تابناک : کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان با موضوع بررسی شیوع طاعون نشخوار کنندگان کوچک در منطقه هفتاد قله اراک به ریاست استاندار مرکزی برگزار و ضمن بررسی آخرین وضعیت، تصمیمات لازم اتخاذ شد.
کد خبر: ۵۷۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵ 05 July 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی زمانی قمی استاندار مرکزی با اشاره به شیوع طاعون نشخوار کنندگان کوچک در منطقه هفتاد قله اراک، اظهار کرد: برای مقابله و عدم شیوع این بیماری اگر چه در منطقه اقداماتی صورت گرفته ولی این اقدامات کامل و مناسب نبوده و به ظاهر وضعیت منطقه مناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه تا هر روزی که این بیماری در استان وجود دارد باید اقدامات لازم برای مبارزه با شیوع آن انجام شود، افزود: باید مسیر حرکت را تندتر کنیم و با بکارگیری نیروهای بیشتر، هماهنگی بین بخشی و کمک همه دستگاههای استانی جدی تر وارد کار شویم.

زمانی قمی عنوان کرد: اگرچه دولت و مجموعه دستگاههای اجرایی در جلوگیری از بروز این بیماری نمی توانستند کار چندانی انجام دهند لیکن اکنون که این اتفاق رخ داده همه دستگاهها مکلف به همکاری جهت مبارزه با این بیماری هستند.

استاندار مرکزی ادامه داد: برای مبارزه با این بیماری باید نقشه راه تهیه، تدوین و اجرایی شود و کل اقدامات و رئوس برنامه ها مشخص و برنامه زمانبندی روزانه، هفتگی و سالیانه ارائه شود.

زمانی قمی افزود: برنامه ها و پیگیری ها باید در قالب کارگروه مخاطرات زیست محیطی و با حضور منظم اعضای اصلی و شخص مدیران انجام شود.

وی با تقدیر از اقدامات سازمانهای مردم نهاد بدلیل حساس نمودن مسئله و پیگیری و انعکاس آن و همچنین همکاری و مساعدت در مبارزه با این بیماری، تاکید کرد: باید در ادامه راه از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد استفاده بیشتری صورت بگیرد.

زمانی قمی با بیان اینکه سازمانهای مردم نهاد در همه زمینه ها باید نقش نظارتی و حمایتی خود را داشته باشند، ابراز کرد: نقش سازمانهای مردم نهاد یک نقش حساس و نظارتی است که برای منافع  عمومی و بدور از منافع و خواستهای فردی کار می کنند.

گفتنی است در این جلسه که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری  نیز حضور داشت مدیران کل حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و دامپزشکی استان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی گزارشی از اقدامات صورت گرفته و پیشنهادات ارائه کردند.

یادآور می گردد برخی از مصوبات این جلسه بدین شرح است:  با کمک همه دستگاههای اجرایی استان و درصورت لزوم سایر استان ها برای ورود دامها به این منطقه کنترل و سخت گیری صورت بگیرد، درصورت جواب ندادن مواد ضد عفونی کننده فعلی از مواد قوی تر استفاده شود و در صورت نیاز برای تامین تجهیزات و منابع مالی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور کمک گرفته شود، شعاع قرنطینه از شعاع 5 کیلومتری به 10 کیلومتر افزایش یابد و علاوه بر 32 هزار دام واکسینه شده 20 هزار دام دیگر نیز واکسینه شود، منطقه قرنطینه و از ورود گردشگر به این منطقه جلوگیری شود، بیهوش کردن حیوانات حتما انجام شود و تعدادی از آنها با این کار حفاظت شوند، نقل و انتقال کانکس دامپزشکی با کمک دستگاهها به این منطقه برای حضور دامپزشک صورت بگیرد، برای اشرافیت بر امور جلسات بطور منظم برگزار شود .

طاعون نشخوار کنندگان کوچک(PPR) یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که گوسفند و بز به آن مبتلا می شوند و از علایم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی و.. و در نهایت مرگ حیوان است که اخیراً  در استان فارس هم رخ داده و 100 رأس تلفات داشته است،در منطقه هفتاد قله نیز اولین مورد تلفات این بیماری در 14 خرداد ماه مشاهده شده و بر اساس آمار تا روز جمعه 169 رأس تلفات داشته است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار