به گزارش تابناک یزد،مقایسه سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران و کشورهای اروپایی نشان میدهد که
ایرانیها بهطور متوسط ٤,٥درصد از درآمد سالانهشان را برای لوازم آرایش
هزینه میکنند، این درحالی است که آلمانیها تنها ١.٥درصد و فرانسویها و
انگلیسیها نیز ١.٧درصد از درآمد سالانهشان را برای خرید لوازم آرایش
هزینه میکنند.
براساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و
بهداشتی کشور، گردش مالی لوازم آرایش در ایران حدود ٢.١میلیارد دلار است
که این رقم ایران را پس از عربستان بهعنوان بزرگترین واردکننده لوازم
آرایش در خاورمیانه معرفی میکند. درواقع زنان ایرانی حدود ٣ برابر بیشتر
از همتایان اروپایی خود برای آرایش کردن هزینه میکنند. به جز این، براساس
اعلام انجمن جراحان فک و صورت سالانه در ایران ٨٠هزار جراحی زیبایی سر و
صورت انجام میشود.
البته گفته میشود این آمار یک رقم تقریبی و
بدون احتساب سایر انواع جراحی زیبایی اعم از جراحی سینه، شکم و باسن است،
زیرا در کشور سامانه آماری برای ثبت جراحیهای زیبایی وجود ندارد. با وجود
این، سهم مردم ایران از بازار جهانی جراحی زیبایی ٠.٣درصد است. این درحالی
است که سهم ایرانیها از بازار جهانی کتاب تنها ٠.١درصد است. از این
گذشته سینمای ما سالانه ٤٤٥ مرتبه کمتر از آمریکا و ٨٥ بار کمتر از سینمای
ژاپن درآمد دارد. این درحالی است که مردم ایران سالانه به اندازه گردش مالی
سینمای ژاپن و بیشتر از تمام درآمد سینمای بالیوود برای آرایش خود هزینه
میکنند.
نگاهی به گزارش بانک مرکزی از سبد هزینه خانوار نیز مصداق
این ادعاست که امور فرهنگی جایگاه بسیار ناچیزی در هزینه خانوار دارد. بر
این اساس، خانوادههای ایرانی در سال ٩٤ تنها حدود دودرصد از درآمد
سالانه خود را برای تفریح و امور فرهنگی هزینه کردهاند که اگر بخواهیم این
رقم را برای هر فرد به دست آوریم عددی حدود ١٣٥هزار تومان در سال به دست
میآید. این درحالی است که سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران ٤٢٠هزار
تومان است. درواقع ایرانیها تقریبا ٣ برابر هزینهای که برای امور فرهنگی و
تفریحشان انجام میدهند برای خرید لوازم آرایش هزینه میکنند.