور ما زیر یک است و در استان کرمانشاه شش اردوگاه وجود دارد که تنها یکی از انها فعال است، دانش اموزان ما بایداز، آزمایشگاههای موجود در دانشگاه رازی یا صنعتی دیدار کنند و انگیزه بگیرند برای ادامه تحصیل و حضور در دانشگاه و به علم آموزی علاقه پیدا کنند، دانش آموزان ما باید از پالایشگاهها واز اتاقهای عمل دیدن کنند باید برای دانش آموزان خود اردوی علمی برگزار کنیم.